Pagina 1 van 1
Volvo last van gevoelstemperatuur?
Geplaatst: 03.01.2009 - 12:16
door ferretje
Afgelopen week even heen en weer naar Zuid-Duitsland geweest.
Natuurlijk hier in Nederland de ruitesproeier bijgevuld en de vorstbestendigheid aangepast.
Toen de zon doorbrak kwam er meer "spray"van vrachtauto's en andere auto's op de voorruit en wat denk je? Niets, een paar drupjes uit de sproeiert en meer niet. Toch een V70 met een prostaatprobleem?
Even gestopt bij een benzinepomp, ook de sproeiers voor de koplampen waren uit de bumper maar de lampen vies. Wat ik ook probeerde er kwam niets uit.
Maar even een kop koffie gekocht en na een kwartiertje nogmaals geprobeerd en toen deed hij het.
Ik de snelweg weer op lekker tempo erin (tussen 160 en 170) , de ruit wordt vies en wat denk je weer niets. Door de zon zie je bijna niets meer en dus maar weer naar de kant om met de hand en een flesje water de vooruit schoon te maken.
In een druk stuk waar je wat minder hard mocht deed de sproeier het weer!!!!
Mijn conclusie: Volvo heeft een snelheidsbegrenzer ingebouwd. Als je te hard gaat doet de sproeier het niet meer........
Even serieus, ook op de terugreis leek het erop dat bij hoge snelheden de sproeiers bevriezen, terwijl ze volgens mij verwarmd zijn.
Toch maar even melden bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
Meer van deze ervaringen?
Geplaatst: 03.01.2009 - 14:38
door Paul
Nee die zijn niet verwarmd, maar je hebt toch neem ik aan de Winter versie erin zitten die niet kunnen bevriezen?
Pa van mijn vriendin had het ook in zijn S60, maar at kwam dus door het zomer spul wat er in zat!
Geplaatst: 03.01.2009 - 14:41
door Paul
En in mijn C30 deed hij het perfect ook al reed ik 190km/u op de Autobahn.
Geplaatst: 03.01.2009 - 15:25
door ferretje
Die winterline is standaard op de summum dus die zou ik moeten hebben.
Dan zal het inderdaad aan de vloeistof moeten liggen....
Geplaatst: 03.01.2009 - 21:38
door Rene68
Bij mij deden de sproeiers het wel muv linksvoor op mijn bumper. Daar bleef het kapje openstaan. Heb geprobeerd het terug te duwen want ik was bang dat het kapje eraf zou waaien. Terugduwen werkte niet maar bij de volgende stop was het kapje weer keurig in de bumper beland.....
Geplaatst: 03.01.2009 - 23:17
door tvc15
Een theorie: door het verwarmen van de sproeiers verdampt de alcohol die voor de vriespuntverlaging van de vloeistof zorgt uit het deel van de vloeistof dat in de sproeikop staat. Normaal geen probleem, maar als je hard rijdt bij lage buitentemperatuur koelt het deel van de sproeier dat boven de motorkap uitsteekt snel af. In combinatie met de verminderde vriespuntverlaging van de vloeistof in de sproeikop geeft dat dan bevriezing van het uiteinde van de sproeier.
Als deze theorie klopt helpt het dus alleen om een ander ruitensproeiermiddel te gebruiken. Volgens mij is er ooit spul op glycolbasis geweest (Valma?). Dat verdampte minder snel, maar gaf meer strepen op je ruiten.
Geplaatst: 04.01.2009 - 12:22
door Barry (Grillmeister)
Sinds een vergelijkbare ervaring een paar jaar geleden heb ik de ruitenwisservloeistof gegarandeerd (vermengt) tot -50 graden ipv de in NL gebruikelijke -20 graden en heb ik nooit meer een opvries probleem gehad.
Het zal dus zeker zo zijn dat de windchill faktor enige betekenis heeft (ondanks dat ik met mijn jeep nooit harder reed dan 140)
Geplaatst: 04.01.2009 - 13:15
door V70 T5 assen
Klinkt bekend , en het is een probleem van alle merken .
Met kerst vorig jaar naar Italie geweest , geen sneeuw maar wel steenkoud (in de alpen)en natuurlijk ondanks de wintervloeistof alles bevroren .
Ook een aantal duitsers had hier last van , en deze waren hier al op voorbereid getuige het spuitflesje met ruitenvloeistof.
Heb mijzelf voorgenomen als ik deze reis weer eens onderneem , ik ook een plantenspuit met ruitenvloeistof meeneem altijd handig , en als de nood hoog is kan desnoods de bijrijder onder het rijden het op de voorruit spuiten.
Dus wel een handige tip van die spuitfles vind ik.
Geplaatst: 10.01.2009 - 08:39
door arnoud
Je zou toch denken dat met een nacht temperatuur dat de dealer de auto uitlevert met fatsoenlijke sproeiervloeistof? En dat voor een Scandinavisch merk...
Ik heb gisteren mijn nieuwe V50 opgehaald, en op de terugweg naar huis later die avond stond ik ook al droog, en stond de sproeierkop in de bumper er zo bij:
En er zat een laag half bevroren vloeistofprut tegen de koplamp (en de directe omgeving) geplakt.
Iemand een idee wat ik kan doen om de waarschijnlijk bijna volle tank ruitenwisservloeistof aan te lengen zodat ik de komende paar dagen niet hetzelfde probleem krijg? Dit is toch wel vrij zwaar K...
Geplaatst: 10.01.2009 - 09:02
door Paul
Mijn c30 lijkt met dit weer veel harder te gaan en als hij beetje warm is, veel sneller op te trekken, hebben jullie dat ook?
Geplaatst: 10.01.2009 - 09:05
door arnoud
Die van mij wil nog niet harder als 120 hoor

Geplaatst: 10.01.2009 - 11:00
door Paul
Ja begrenser he... zijn ze misschien ook vergeten

Geplaatst: 10.01.2009 - 15:41
door asta
Ben vanmorgen naar Maastricht gereden.
In Brabant begon de ellende al geen sproeivloeistof meer uit te krijgen.
Ok het was daar al -11 maar toch, op de verpakking stond tot -18.
Wat zou een winterpakket extra hebben om niet te bevriezen trouwens?
Geplaatst: 10.01.2009 - 15:45
door Franswa
Dat je auto sneller is kan heel goed Paul door de lagere temperaturen krijg je n.l. meer vermogen. Zie het maar als een natuurlijke intercooler.
Geplaatst: 10.01.2009 - 17:03
door hadico
[quote="arnoud."]Je zou toch denken dat met een nacht temperatuur dat de dealer de auto uitlevert met fatsoenlijke sproeiervloeistof? En dat voor een Scandinavisch merk...
Ik heb gisteren mijn nieuwe V50 opgehaald, en op de terugweg naar huis later die avond stond ik ook al droog, en stond de sproeierkop in de bumper er zo bij:
Ik zou als ik jou was teruggaan naar de dealer nw auto's worden door de dealer afgevuld dus of ze zijn de vloeistof vergeten of er is duidelijk te weinig gevuld.
Je kan proberen om er puur onverdunde vloeistof in te gooien maar als er weinig is verbruikt gaat ook dat niet lukken.
Geplaatst: 11.01.2009 - 07:43
door asta
arnoud. schreef:Die van mij wil nog niet harder als 120 hoor

Even het schroefje laten weghalen onder de auto.
Had je vroeger bij het transport van een cd speler ook, zijn ze in de garage denk ik vergeten bij jou

Hierna kan je ook naar een hogere versnelling dan 1 en maakt hij iets minder geluid.