Pagina 1 van 1
foutcode 4-1-1 & systeemrelais
Geplaatst: 04.01.2009 - 12:59
door teigetje240
Goede middag allemaal.
Na het reniigen van de stationair-toerentalregelklep van de 2.0L liep ie eerst even heel goed. Na een rit wilde ie niet meer starten. Hij startte enkel als je de gaspedaal intrapte.
Foutcodes uitgelezen. Geeft aan dat er een probleem is met de hoofdrelais.
Nu was er toevallig een 440 met een 1.6L motor op bezoek. Heb de relais gewisseld.
Opnieuw foutcodes uitgelezen: enkel foumelding 4-1-1 Gaskleppositiesensor werkt niet goed. Ook als je de stekker lostrekt gebeurt er niets.
Bijkomstig: het lambdasonde lampje op het dashboard gaat aan.
De 440 rijdt echter perfect met de andere relais.
Na alles terug gewisseld te hebben, blijft de foutmelding 4-1-1 gegeven, maar het lichtje van de lambdasonde is uit.
Volstaat het de Gaskleppositiesensor te vervangen?
Iemand een idee wat dat ding kost?
Dit is waarschijnlijk de oorzaak waarom ie ondanks alles zo slecht stationair loopt en af en toe hapert als je constante snelheid rijdt.
Of zit ik er nu naast?
Geplaatst: 04.01.2009 - 14:31
door Iroll
heb je de foutcode wel gereset? Anders blijft hij de foutcode geven, ook al is er geen probleem. Resetten: knopje diagnose box 5 sec indrukken, wachten tot ledje oplicht en nogmaals 5 sec indrukken. Ga rijden en lees de codes nogmaals uit. Is er een storing dan geeft hij die aan.
Hieronder staat aangegeven hoe je de gasklepsensor kan doormeten:
Geplaatst: 04.01.2009 - 14:43
door teigetje240
Hello Iroll,
Yep gereset en gereden, maar de melding blijft terugkomen.
oki zal hem eens doormeten.
Als de waardes afwijken, ligt het dus aan de sensor.
Onregelmatig lopen doet ie sowieso
Geplaatst: 04.01.2009 - 16:07
door teigetje240
Heb het net even doorgemeten. Was wel even zoeken naar de volgorde van de pins.
Ohmmeter op 20k:
Tussen pin 1-3: toe: 1.03 / open: 2.65
Tussen pin 3-2: toe: 2.70 / open: 1.04
Tussen pin 2-1 (als alternatief voor 3-2): toe: 2.07 / open: 2.07
Ik veronderstel dat die waardes in orde zijn?
Zelfs na een paar uur batterij afkoppelen en een testrit geeft ie foutcode 4-1-1.
Wat denken jullie van die systeemrelais en lambdalampje + onregelmatigetoerental?
Geplaatst: 04.01.2009 - 17:36
door Iroll
Hoe staat de gaskabel afgesteld? Die mag niet te strak staan of stroef bewegen. Moet iets speling hebben.
Probeer eens hoe de afstelling van de gks is: zet 'm op contact (niet starten) en beweeg met de hand de gasklep. Bij maar een klein beetje opening van de gasklep moet je de gks horen klikken. Zoniet, of veel later klikken moet hij afgesteld worden.
Hier kan je het hele manual van het
Fenix brandstofsysteem downloaden. Kan van pas komen. Succes!
Re: foutcode 4-1-1 & systeemrelais
Geplaatst: 04.01.2009 - 17:47
door Ludo
wat gaan jullie het ver zoeken...
teigetje240 schreef: foutcodes uitgelezen: enkel foumelding 4-1-1 Gaskleppositiesensor werkt niet goed. Ook als je de stekker lostrekt gebeurt er niets.
als je de stekker eraf haalt, moet het stationair toerental meteen de hoogte in gaan.
je beschrijving betekent dus dat de stationair regelaar niet werkt, of geen signaal ontvangt.
het haperen op constante snelheid zou ik niet meteen hier aan toe schrijven.
het woord zegt zelf al wat een stationair regelaar moet regelen.
Geplaatst: 04.01.2009 - 19:01
door teigetje240
@Iroll,
De gaskabel loopt niet stroef en heeft speling.
De klik die je beschrijft hoor ik niet. Ook niet bij de 1.6L die hier nog staat.
@Ludo,
Als ik de stekker van de stationairregeling eraf trek gaat het toerental lichtjes omhoog. Als ik hem erop zet, hoor je merkbaar het toerental omlaag gaan.
Ik had het over de stekker van de GKS. als ik die eraf trek gebeurt er niets.
Geplaatst: 15.01.2009 - 10:27
door teigetje240
Hello allemaal,
Door een niet voorziene ziekenhuisopname, kon ik het forum even niet bezoeken.
Ik heb die avond nog de batterij afgekoppeld. De volgende ochtend aangekoppeld en een testrit gemaakt.
GEEN foutcodes meer. Maar de wagen drait wel wat onregelmatig en hapert af en toe bij constante snelheid.
Af en toe geeft hij de foutcode weer dat er iets is met de systeemrelais. soms wel soms niet.
Wat zijn deze juist? Zijn dit gewone 4pins relais (met of zonder speciale functie?) of mag je er een standaard relais inzetten?
Geplaatst: 15.01.2009 - 17:10
door Iroll
Foutcode van het systeemrelais kan veroorzaakt worden door slecht contact in het contactslot. Daardoor kan de stroom voorziening van het systeemrelais onderbroken worden. Maar het onregelmatig lopen icm inhouden bij constante snelheid duidt toch op een defecte GKS. in de GKS lopen een paar glij contacten, waarschijnlijk zit daar slijtage in.
Hier kan je ze het goedkoopste krijgen, zeker met de lage koers.
wat betreft het systeemrelais weet ik niet of je die kan vervangen voor een standaard relais. je kan 'm onder het dashboard vinden, ik dacht in de 440 achter het dashboardkastje. Er zitten er 2, een brandstofpomp en een systeemrelais.