Pagina 1 van 2

drukgroep(?) koppeling

Geplaatst: 02.11.2005 - 14:57
door Hans
Vanmorgen reed ik in mijn V70 D5 en had het gevoel dat het koppelingspedaal bleef plakken. je voelde ook iets in het pedaal alsof er wat aanloopt. Dit gebeurde een paar keer.
Ook hoor je de motor duidelijk harder rammelen in vrijloop.
Vervolgens bij het optrekken ook veel meer ratelgeluid...let wel, de ene keer wel en dan weer niet.

Volgens garage (volvospecialist) een drukgroep die kapot aan het gaan is. (volgens mij zij hij drukgroep, maar ik kan me vergissen)
Kosten 5 à 600 euro.
Beste techneuten, klinkt dit verhaal bekend? En zo ja, is dit eem mooie prijs? Hij sprak over een hele dag sleutelen.
En als ze dat doen, moet je dan gelijk de koppelingsplaten mee laten vervangen. De wagen heeft 170000 km gelopen.


gr. Hans

Geplaatst: 03.11.2005 - 12:00
door Gast
Hans,

Klinkt inderdaad als drukgroep, maar ook het druklager kan ook zorgen voor rare lawaaitjes.
Het plakken lijkt op een vette koppelings plaat, dus laat dan ook even kijken of er ergens geen vettigheid vandaan komt.
Als bij het snel loslaten van de koppeling een wat joelend geluid hoort, laat dan ook even kijken naar het toplager.

Voor de prijs zou ik vragen om een reactie van Ramon&Ramon, die heeft behoorlijk scherpe prijzen.

En ja als je de boel zover hebt open liggen vervang je zeker de koppelingsplaats en druklager. Ook in de koppelingsplaat zitten veren in en kunnen heel soms voor lawaai zorgen, maar lijkt niet op jouw verhaal.

Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Geplaatst: 09.11.2005 - 08:52
door Gast
Hans,

koppeling vervangen?
Of ben je inmiddels aan het lawaai gewend?

Geplaatst: 09.11.2005 - 09:47
door Hans
Ik heb een paar dagen braaf op m'n fietsje gezeten :?
Afgelopen zaterdag nog wel even 100kilometer gereden zonder al teveel problemen. Je hoort 'm dan weer wel en dan weer niet rammelen.
Vanavond breng ik 'm naar de garage, zodat ze er morgen de hele ( :shock: ) dag aan kunnen sleutelen...

resultaat zal ik hier uiteraard posten. Ik weet niet of het TE snel kapot is. De wagen heeft 170000 gelopen.....hoofdzakelijk langeafstanden.

Geplaatst: 09.11.2005 - 10:13
door V480-S60
hans anesthesie schreef:Ik weet niet of het TE snel kapot is. De wagen heeft 170000 gelopen.....hoofdzakelijk langeafstanden.
Hans, het is niet verwonderlijk, helaas, De ene keer heb je geluk en blijt het spul de hele levensduur goed werken. De andere keer heb je pech en is het na 150.000 (in jou geval 170.000) km versleten.

Bij de lesauto, in de vroege jaren tachtig, van mijn toenmalige instructeur konden de eerste koppelingsplaten en drukgroep na 60.000 km (1 jaar) worden vervangen. (oke lesauto dus mishandeling etc.) De vervangende groep en platen hebben het echter daarna nog minimaal 180.000 km uitgehouden. (ook na mishandeling etc.) Toen was de auto 4 jaar oud en vervangen.

Geplaatst: 09.11.2005 - 14:24
door Gast
Vraag om de oude onderdelen en/of maak desnoods enkele foto's van de gebreken. Kunnen we mee "genieten" :wink:

Geplaatst: 09.11.2005 - 16:14
door Hans
jaja, geen beter vermaak dan....... :twisted:

Is goed, morgen probeer ik een plaatje van het afval te maken.

Geplaatst: 10.11.2005 - 17:28
door Hans
Vandaag telefoon van de volvospecialist...het zwei-weg-vliegwiel (?) was kapot. waarscheilijk heeft de vorige eigenaar erg zware aanhangers getrokken. Hij moest dit ding bestellen. Wat het ging kosten? het was een erg duur onderdeel..... :?

Hij bewaart alles voor me dus ik kan foto's maken e.d.
(garantie :wink: )(niet op de arbeid :evil: )

Kent iemand van jullie dit euvel?

Geplaatst: 10.11.2005 - 17:46
door sjoebert
dual mass vliegwiel...

die gaan wel vaker kapot. deze gaan bobbelvorming krijgen op de drukplaat. is inderdaad een duur vliegwiel. geloof iets rond de 450 euro????

veel mensen vervangen gewoon de koppeling en controleren het dual mass vliegwiel niet en dan zit je na 2 a 3 maanden (ligt eraan hoeveel je rijdt) weer met een gare koppeling.

het dual mass vliegwiel zijn eigenlijk 2 vliegwielen die op elkaar zitten en ongeveer 20graden ten opzichte van elkaar kunnen draaien. dit verhoogt het comfort met koppelen en ontkoppelen. ipv dat het vliegwiel (en dus ook gelijk de motor) in 1 keer aangrijpt, grijpt ie nu in 2 "fasen" aan. en soms wordt de speling van 20graden te groot en gaat ie stuiteren en na verloop krijg je bobbelvorming op je platen.

Geplaatst: 10.11.2005 - 18:16
door Hans
Oké. Sjoebert, bedankt voor je heldere uitleg.
koppelingsplaten waren inderdaad ook ver heen.
Nouja, als het weer gefixed is kan ik er tegen aan. Ik rij weinig kilometers, slechts 20 hooguit 25 duizend per jaar. (D5 puur om de fijne motoreigenschappen)

Ben benieuwd wat deze grap gaat kosten.
Scheelt zoiets ook in het "oppakken"van de motor als je bijvoorbeeld vol gas geeft? Of is dat gewoon een D5 euvel?

Geplaatst: 11.11.2005 - 20:29
door Hans
Deze grap kostte dus €1790,- :evil:
Toen ik de leverancier van de wagen belde en hem de kosten ivm garantie mededeelde kreeg ik een grote bek!
Hij had rekening gehouden met 200 euro voor een drukgroep en wilde dus ineens niet meer dan dat bedrag betalen....
Lekker weer...heb ik dat!

Geplaatst: 11.11.2005 - 22:33
door Gast
Hans,

Ik heb het met je te doen!!! :(
Dit is belachelijk veel geld.
Dit is voor vele een leuk maand salaris.
Is de kopplingsplaat van goud?
Ze hadden toch ongeveer 600 euro gezegd?
Foto's gemaakt?

Geplaatst: 12.11.2005 - 19:53
door Gast
soms wordt de speling van 20graden te groot en gaat ie stuiteren
Sjoebert (of een ander), kan jij uitleggen wat er dan stuk gaat aan dat dual mass vliegwiel?
Is vervangen de enige oplossing? bv revisie!
Is dit type vliegwiel achter alle motoren gemonteerd of alleen achter de diesel?

Geplaatst: 13.11.2005 - 12:48
door sjoebert
hij zit bij alle nieuwe type auto`s erop, vanaf bouwjaar 2001 geloof ik. het is niet te reviseren. de stugheid van de 2 delen word gewoon minder ten opzichte van elkaar en dan gaat ie gewoon lopen klapperen. dit is gewoon een duur onderdeel en dan natuurlijk het dure arbeidsloon erbij en het vervangen kost nou eenmaal een aantal uurtjes, dat maakt het een hele dure grap.

dual mass

Geplaatst: 15.11.2005 - 11:30
door Ramon&Ramon
Vervangen van vliegwiel plus complete koppeling 1000 euro incl 5 uur arbeid.

Geplaatst: 15.11.2005 - 17:35
door Hans
ja heej....komt ie nu mee.
Wel goedkoop hoor!
Ik heb de onderdelen nog eens nagezocht op internet en in alle gevallen was de onderdelenprijs toch rond de duizend euro!

Jij krijgt zeker een goede korting :?

Ik zal zodra ik tijd heb wat foto's maken van de versleten spullen..

Geplaatst: 26.11.2005 - 13:05
door Hans
Even kijken of ik de plaatjes van het vliegwiel erop krijg...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk werkt het. Dit zijn de fotos van het kapotte vliegwiel en koppelingsplaten.

koppeling

Geplaatst: 26.11.2005 - 17:05
door Ramon&Ramon
Daar kom ik niet nu mee!
Is alveel vaker uitleg over geweest!
En wat de onderdelen betreft?Ik krijg natuurlijk korting.
En de hele dag werk is onzin,het is 5 uur werk totaal,mits het niet tegenzit.

Geplaatst: 26.11.2005 - 17:15
door Hans
Hoho, niet boos worden! :cry:

Ik had het uiteraard kunnen weten. Maar ja, het is nu ook gemaakt. alleen kost het me 500 euro meer. Duur lesje!
:evil:

Geplaatst: 26.11.2005 - 21:15
door sjoebert
in 5 uur is het inderdaad te doen. maar dan moet er ook niks tegenzitten.

als je hem laat maken bij een vak-garage oid, dan zijn ze er langer mee bezig omdat ze dan zelf uit moeten vogelen wat er nou wel of niet los moet. als je het een paar keer gedaan hebt is het poepen zonder douwen :D

het is namelijk niet een bak die er zomaar even onderuit haalt net als bij een japannertje of een golfje.