Pagina 1 van 1

440 stuurhuis

Geplaatst: 07.01.2009 - 23:13
door Igoriaan
Ik heb mijn 440 verkocht aan een kennis. Normaal doe je dat niet, maar mijne was gewoon echt goed, dus ik had er wel vertrouwen in.

Het enige waar hij een beetje last van had was dat hij af en toe een drupje olie lekt uit het stuurhuis bij die verbinding van metaal op rubber. Ik had al begrepen dat dit een typische 440 kwaal is en als je de olie op peil houdt er weinig aan de hand is, tenzij je zin hebt om het hele stuurhuis te vervangen.
Dus ik had gewoon een flesje stuurbekrachtigingsolie in de achterbak liggen en om de 2 maanden ongeveer moest er een heel klein beetje olie bij (nog geen 50 ml).

Maar nu hoor ik ineens allerlei doemverhalen! Hij lekt olie! Hij is bij 2 garages geweest en het stuurhuis is blijkbaar helemaal kapot. Eentje kon er nog een ander soort olie in gooien die de rubberen ringetjes meteen beschermde en om de 2 maanden gepeild moet worden, alleen dat was echt eenmalig. Een gereviseerd stuurhuis werd afgeraden want dan kreeg je waarschijnlijk hetzelfde probleem terug, en een nieuw stuurhuis was de auto niet waard.

Ik heb de auto niet meer gezien, maar op een of andere manier komt het me allemaal een beetje overdreven over. Ik denk dat die jongen zich een beetje laat intimideren door beide monteurs, mede omdat hij totaal a-technisch is.

De vraag: Hoe verloopt die slijtage normaal gesproken? Als die verbinding totaal kapot is lijkt me dat andere olie ook niet meer helpt. Ik had me al bedacht dat die jongen er misschien teveel olie in heeft gegooid, dan loopt dat er natuurlijk ook weer vrij snel uit. Maar verder, kan dit zo gebeurd zijn?

Ik vind het allemaal best vervelend op deze manier. Ik verkoop nooit meer iets aan vrienden of familie, zelfs niet als het iets onbreekbaars is!

Geplaatst: 08.01.2009 - 00:17
door wpee
Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat het een typische kwaal zou zijn. Ik zou gewoon als je het perse wilt vervangen reviseren met nieuwe keerringen. Als dat niet kan sloop bellen en ander stuurhuis ophalen, dat erin monteren

Geplaatst: 08.01.2009 - 19:19
door Igoriaan
Ik had van mijn monteur toen begrepen dat het wel vaker voorkwam bij 440's. Ze hadden bij Volvo schijnbaar nooit die verbinding van metalen leiding op rubberen leiding onder de knie gekregen, en daardoor gingen ze daar nog wel eens 'zweten'. Dat deed hij dus bij mij ook, maar dat was heel goed bij te houden. En nu ineens lek.

Het zou kunnen dat hij daar niet lekt maar dus ergens anders is gaan lekken. Jij spreekt over de keerringen, maar daar was het probleem bij de mijne niet. Ik heb hem op de brug gezien en het slangetje is me aangewezen.

Ik denk dat mijn vraag is: Is het aannemelijk dat hij bij die leidingverbinding is gaan lekken of is het waarschijnlijker dat er een keerring kapot is gegaan (om wat voor reden dan ook) en ik het dan dus ook niet had kunnen voorspellen?

En hoeveel werk zou het zijn om een stuurhuis te vervangen of te laten reviseren of wat dan ook? Ik heb namelijk eens nagedacht over de opmerking: "Bij een gereviseerd stuurhuis gaat het waarschijnlijk toch weer kapot". Lijkt me wel heel erg doemscenario toch?

Geplaatst: 08.01.2009 - 19:28
door wpee
Nou als de slangverbinding erop geschroefd is dan hoef je toch niet het hele stuurhuis te verwisselen? Alleen de slang zou voldoende moeten zijn.

PS ik heb zelf geen stuurbekrachtiging dus ik kan je er niet mee verder helpen, ik heb wel enig inzicht in hydrauliek dus.......
Ik begrijp van jouw dat de slang op leiding koppeling de oorzaak is, die moet je toch los kunnen vervangen of een nieuwe opschroeven / op knellen?

Geplaatst: 08.01.2009 - 19:34
door Iroll
Het is niet zo'n moeilijke klus om het stuurhuis te vervangen. Paar moeilijk te bereiken bouten, maar een beetje sleutelaar moet dit zelf kunnen vervangen. Op ebay komen gereviseerde stuurhuizen regelmatig langs voor rond de €300. Ik zou maar eens proberen bij een ander adres, ik heb het idee dat ze er geen zin in hebben daar.