Pagina 1 van 1
temperatuur meter gaat bijna niet omhoog
Geplaatst: 08.01.2009 - 00:09
door den toerist
Een collega van mij rijd met een C70 T5 van MY 1999. Sinds gisteren gaat de temperatuurmeter van z'n koelwater nauwelijks omhoog. Als hij dan de airco ( die steeds aan ligt ) aflegd en de de verwarming de warme lucht laat binnen blazen, dan gaat de temperatuur meter een heel klein beetje omhoog. Volgens mij is z'n thermostaat defect. Wat denken julie?
Geplaatst: 08.01.2009 - 00:27
door Dries77
Dat is wel vaker aangedragen op het Forum als oplossing.
Ik zou ff zoeken hier!
Geplaatst: 08.01.2009 - 09:21
door Barry (Grillmeister)
Ik denk dat door de hevige kou de motor gewoon niet warm wordt, (zeker niet bij korte stukken) ik had het zelf de voorgaande jaren onderweg naar wintersport, dit jaar de radiator afgeschemrt met een stuk karton en de auto is mooi op werk temperatuur gebleven.. (en de kachel ook)
Geplaatst: 08.01.2009 - 09:24
door Dries77
Ik heb een s60, maar zelfs bij -5 is het koelwater binnen 5 tot 10 min op bedrijfstemperatuur.
De kachel wordt heet zodra het koelwater boven de minimale temp indicatie is.
Geplaatst: 08.01.2009 - 09:40
door Bart
Is de thermostaat. Had het laatst ook bij de 850 van mijn vrouw. Na een rit van dik 40 kilometer kwam de meter net los, en voorheen kwam hij ook al niet verder dan 1/3 van de wijzerschaal.
Bij de dealer nieuwe thermostaat gehaald (ongeveer 20 Euro), gemonteerd et voila: na 5 kilometer komt hij al mooi los en op bedrijfstemperatuur staat de wijzer nu keurig in het midden.
Geplaatst: 08.01.2009 - 10:52
door den toerist
Bedankt voor de tips, ik ga mijn collega hiervan op de hoogte brengen ( hij heeft nog geen internet en pc).
Geplaatst: 08.01.2009 - 13:53
door Polarbaer
Koots schreef:Bij de dealer nieuwe thermostaat gehaald (ongeveer 20 Euro), gemonteerd et voila: na 5 kilometer komt hij al mooi los en op bedrijfstemperatuur staat de wijzer nu keurig in het midden.
Hier hetzelfde meegemaakt. De auto rijdt sindsdien weer een stuk lekkerder, is onze ervaring. En ook de verwarming doet het beter, niet onbelangrijk in deze winterse tijden.

Geplaatst: 08.01.2009 - 15:00
door Bart
Polarbaer schreef:Koots schreef:Bij de dealer nieuwe thermostaat gehaald (ongeveer 20 Euro), gemonteerd et voila: na 5 kilometer komt hij al mooi los en op bedrijfstemperatuur staat de wijzer nu keurig in het midden.
Hier hetzelfde meegemaakt. De auto rijdt sindsdien weer een stuk lekkerder, is onze ervaring. En ook de verwarming doet het beter, niet onbelangrijk in deze winterse tijden.

Dat ook zeker ja. Mijn vrouw klaagde de laatste tijd als dat ze het niet meer lekker warm kreeg in de auto.
Geplaatst: 10.01.2009 - 16:52
door The Volvoboy
yep, de thermostaat. hebben wij ook gehad. na een hele poos werd hij een beetje warm en als je hem dan even liet staan (met tanken of zo) was ie weer bijna koud.
Geplaatst: 10.01.2009 - 23:23
door K00L
Thermostaat kost 18 euro incl btw. vervangen duurt 5 min. kost je een beetje koelvloeistof verder niets. heb em onlangs ook bij mijn 850 vervangen.
Geplaatst: 11.01.2009 - 15:31
door Fi-Wi
Wat zijn - naast het feit dat je interieur slecht verwarmd wordt - de gevolgen van een slecht of niet werkende thermostaat? Slijt je motor hierdoor sneller?
En heeft dit ook gevolgen voor in de warme zomer?
Geplaatst: 11.01.2009 - 16:03
door den toerist
De gevolgen zijn, stoom uit de radiator, auto aan de kant en de wegenwacht bellen.
Van groot belang is dat thermostaat en temperatuursensor (die de elektrische ventilator in- en uitschakelt) goed werken. Een werktemperatuur van rond de 95° is prima voor een moderne auto. De thermostaat gaat verder open en de ventilator is langer in werking en dit zorgt ervoor dat de temperatuur niet veel verder oploopt. En de motor gaat echt niet bij 100° koken, want het koelsysteem wordt in bedrijf onder druk gehouden en het kookpunt van koelvloeistof ligt ergens tussen de 110 en 120°C.
Geplaatst: 11.01.2009 - 16:04
door den toerist
Mijn collega z'n thermostaat was defect, en is intussen reeds vervangen dit koste hem €35. incl BTW
Geplaatst: 11.01.2009 - 16:30
door Fi-Wi
Maar dan zou de temperatuurmeter dan toch juist omoog moeten gaan bij een defecte thermostaat?
De topicstarter geeft juist aan dat de meter niet omhoog gaat en men roept gelijk "thermostaat". Of zie ik dit verkeerd?
Geplaatst: 11.01.2009 - 18:28
door Ludo
Fi-Wi schreef:Maar dan zou de temperatuurmeter dan toch juist omoog moeten gaan bij een defecte thermostaat?
De topicstarter geeft juist aan dat de meter niet omhoog gaat en men roept gelijk "thermostaat". Of zie ik dit verkeerd?
een thermostaat kan blijven openstaan, of helemaal niet opengaan.
als de thermostaat niet opengaat, word de koelvloeistof té warm en gaat de meter omhoog, de motortemperatuur loopt dan ook hoog op omdat er geen koeling is.
als de thermostaat open blijft staan, blijft de koelvloeistof circuleren (word onnodig gekoeld in de radiator) en komt de motor ook niet op temperatuur.
in dit geval komt de meter niet of onvoldoende omhoog.

Geplaatst: 11.01.2009 - 22:01
door walter leever
99.9% dat het de thermostaat is,3 wkn geleden kwam ik terug van
een familiebezoek,en merkte dat de motor niet op temperatuur kwam. :?
Iets voor Eindhoven ging het lambda-lampje branden,en ging ie in "noodloop"(dus geen volledige turbodruk meer,dit is om de motor te beschermen) :-x
Zoiets kan dus van het ene op 't andere moment gebeuren,wil ik maar
zeggen.Thermostaat vervangen probleem opgelost.(moest nog wel de fout laten wissen)
