Pagina 1 van 3

FH16 700PK. En nog een stpje verder. 750 pk en 3550Nm.

Geplaatst: 09.01.2009 - 00:02
door Bleu_volvo
Ons vlaggenschip FH16 is de keuze bij uitstek voor de langste en zwaarste transporten. Met zijn uitstekende rijeigenschappen, het unieke comfort, de onovertroffen veiligheid en de extreme duurzaamheid kent deze truck zijn gelijke niet op de wegen. De nieuwe D16G-motor biedt een fenomenaal koppel en vermogen, waardoor de FH16 de ware meester van de zware transportsector is.

16,1-liter dieselmotor
540, 600 of 700 pk
Koppel van respectievelijk 2650, 2800 of 3150 Nm
Bakwagen of trekker
Drie verschillende cabines, meerdere cabinevarianten

http://www.strongesttruck.com/

Geplaatst: 09.01.2009 - 08:56
door den toerist
Waaw, dat is eens een leuk werkgerief. :thumbleft:

Geplaatst: 09.01.2009 - 09:02
door marsm104
Da's leuk speelgoed.

Ook met A label?

Geplaatst: 09.01.2009 - 12:38
door Bleu_volvo
marsm104 schreef:Da's leuk speelgoed.

Ook met A label?
is verkrijgbaar in Euro 5, dus voorlopig het A label. :P

Geplaatst: 09.01.2009 - 13:49
door Wiebe
Mooie vrachtwaggel!

Geplaatst: 09.01.2009 - 15:05
door NOS
Zo'n nieuwe FH16 rijdt hier in Pijnacker rond, erg mooi ding! :)

Is dit een antwoord op de MAN V8? (die heeft net iets meer vermogen dan de vorige FH16 met 660 Pk.)

Geplaatst: 09.01.2009 - 17:54
door Bleu_volvo
NOS schreef:Zo'n nieuwe FH16 rijdt hier in Pijnacker rond, erg mooi ding! :)

Is dit een antwoord op de MAN V8? (die heeft net iets meer vermogen dan de vorige FH16 met 660 Pk.)
Klopt volledig, men wil de zwaarste hebben hé, maar kijk vooral naar het koppel.MAN V8 680pk 2800Nm, VOLVO FH16 700 3150Nmkoppel.

Geplaatst: 09.01.2009 - 19:05
door herbie5251
wel wat anders dan mn daffodil cf van 310 pk

Geplaatst: 09.01.2009 - 20:51
door michelm1978
Het zijn toch Volvo en Scania (beide Zweeds) die domineren in de truckmarkt.

Supermooie truck die FH!!

Geplaatst: 09.01.2009 - 22:04
door Bleu_volvo
En trouwens voor het 15de jaar oprij marktleider in Belgie.

Geplaatst: 10.01.2009 - 19:54
door Beuleppe
Ik heb met mijnen Volvo FH "slechts" 420pk en onlangs den 660pk getest das al een groot verschil. Dan er nog eens 40pk bij en het nodige koppel amai waar gaat het stoppen? In ieder geval wel nen fermen beer terug
Laat maar komen zou ik zeggen.
:P :P

Geplaatst: 11.01.2009 - 22:26
door eXite
Maargoed jongens, de begrenzer blijft nog altijd op 80 staan :D

Geplaatst: 11.01.2009 - 22:34
door Fat Rat
eXite schreef:Maargoed jongens, de begrenzer blijft nog altijd op 80 staan :D
Jep maar daar komen ze onder praktische iedere omstandigheid zo aan.

Het zwaarste waar ik ooit op meegereden heb zijn zowel een daf XF95/480 handbak als een scania R480(euro 5 zonder adblue). En dan moet ik zeggen dat vooral die daf al fenomenaal accellereerde, dan vraag ik me af wat zo'n Volvo FH16 doet.

Maar wel heel gaaf dat ze instaat zijn zo'n monster te bouwen!

Ik mag dat altijd wel mooie/zware techniek.

Geplaatst: 12.01.2009 - 07:44
door asta
Misschien kan Rica nog iets doen aan de 700 pk ! :D

Geplaatst: 13.01.2009 - 20:25
door xantingo
Mijn ervaring is dat de trucks van tegenwoordig ondanks hun massa pk's minder fel reageren dan hun voorgangers.
Het verschil tussen een Scania 143-450 en een 164-480 is enorm.
Bij de oude 143 had je bij het intrappen van het gas een WOW-effect, terwijl dit bij de nieuwere generatie veel minder is.

Niet dat de nieuwe trager is, verre van, maar het "brute" is er af.

Ik had jaren geleden ook al die indruk toen ik mijn Volvo F12-400 even mocht inruilen tegen een F16-500.
Meer koppel, minder brute power...

Het zal nu niet anders zijn.

Maar: wel heel aangenaam rijden in zo'n nieuwere versie. Veel meer koppel op lage toerentallen betekent veel relaxter rijden, minder lawaai, meer souplesse.

De Volvo FH480 is al een geweldige vrachtwagen, in zijn Euro5 uitvoering (met AdBlue) nog soepeler dan in zijn Euro4 versie.
Binnenkort ga ik een weekje rijden in een nieuwe Scania R500 V8 Euro5; met veel plezier eens vergelijken met de Volvo FH.

Wat betreft chauffeurscomfort domineren inderdaad de Zweden, Scania en Volvo, op de voet gevolgd door Daf.
Al de rest bengelt er mijlenver achteraan...

Geplaatst: 13.01.2009 - 21:04
door marsm104
Als ik dit zo lees, vraag ik me af: de trucks hebben de laatste jaren veel meer pk's gekregen. Maar betekent dat ook dat ze (veel) zuiniger geworden?

Geplaatst: 13.01.2009 - 21:12
door xantingo
Best wel...
Ik herinner me mijn Volvo F10 turbo uit begin jaren '80, 280 pk en een gemiddeld verbruik van om en bij de 45 liter per 100 km.
Op middellange trajecten, met een gewicht van gemiddeld om en bij de 35-40 ton.
Met 40 ton treingewicht tegen 25-30 km/u de hellingen op de A61 op (Mosel, Hünsrück, Brohltal,...), aan 2300 toeren per minuut.
Een recente vachtwagen verbruikt nu bij hetzelfde gebruik zowat 32 liter per 100 km.
En die gaat met datzelfde treingewicht aan 75 km/u naar boven, aan 1200 toeren per minuut...

De laatste 2 waar ik zelf mee reed: een Scania 124-400 verbruikte 31 liter, een Daf XF95-430 verbruikte 34 liter maar daarmee reed ik meer over secundaire wegen (meer stoppen en vertrekken).

Bovendien is niet alleen het verbruik sterk gedaald ondanks de fors toegenomen prestaties, ook de uitstoot van schadelijke stoffen is verminderd.
En niet zo'n beetje:
Uitstoot vrachtwagens
De fijn stof-uitstoot van vrachtwagens bedraagt ongeveer 45% van de totale fijn stof-uitstoot door het wegverkeer.
De EURO 4 norm beperkt de gemiddelde uitstoot tot ca. 3 g/km NOx en 0,02 g/km PM10.
Voor de EURO 5 norm die in gevolge Europese regelgeving van kracht zal worden vanaf oktober 2008, is geen verstrenging van de grenswaarde voor fijne stofdeeltjes voorzien, wel nog een verdere reductie van NOx tot ongeveer 1,5 g/km.
In vergelijking met de EURO 0 voertuigen stoot een EURO 5 voertuig maar 1/5de van de hoeveelheid NOx uit en 1/25ste van de hoeveelheid PM10.
Een EURO 3 motor die in 2005 nog verkocht werd, stoot nog altijd bijna 3 keer meer NOx en 5 keer meer PM10 uit dan de EURO 5 motoren.

(bron: de Vlaamse Overheid)

Afbeelding

Tot slot nog even het prijsbeest waar het hier om begon:

Afbeelding

Geplaatst: 13.01.2009 - 23:13
door Bleu_volvo
xantingo, Alsje de FH16 ""ns wiltesten.Bij mij is deze te huur.
Het is wel maar een 540pk uitvoering.

meer info: www.volvotruckrental.be

foto's volgen nog - moet deze nog maken om te gebruiken op de nieuwe site .

Geplaatst: 14.01.2009 - 15:29
door xantingo
Graag, maar ik betaal niet zelf om met een vrachtwagen te rijden 8)

De werkgever waar ik mijn volle werkweek rondmaak heeft geen geld om iets te huren, wij krijgen voertuigen ter beschikking van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek en daar moeten we het mee doen.

Niet dat we te klagen hebben, we beschikken momenteel over 3 Daf 95XF-380, 2 MAN TG-A 410, 1 MAN TG-A 430, 2 MAN TG-A 310 en 2 Iveco Cursor 400.

Volgende maand wordt de oudste Daf vervangen door een Iveco Stralis 440 met automaat.

De werkgever waar ik geregeld na mijn uren en tijdens verofperiodes ga rijden heeft een vrij grote vloot Volvo en Scania en daar kan ik me dan mee uitleven... het doet altijd plezier om na een week opleiding te geven zelf eens achter het stuur te kunnen zitten.

Maar wanneer je eens een testpiloot nodig zou hebben stel ik mij zonder twijfel meteen ter beschikking...

Geplaatst: 14.01.2009 - 16:02
door Bleu_volvo
asta schreef:Misschien kan Rica nog iets doen aan de 700 pk ! :D

Bij de vorig e 660pk was het mogelijk te tunen naar 740pk en 3450Nm, dus zal de 700 wel tot 780pk op te tunen zijn zeker.

Het is niet Rica maar een andere tuner. :P