Pagina 3 van 3

Geplaatst: 21.12.2011 - 16:01
door Schorpioen
diesel01 schreef: Trouwens met dit soort gewichten liever naar boven dan naar beneden zeker als er alleen een motorrem tot de beschikking is ipv een retarder..
Een motorrem moet je leren gebruiken en bij het juiste gebruik heb je (bijna) net zoveel aan als een retarder.
De grootste fout die 90% van de chauffeurs maken bij het gebruik van de motorrem is dat ze in een te hoge versnelling het toerental te laag houden door telkens met de voetrem bij te remmen.
Een motorrem werkt het beste door minimaal 1,5 versnelling terug te schakelen en het motortoerental boven de 1600 toeren te houden en je kan deze best laten oplopen tot tegen het maximum wat hij mag draaien.

Geplaatst: 21.12.2011 - 16:33
door diesel01
Ik denk dat ik redelijk ervaring had met de motorrem in verschillende trajecten oa Franse Alpen, zuid-Beieren.
Img idd zoals je zelf al zegt 1.5 stap terug en dus tegen het rood aan, het gemak van een retarder vindt ik vele male groter, 25 ton lading wil best door drukken zo was mijn ervaring.
Een motorrem is daar niet zo tegen opgewassen itt een retarder.

Geplaatst: 21.12.2011 - 18:44
door JeroenSpock
Ohh, motorrem en retarder zijn 2 verschillende dingen? :oops: Ga ik straks even opzoeken...

Geplaatst: 21.12.2011 - 19:27
door dewae
Momenteel bij de nieuwe of recente voertuigen wordt de motorrem en retarder samen gebruikt, voor zover de gebruiker de juiste instelling kent van de aangeboden electronica! Je hoeft zelf niet meer terug te schakelen om in het ideale toerental te vallen waarbij de motorrem het effectiefst is. De automatische versnellingsbak regelt dit zelf.

Indien correct ingesteld,, wordt bij het aanraken en licht indrukken van het rempedaal eerst de retarder ingeschakeld, nadien de "wielremmen" in samenspel met de motorrem (bij Mercedes bv. de konstant-drossel".

Men gaat zelfs verder : indien trekkracht niet wordt verreist (bv. flauwe afdaling of vals plat) schakelt de automatische versnellingsbak in neutraal, zogenaamd free-wheelen. Indien nodig bij de minste aanraking van de rem of gas wordt het "orkest" wakker binnen de seconde om in te grijpen.

De huidige techniek is zelfs dermate gevorderd dat de motorrem bijna even efficiƫnt werkt als de retarder. Afdaalsnelheid ligt weliswaar iets lager, maar het kan in even veilige omstandigheden.

Ik bedoel maar, techniek staat niet stil maar evolueert razendsnel.

Toen ik begon te rijden : geen servo-stuur, geen schijfremmen, geen ABS, laat staan ESP, Auto-cruise control e.d.m..

M.a.w. mits correct gebruik van de aangeboden hupmiddelen komt men heel ver.

Blijft de vraag (is heel persoonlijk) : Ondanks alle voorzieningen, waarom zijn het meestal de trucks die in een stilstaande file knallen, met alle leed vandien?
Wellicht hoort deze discussie thuis in een ander forum, maar ik geef het maar mee ter overpeinzing.

PS : rij jaarlijks 50.000 km/jaar, ben jammer genoeg dagelijks,onvrijwillig getuige van onorthodoxe toestanden, veroorzaakt zowel door personenwagens even als door ander weggebruikers op de weg. Gelukkig ben ik tot op heden schadevrij en hoop dit zo te houden.

Ook ik ban niet vrij van enige zonde maar probeer het toch veilig te houden voor mezelf en anderen.

Tot slot : aan alle volvo vrienden : vreugdevolle kerstdagen en een spetterend 2012.

Geplaatst: 21.12.2011 - 19:46
door Hans oet Twent
Eigenlijk zou ik best eens op zo'n apparaat willen rijden.......

Geplaatst: 21.12.2011 - 19:49
door diesel01
JeroenSpock schreef:Ohh, motorrem en retarder zijn 2 verschillende dingen? :oops: Ga ik straks even opzoeken...
Een retarder is eigenlijk een motor rem en voet rem in 1.
Indien de motor rem onvoldoende remt pakt de elektronica automatisch de voetrem erbij om de ingestelde cruise snelheid bij afdalingen te garanderen.
Met een motor rem komt meer finger spitzen gefuhl kijken en wordt er meer inzicht gevraagd van de chauffeur.
In de meeste gevallen korte hevig remactie's om snelheid kwijt te raken, om daarna weer wat snelheid op te bouwen, en dus rij-wind om de remmerij weer af te laten koelen.
Van belang is dat de chauffeur de techniek begrijpt en aanvoelt wanneer remmerij te warm wordt.

Geplaatst: 21.12.2011 - 19:53
door diesel01
Hans oet Twent schreef:Eigenlijk zou ik best eens op zo'n apparaat willen rijden.......
Is leuk om te doen en je krijgt andere inzichten, doorgaans geef je de man of vrouw net even meer ruimte als je weet waarom ze bepaalde verkeers bewegingen maken.

Geplaatst: 21.12.2011 - 21:42
door V70/2.4D/2003
Hans oet Twent schreef:Eigenlijk zou ik best eens op zo'n apparaat willen rijden.......
Daar sluit ik mij bij aan, dat wil ik ook wel eens ervaren.

Ik (en m'n grote mond) had eens geroepen dat het rijden met zo'n streekbus iets was wat elke knurft zou kunnen. Twee weken later werd ik verplicht mij te vervoegen bij (toen) Arriva aan de Sontweg alwaar een instructeur en een streekbus voor mij klaar stonden. Twee uurtjes sturen met zo'n ding, eerst buiten de stad en toen nog een rondje binnenstad (Groningen).

Laat ik maar afsluiten met de stelling dat die jongens best wel respect verdienen die op zo'n gevaarte door de stad Groningen blazen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Geplaatst: 21.12.2011 - 21:58
door JeroenSpock
V70/2.4D/2003 schreef:Laat ik maar afsluiten met de stelling dat die jongens best wel respect verdienen die op zo'n gevaarte door de stad Groningen blazen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
:D

Dus ik stuur die bussen met alle gemak door de smalste straatjes, wat ik het mooiste vind, maar eigenlijk heb ik geen idee waar ik mee rij :P We hebben wel instructieboekjes voor de chauffeur, maar ik moet die van de monteurs eens zien te krijgen.

Al onze bussen zijn automaten. Als je remt krijg je eerst een (R) in beeld, en bij Qliners staat er Ret dus dat zal een retarder zijn. Die 'hapt' er nogal in, maar er valt goed mee te remmen van 80->20. Daarna moet er op lucht geremd worden. Kan je zien in het menu bij de luchtdruk, komt bij te staan dat ketel 1 en 2 1 bar remdruk hebben. Probeer eens met 2 bar te remmen, zit je direct met je neus op het stuur.

Geplaatst: 21.12.2011 - 22:03
door 945i
Heel veel respect, ik rij weleens een dagje mee op zo'n gevaarte (40 ton).Zouden sommige automobilisten eens moeten doen... Er zijn dommerds bij die geen enkel idee hebben wat voor een gevolgen bepaalde acties hebben voor de man bovenin die cabine...

Geplaatst: 22.12.2011 - 00:07
door Fat Rat
Absoluut respect voor de mannen die vakkundig met zulke grote jongens om kunnen gaan. Ze verdienen naar mijn mening iets meer respect van de medeweggebruikers, en iets meer ruimte ook.
Helaas kom ik ook te vaak van die types tegen uit het oosten, die amper met zo'n wagen kunnen manouvreren. Dit zijn overigens ook de types die het beroep een slechte naam geven.

Heb regelmatig meegereden met verschillende combinaties, en gewoon respect voor de mannen die er hele dagen mee onderweg zijn. Zou het zelf ook wel eens uitgebreid willen proberen.

Geplaatst: 07.02.2012 - 07:53
door Bleu_volvo
Wij gaan digitaal.

volvo Group Belgium, Nederland en nu ook volvo Truck Center belgium op Facebook en Linkdid.

Kom gerust eens een kijkje nemen.

NL: https://www.facebook.com/volvotrucknederland?ref=ts

BE: https://www.facebook.com/VolvoTrucksBelgium?ref=ts

VTCB: https://www.facebook.com/pages/Volvo-Tr ... 17?sk=wall[/url]