Pagina 1 van 1
Nu al panne
Geplaatst: 09.01.2009 - 19:58
door bartdep
Vandaag startte de volvo niet omdat de accu leeg was. Wat is hier eigenlijk de oorzaak van? Slechte accu of dat-ie ergens stroom 'lekt'?
Veder: mijn ventilatie maakt nogal veel herrie, vooral op stand 1 en stand 2. heb hem op alle standen al vol open gezet (misschien zat er iets in) maar heeft niks geholpen. Iemand van jullie tips?
Geplaatst: 09.01.2009 - 20:00
door Paul
ik denk de koud
Geplaatst: 09.01.2009 - 20:23
door Wiebe
Hoe lang zit de accu al in de auto?
Laat de accu heeft doormeten en kijk of die nog goed is. Een accu kan het op de ene dag nog goed doen maar op de andere dag het plots begeven.
Geplaatst: 09.01.2009 - 20:52
door bartdep
Wiebe schreef:Hoe lang zit de accu al in de auto?
Laat de accu heeft doormeten en kijk of die nog goed is. Een accu kan het op de ene dag nog goed doen maar op de andere dag het plots begeven.
Een paar jaar nog maar volgens mij. Hoe kun je hem doormeten precies?
Geplaatst: 09.01.2009 - 21:02
door DeNNiS_
accu tester
Geplaatst: 09.01.2009 - 21:09
door michelm1978
Normale levensduur van een accu is rond de 4 jaar, forse afwijkingen naar boven en naar beneden zijn mogelijk. Vooral auto's die weinig worden gereden in deze koude hebben vaak last van defecte accu's.
Idd even doormeten, een accu kost ook niet de wereld en met dit weer wil je niet met een slecht of niet startende auto zitten!
Geplaatst: 09.01.2009 - 21:17
door den toerist
Wat ook heel erg belastend is voor de accu is als je een stevige geluidsinstallatie in jouw wagen zitten hebt. In mijn eerste wagen heb ik er eens een accu gemold voor hij 2jaar oud was. Bij de garage wilden ze het niet op garantie van de batterij nemen (2 jaar garantie) wegens een stevige geluids installatie in de wagen.
Geplaatst: 09.01.2009 - 21:52
door bartdep
den toerist schreef:Wat ook heel erg belastend is voor de accu is als je een stevige geluidsinstallatie in jouw wagen zitten hebt. In mijn eerste wagen heb ik er eens een accu gemold voor hij 2jaar oud was. Bij de garage wilden ze het niet op garantie van de batterij nemen (2 jaar garantie) wegens een stevige geluids installatie in de wagen.
Wat is een stevige geluidsinstallatie? Ik heb zelf een alpine headunit, composetje voor, speakers achter en een wub met versterker. Dat is toch niet te zwaar voor een accu?
Geplaatst: 09.01.2009 - 22:47
door jef
met deze vrieskou maakt dat veel uit. Je accu heeft het al zwaar met dit weer en dan gebruik je een flinke instalatie plus achterruit verwarming,spiegel verwarming,stoelverwarming,je verlichting die altijd aanstaat onder het rijden.En als je dan maar een ritje maakt van een paar km..........
Geplaatst: 09.01.2009 - 23:32
door mightyspawn
Noem de kilometerstand eens, als die boven/rond de 160.000 zit dan is het heel normaal dat de dynamo aan het op raken is. Die zul je dan en rond de 300.000 weer eens moeten vervangen. Standaard kwaal waar maar weinig auto's onderuit komen. Accu ligt er een beetje aan, welk merk. Hoeveel er met de auto wordt gereden en of het grote afstanden zijn.
Verder kan ik uit ervaring spreken dat originele Volvo accu's van zeer degelijke kwaliteit zijn. Zo zit er in onze 460 van 1994 dezelfde accu sinds op de weg gekomen! Datum staat er op, juli 94 en auto is van december 94. 4 jaar is wel een hele trieste levensduur voorspelling van een accu.
Dus door laten meten, binnen een minuut kunnen ze je in de garage vertellen waar het probleem zit. En een beetje zelfrespecterende garage doet dit gratis.
Geplaatst: 09.01.2009 - 23:33
door 440escape
ja, dat is pech hebben

ik mag tot nu toe afkloppen.
Geplaatst: 09.01.2009 - 23:48
door bartdep
mightyspawn schreef:Noem de kilometerstand eens, als die boven/rond de 160.000 zit dan is het heel normaal dat de dynamo aan het op raken is. Die zul je dan en rond de 300.000 weer eens moeten vervangen. Standaard kwaal waar maar weinig auto's onderuit komen. Accu ligt er een beetje aan, welk merk. Hoeveel er met de auto wordt gereden en of het grote afstanden zijn.
Verder kan ik uit ervaring spreken dat originele Volvo accu's van zeer degelijke kwaliteit zijn. Zo zit er in onze 460 van 1994 dezelfde accu sinds op de weg gekomen! Datum staat er op, juli 94 en auto is van december 94. 4 jaar is wel een hele trieste levensduur voorspelling van een accu.
Dus door laten meten, binnen een minuut kunnen ze je in de garage vertellen waar het probleem zit. En een beetje zelfrespecterende garage doet dit gratis.
155.000 staat er op de teller. Nadat de wegenwacht heeft geholpen met starten heb ik en half uur gereden. Toen ik de motor daarna uitzette startte die meteen. Dus het is even opgelost. Kijken hoe die het volgende week doet. Auto stond al wel een paar dagen stil maar ja, zou niks uit mogen maken natuurlijk. Zeker niet omdat mijn vorige auto (fiat bravo) wel altijd startte, ook al was het koud.
Accu kan ik dus door laten meten, maar hoe kan ik kijken of het aan de dynamo ligt?
Geplaatst: 10.01.2009 - 00:25
door Wiebe
Dat kunnen ze ook meteen zien als ze de accu doormeten

Geplaatst: 10.01.2009 - 09:50
door Iroll
Met deze kou is het verstandig om de accu zoveel mogelijk te ontzien. Zet pas stroomverbruikers aan als de motor al even loopt en zet alle stroomverbruikers uit voor je hem afzet. Dus radio, blower, achterruitverwarming etc. uitzetten een paar 100 meter voor de stalling. Gaat je accu toch langer mee en is de kans groter dat ie de volgende ochtend start.
Geplaatst: 10.01.2009 - 16:45
door Ron440Fleet
Mijn accu is al ruim 4 jaar oud, komt uit mijn vorige 440.
In augustus een nieuwe dynamo erin gedaan omdat oude overleden was en dat in combinatie met veel km's per dag ( 170 ) ga ik er van uit dat ik probleemloos deze winter overleef.
Nieuwe dynamo laadt accu denk ik net iets beter op dan oude dynamo ?
Wel gooit ie hem met deze kou iets minder snel rond vanwege denk ik de dikkere olie...
Verder niet zeuren als accu het begeeft , gewoon slijtage onderdeel van je auto net als banden dynamo remmen etc etc .
Ron Spijkenisse
Geplaatst: 10.01.2009 - 23:12
door bartdep
Vandaag startte de auto meteen, accu was ook goed volgens de indicator die erop zit. Ik vermoed dat de auto ergens stroom 'lekt' en volgens mij bij de CV. Deze is namelijk achteraf ingebouwd en zit direct op de accu met een zekering er tussen. Toen ik de zekering eruit haalde kwam er een klein vonkje van af. Eens vragen aan de vorige eigenaar hoe hij dit precies heeft aangesloten.
Geplaatst: 11.01.2009 - 10:29
door Fi-Wi
Gisteren wilde mijn V70 (1997) ook niet starten, althans tijdens het stationair draaien terwijl ik de ruiten aan het schoonkrabben was, sloeg de motor af. Daarna wilde de motor niet meer starten. In de loop van de dag nogmaals geprobeerd en toen de motor (met moeite startte) snel gaan rijden om de accu op te laden en om zsm naar een tankstation te rijden om te tanken. Had nog voor 10 km benzine dus wilde 9 km opladen.
Ik vroeg mij daarna af hoe je de accu het snelst oplaadt, maken toeren uit of gaat het puur om de duur dat de dynamo de accu oplaadt? Dus maakt het uit of ik op de snelweg rijdt of langzaam rijdt of moet ik juist hoge toeren maken in lage versnellingen?
Normaal gesproken is het opladen geen probleem maar zoals in mijn geval je maar zeer beperkte brandstof hebt wil je maximaal je accu opladen. Hoe werkt dat?
Geplaatst: 11.01.2009 - 13:53
door niels.nijsten
over het algemeen wekken de dynamos, van vooral de iets nieuwere autos ,bij stationair toerental tot 1500 toeren al de maximale stroom op. op de dynamo zit namenlijk een regelaar die ervoor zorgt dat de dynamo nooit teveel stroom levert aan de accu aangezien het accuzuur dan zou gaan koken. dus in theorie zou je het beste 1500 toeren kunnen draaien en de afstand die je rijd maakt hierbij niets uit! de krukastoeren bepalen via de multi-riem de toeren van de dynamo. en of jij nou 100 rijd met 1500 toeren een half uur lang of 50 rijd met 1500 toren een half uur lang je dynamo/krukas draaien dan een half uur met 1500 toeren p/m
Geplaatst: 11.01.2009 - 14:43
door Fi-Wi
Ok, weer wat geleerd. Ik wist niet dat een autodynamo een begrenzer behuist.
Bedankt!
Geplaatst: 11.01.2009 - 15:00
door niels.nijsten
Fi-Wi schreef:Ok, weer wat geleerd. Ik wist niet dat een autodynamo een begrenzer behuist.
Bedankt!
een spanningsregelaar noemt men dit deze zet wisselspanning van dynamo om in gelijkspanning en zorgt dat er niet meer spanning geleverd word dan nodig is