Pagina 1 van 1
Standkachel defect, oververhittingthermostaat defect
Geplaatst: 11.01.2009 - 21:41
door sbv
Van onze XC70 is de oververhittingthermostaat defect van de standkachel. Zijn er mensen die ervaring hebben om dit zelf te doen ? Volgens de garage moet de standkchel in en uitgebouwd worden. Hierin zitten dan ook de meeste kosten
Geplaatst: 11.01.2009 - 22:22
door hadico
Thermostaatje zit in de kachel die moet dus los maar is het niet de waterpomp die niet werkt, als deze niet werkt word de kachel te heet en slaat dan foutcode oververhitting thermostaat op.
Of de pomp loopt kun je voelen op de pomp zelf ,hebben ze hier wel naar gekeken hij is nl via de vadiskast los aan te sturen om zijn werking te testen?.
Als de storingen zijn gewist kun je de kachel drie maal starten kun je dus voelen of de pomp draait en als hij gaat branden hoor je op een gegeven moment dat hij gaat kooken in de kachel hier reageert de thermostaat op door de kachel uit te zetten.
Geplaatst: 11.01.2009 - 22:37
door sbv
Dit was de diagnose van de garage al. Echter zit er behoorlijk wat werk aan het vervangen. Kreeg wat door van bijna 600 euro.
Geplaatst: 11.01.2009 - 22:48
door hadico
Pfffffffffff dat is echt stevig daar kan je zelf ook wel wat voor doen de bumper losnemen en je kan zo bij de kachel een dekseltje los en de nwe thermostaat erin drukken (hij word door het dekseltje op zijn plek gehouden) twee draden verbinden en klaar.
Laat ze er drie uur mee bezig zijn (is ruim) wat vragen ze dan voor een thermostaatje?
Geplaatst: 11.01.2009 - 22:53
door sbv
Daarom juist ook mijn vraag of het ook zelf te doen is. Ergens op het forum al een uitbouwhandleiding gevonden, nou dan is het enkel onderdeeltje bestellen en klussen maar.
Ik zal eens informeren wat de thermostaat kost
Geplaatst: 11.01.2009 - 22:58
door hadico
Zoals ik al aangaf als je de bumper losneemt dan wijst het de weg vanzelf het dekseltje zie je direct zitten zit met een moertje vast en de thermostaat zit met een rubberring in de kachel gedrukt.
Thermostaat werd/word geleverd zonder stekkers dus de bedrading onder de deksel doorverbinden.
Doe het met koude motor dan kan je hem eruit pakken en de nwe erindrukken zonder koelvloestof af te tappen.
Hij hangt nl met ze neus in de koelvloestof.
Geplaatst: 11.01.2009 - 23:01
door sbv
Dank voor je info. Zal binnenkort de voortgang melden.