Pagina 1 van 1
inhouden bij optrekken 2.5D
Geplaatst: 13.01.2009 - 20:13
door xantingo
Bij stevig optrekken in 3de, 4de en 5de versnelling heb ik de indruk dat de motor inhoudt: hij trekt vlot op, houdt even een beetje in, trekt weer door, houdt weer even in, enz...
Ik kan het best vergelijken met het even een paar millimeter oplichten van het gaspedaal tijdens het optrekken.
Hoe hoger het toerental, hoe meer het naar voren komt: vanaf zowat 3000 toeren wordt het echt duidelijk voelbaar.
Tenminste, ik voel het, mijn echtgenote heeft er blijkbaar nog niks van gemerkt (ik had het anders al lang mogen horen...).
Al bij al gaat hij nog vlot vooruit (wie er naast rijdt en me probeert voor te blijven zal het niet merken...), maar het irriteert me wat.
In 2de heb ik er geen last van, wellicht is die versnelling te kort om het echt te kunnen voelen;
Het lampje van het motormanagement brandt al een hele tijd; bij het laatste onderhoud (geen Volvo-dealer) hebben we de EGR afgesloten.
Waar de wagen voordien bij stevig doortrekken enorme roetwolken produceerde, is dat zo goed als verdwenen.
Het voornoemd probleem is er echter niet mee opgelost (hij had het ook al voor het afkoppelen van de EGR).
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ter info: een V70n 2.5D, bj 2000, 212.000 km
Geplaatst: 13.01.2009 - 20:26
door hadico
Als eerste zou ik de storingen laten lezen en dan eens controleren of de dynamische pompafstelling wel in orde is als hier wat aanschort heb je heel goed kans dat je ook die rookwolken kwijt bent, het afplugen van de egr veroorzaakt ook foutmeldingen dus mogelijk staat hij hierdoor in foutloop .
Staat hij in foutloop dan neemt de ECU een standaart waarde aan voor verschillende aansturingen met als gevolg een motor die wel loopt maar niet optimaal presteert.
Geplaatst: 13.01.2009 - 21:39
door toppertje
wat niet ondenkbaar is, is datje lmm minder aan het worden is.
dit is met uitlezen niet altijd waarneembaar.
je egr kun je beter softwarematig laten uitschakelen,zodat je geen foutmelding krijgt.
maar zoals @hadico al aangaf,zou ik beginnen met de storing proberen uit te lezen.
Geplaatst: 14.01.2009 - 21:17
door C.Igar
@xantingo, ik heb er sinds kort ook last van, precies zoals jij het zegt. Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij de volvospecialist voor beurt+apk en zal dan gelijk vragen of ze daar ook eens naar willen kijken.
Geplaatst: 14.01.2009 - 21:47
door xantingo
@hadico: het probleem deed zich al voor voordat we de EGR hebben afgekoppeld.
Het afkoppelen van de EGR heeft enkel als resultaat gehad dat de wagen bij het optrekken veel minder rookt.
Positief dus.
@ toppertje: ik had idd ook al gedacht aan de lmm. Ik vroeg me alleen af of er nog mensen waren met hetzelfde probleem om op die manier achter de oplossing te komen zonder zelf eerst onderdelen zinloos te vervangen.
@C.Igar: laat je me nog weten wat het resultaat is?
Blijkbaar is jouw wagen wel gechipt, ik denk niet dat dat bij mijn exemplaar het geval is.
Geplaatst: 14.01.2009 - 21:52
door degids
Ik heb dit exact dit probleem gehad. Golvend accelereren zeg maar.
Ik heb de luchtmassameter losgekoppeld en het probleem bleef exact hetzelfde. Hieruit concludeerde ik dat de luchtmassameter niets toevoegde, dus blijkbaar z'n werk niet deed. Daarop heb ik de gok genomen en een nieuwe luchtmassameter besteld en erin gezet. Probleem over.
Ik heb van iemand anders gehoord dat bij hem de voorste lambdasonde de boosdoener was.
Geplaatst: 15.01.2009 - 22:27
door toppertje
@xantigo:ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad zoals jij
omschrijft
en bij mij was het idd de lmm.
ik had onder andere ook last dat mijn vermogen er laat inkwam,
onder de 2000tpm trok hij voor geen meter.
wat een oplossing is:probeer eens een lmm van een auto die WEL
goed is.
Geplaatst: 16.01.2009 - 10:35
door volvov70r
Mijn vader heeft ook een v70 2.5d en heeft ook al 2 keer dit probleem gehad. Beide keren de luchtmassameter laten vervangen en opgelost.
Echter bij hem brandt ook het motormanagement lampje overuren. De garage kan niks vinden.
Geplaatst: 18.01.2009 - 15:05
door Electricsilver
LMM !
Geplaatst: 18.01.2009 - 17:28
door C.Igar
Het is inderdaad zeer waarschijnlijk de LMM. Ik heb vandaag de kap van het luchtfilter eraf gehaald. Filterhuis schoongemaakt, filter schoongemaakt en de LMM eruit gehaald en schoongemaakt. Er zitten 2 roosters voor de LMM, een zwart plastic rooster en daarna nog een wat fijnmaziger aluminium rooster. Tussen beide roosters zat ook nog wat rotzooi. Alles schoongemaakt met compressor en stofzuiger, de LMM gedemonteerd en goed schoongemaakt met alcohol en wattenstaafje. Alles teruggebouwd, nog even de zekering eruit gehad van de ECU en daarna uitgebreide testrit gemaakt en ik heb 't nog niet terug gehad! De hele aktie kost je een half uur, dus het proberen waard.