Pagina 1 van 2
Baais 440 1.7GL '91 [probleem met koppelingskabel opgelost!]
Geplaatst: 14.01.2009 - 20:38
door Baais
Een goedenavond,
Mag ik mij even voorstellen: ben nieuw op dit Forum. Heb vandaag een Volvo 440 1.7GL gekocht uit bouwjaar '91. Was niet eens op zoek naar een Volvo, maar kon deze niet naar de sloop zien vertrekken. Heb al wat sleutelervaring en dit is mijn eerste Volvo. Ze heeft 186100Km op de teller en ziet er behoorlijk verwaarloosd uit. In de tijd dat hij bij mij is zal hij flink worden opgeknapt. Om te beginnen wil ik de schakelbak onder handen nemen: het schakelen gaat ontzettend stroef. In stilstand is schakelen geen probleem, maar als de motor loopt is het hard duwen en trekken :? Iemand een id?
Bedankt alvast!
Geplaatst: 14.01.2009 - 23:25
door stefmen
Hoi mede-limbo
Welkom op het forum. Ik ben zelf niet zo technisch, maar ik heb al vaker de technische jongens het horen hebben over de 'schakelbusjes'. Gebruik de zoekfunctie eens.. Je zult de term wel genoeg tegen komen.
Succes met je Volvo!
Geplaatst: 14.01.2009 - 23:40
door Wiebe
Geplaatst: 15.01.2009 - 00:44
door mightyspawn
Als het in alle versnellingen zit lijkt me het toch meer dan alleen de schakelbusjes.
Geplaatst: 15.01.2009 - 11:46
door Baais
Vanochtend de schakelunit even bekeken. Vreemd dat het schakelen soepel verloopt terwijl in de stationair niet eens in de achteruit versnelling krijg, om maar te zwijgen over de eerste versnelling. Je hoort dan een luid gekraak..
Vreemd is ook dat het koppelingspedaal nogal kort van slag is.. Straks maar eens kijken naar koppelingskabel.. (+ olie checken)..
Geplaatst: 15.01.2009 - 13:25
door Blade
Hoe staat je koppelings pedaal ten opzichte van het rempedaal?
Geplaatst: 15.01.2009 - 18:27
door wpee
inderdaad, lijk t een gevalletje van slechte koppeling, en dan met name de afstelling. Want ontkoppelen moet altijd kunnen (of de platen moeten plakken van de olie)
Geplaatst: 15.01.2009 - 20:27
door Baais
Het koppelingspedaal verschilt ongeveer 3cm in hoogte met het rempedaal..
De schakelbak leek wel in zijn 'vrij' te staan: zoveel speling zat er in. Ik kon hem gewoon heen en weer bewegen, terwijl hij toch wel degelijk in de eerste versnelling zit. Bovendien was het geluid niet echt geweldig..
Geplaatst: 15.01.2009 - 21:06
door wpee
Pedalen moeten gelijk staan, stellen kun je bboven de bak op de gaffel, 2 moertjes even verdraaien en weer borgen. Als koppeling te laag hangt dan ontkoppel je niet ver genoeg en gaat het kraken of kan de bak niet goed synchroniseren tijdens rijden.
Laat het weten of het gelukt is.
Geplaatst: 17.01.2009 - 09:38
door Baais
wpee schreef:Pedalen moeten gelijk staan, stellen kun je bboven de bak op de gaffel, 2 moertjes even verdraaien en weer borgen. Als koppeling te laag hangt dan ontkoppel je niet ver genoeg en gaat het kraken of kan de bak niet goed synchroniseren tijdens rijden.
Laat het weten of het gelukt is.
Vanochtend naar koppelingskabel gekeken: deze zat wel erg los! En bovendien is het kunsstof schijfje half afgebroken. Dit zou wel de oorzaak kunnen zijn! Volgende week bij de dealer koppelingskabel bestellen en de schakelbusjes er meteen bij..

Geplaatst: 17.01.2009 - 11:14
door Iroll
De schakelbak leek wel in zijn 'vrij' te staan: zoveel speling zat er in. Ik kon hem gewoon heen en weer bewegen, terwijl hij toch wel degelijk in de eerste versnelling zit.
De speling op de pook wordt veroorzaakt door versleten schakelstang busjes. Het slechte schakelen zal idd wel veroorzaakt worden door je kop.kabel, dat ziet er niet best uit. Ik denk dat het ook wel verstandig is om de bak olie gelijk te vervangen. Gebruik wel de originele Volvo olie, goedkopere bak olie vreet de synchro's op na verloop van tijd. Eventueel slijpsel van het slechte schakelen verwijder je dan gelijk uit de bak voordat het meer schade kan toebrengen.
In dit topic staat het uitgebreid beschreven.
Geplaatst: 06.02.2009 - 09:53
door Baais
Na wat misbestellingen her en der, vandaag eindelijk de goede koppelingskabel besteld (liever naar de echte dealer). Dit heeft echter ook een keerzijde: betaal nu ongeveer €20,- meer (€50,65 tegen €30,49).
Kabel schijnt in loop der jaren nogal wat aanpassingen te hebben gehad. Ga morgen aanbetalen en vragen waarin het prijsverschil precies zit.
Geplaatst: 07.02.2009 - 12:53
door Baais
Toch maar naar de reguliere onderdelenwinkel gegaan: die had dezelfde kabel voor minder.
Echter is het uiteinde niet hetzelfde (of het begin). Ik heb de hele ochtend geprobeerd maar krijg het busje met geen enkele mogelijkheid in zijn 'huisje'. Heb er even genoeg van: het regent bovendien.. zucht..
Hebben jullie een idee? Busje afvlakken (=glad maken), dashboard eruit bouwen? Koppelingspedaal demonteren?
Oude kabel
Nieuwe kabel

Geplaatst: 08.02.2009 - 11:24
door Baais
Na een nachtje slapen probeer ik het volgende:
Met schuifmaat breedte opmeten en daarna proberen gelijk te maken..
Dit is voor mij de beste optie op dit moment.
Geplaatst: 08.02.2009 - 15:07
door Blade
Was je nu toch maar voor origineel gegaan he

Ik heb af en toe zon hekel aan die imitatie spullen. Zou het ook gewoon afvlakken, effe slijptol erover of de dremel.
Geplaatst: 08.02.2009 - 16:29
door Baais
Tja..
Die 15 euro extra was het wel waard geweest idd. Maar dat duurde ongeveer 14 dagen. Is weer een les voor de volgende keer.
Zal het handmatig doen daar ik geen slijptol heb.
Geplaatst: 08.02.2009 - 16:33
door Wiebe
Heb jij een excuses om naar de buren te gaan,en vragen of hun een slijptol hebben!

Geplaatst: 08.02.2009 - 18:13
door Baais
Of naar de Praxis om een dremel te halen..
Geplaatst: 08.02.2009 - 18:16
door Wiebe
Op Zondag?

Geplaatst: 08.02.2009 - 18:26
door Blade
Ja, vaak zijn die open op zondag.
Maar waarop moet je 2 week wachten? Als je het met spoed bestelt en je bestelt voor 4 uur heb je het de volgende dag in huis bij de dealer.