Hele bijzondere olielekkage
Geplaatst: 15.01.2009 - 21:48
Volvo V70 D5 automaat bj. 2003. 260.000 km
Enkele weken na een grote beurt bij de dealer sprong in het display de melding "geen oliedruk zsm stoppen" Oliepijlstok gaf niets meer aan. Volvo assistance ingeschakeld. Conclusie; Nieuwe afdichtring op carterplug over de oude gedaan. 2 ringen sluiten niet goed af. Dus in enkele weken de nodige liters olie weggedruppelt. Reactie dealer was zoals je mag verwachten. Excuses en netjes opgelost.
Weer enkele weken later exact dezelfde melding. Mijn eerste idee was "ze zullen toch niet..." Auto weer naar de dealer. Eerste diagnose was oliekeerring tussen motor en versnellingsbak lekt. Materiaalkosten 20 euro arbeidsloon 800 euro ex btw. Pfff. even slikken. Maar moet opgelost worden. Na reparatie werd het verhaal door de dealer bijgesteld. Was niet de oliekeerring maar een afdichtplug van de motor naar de versnellingsbak was gaan lekken waardoor de olie wegliep.
Afhankelijk van het type zou deze verbinding tussen beide delen (motor/versnellingsbak) wel of niet gebruikt worden en wel of niet afgedicht zijn.
Wat ik mij nu afvraag is of er een oorzakelijk verband kan zijn tussen het eerste euvel en het tweede. Kan het bv zijn dat door een te laag olie niveau in de motor een plug (rubber? ) is gaan uitdrogen met alle gevolgen van dien? Ik heb vertrouwen in het oordeel en eerlijkheid van de dealer maar blijf een mens met gezond wantrouwen. Wie kan hier iets over vertellen?
Enkele weken na een grote beurt bij de dealer sprong in het display de melding "geen oliedruk zsm stoppen" Oliepijlstok gaf niets meer aan. Volvo assistance ingeschakeld. Conclusie; Nieuwe afdichtring op carterplug over de oude gedaan. 2 ringen sluiten niet goed af. Dus in enkele weken de nodige liters olie weggedruppelt. Reactie dealer was zoals je mag verwachten. Excuses en netjes opgelost.
Weer enkele weken later exact dezelfde melding. Mijn eerste idee was "ze zullen toch niet..." Auto weer naar de dealer. Eerste diagnose was oliekeerring tussen motor en versnellingsbak lekt. Materiaalkosten 20 euro arbeidsloon 800 euro ex btw. Pfff. even slikken. Maar moet opgelost worden. Na reparatie werd het verhaal door de dealer bijgesteld. Was niet de oliekeerring maar een afdichtplug van de motor naar de versnellingsbak was gaan lekken waardoor de olie wegliep.
Afhankelijk van het type zou deze verbinding tussen beide delen (motor/versnellingsbak) wel of niet gebruikt worden en wel of niet afgedicht zijn.
Wat ik mij nu afvraag is of er een oorzakelijk verband kan zijn tussen het eerste euvel en het tweede. Kan het bv zijn dat door een te laag olie niveau in de motor een plug (rubber? ) is gaan uitdrogen met alle gevolgen van dien? Ik heb vertrouwen in het oordeel en eerlijkheid van de dealer maar blijf een mens met gezond wantrouwen. Wie kan hier iets over vertellen?