Volvo 440 1.7 GLE '89 - Ook míjn eerste auto
Geplaatst: 16.01.2009 - 16:44
Goedenmiddag mede volvo-rijders 
Sinds juni vorig jaar ben ik in het bezit van bovengenoemde auto. Heb er al veel kilometers in gemaakt en ben er ontzettend blij mee. Voor een 20 jarige auto rijdt hij echt geweldig alleen heb ik een (aantal) vraagje(s). Wellicht weten jullie me te helpen of te adviseren.
Ben geen hoogopgeleid automonteur dus weet alle onderdelen niet zomaar te vinden/benoemen. Echter heb ik wel enige technische kennis en genoeg interesse !
Eerste vraag
Ik weet dat terugschakelen naar de 1 wanneer de auto rolt vrijwel in iedere auto lastiger gaat en dit een belasting is voor de synchromesh-ringen. Ook heb ik gelezen en gevoeld(!) dat het schakelen naar de 1 op de goede snelheid (zal iets van 10km/h of minder zijn) het schakelen vergemakkelijkt en de ringen spaart. Hier ben ik meteen een gewoonte van gaan maken en had het een paar dagen later al niet meer in de gaten dat ik dit aldoor vanzelf deed. Naar mijn gevoel, wat makkelijker gaat, is beter, en veroorzaakt minder slijtage. Is dit ook beter om te doen wanneer de auto lichtelijk rolt? Het is namelijk wel zo dat de pook hem er bijna in trekt wanneer je hem voor de 1 houdt.
Tweede vraag.
Wanneer opa koud is en nog wakker moet worden schakelt hij bij het wegrijden wat lastiger naar de 2. Dit is enkel en alleen bij de 2e versnelling. Ik trap de koppeling helemaal in en schakel van de 1 naar de 2. Wanneer ik hem de 2 in schijf is het (hoewel lang niet zo erg) alsof ik de koppeling niet goed intrap en lichtelijk opa's tandjes poets. Is dit niet de reden van versleten synchromeshringen? Wanneer ik rustig wegrij en hem even in de vrij laat staan en even wacht met naar de 2 schakelen doet hij het naar mijn gevoel minder en gaat het goed..
Voor de rest is het zo dat wanneer die 10 minuten heeft gereden hij werkelijk perfect schakelt. Alleen wanneer hij koud is en enkel de 2e versnelling
Dat was het voor nu, bij voorbaat dank voor enig antwoord
P.S. De auto heeft nu 107.xxx km gereden
Altijd netjes in onderhoud geweest en nooit langdurig stilgestaan.. Gelukkig maar 
F. Koop

Sinds juni vorig jaar ben ik in het bezit van bovengenoemde auto. Heb er al veel kilometers in gemaakt en ben er ontzettend blij mee. Voor een 20 jarige auto rijdt hij echt geweldig alleen heb ik een (aantal) vraagje(s). Wellicht weten jullie me te helpen of te adviseren.
Ben geen hoogopgeleid automonteur dus weet alle onderdelen niet zomaar te vinden/benoemen. Echter heb ik wel enige technische kennis en genoeg interesse !
Eerste vraag

Ik weet dat terugschakelen naar de 1 wanneer de auto rolt vrijwel in iedere auto lastiger gaat en dit een belasting is voor de synchromesh-ringen. Ook heb ik gelezen en gevoeld(!) dat het schakelen naar de 1 op de goede snelheid (zal iets van 10km/h of minder zijn) het schakelen vergemakkelijkt en de ringen spaart. Hier ben ik meteen een gewoonte van gaan maken en had het een paar dagen later al niet meer in de gaten dat ik dit aldoor vanzelf deed. Naar mijn gevoel, wat makkelijker gaat, is beter, en veroorzaakt minder slijtage. Is dit ook beter om te doen wanneer de auto lichtelijk rolt? Het is namelijk wel zo dat de pook hem er bijna in trekt wanneer je hem voor de 1 houdt.
Tweede vraag.
Wanneer opa koud is en nog wakker moet worden schakelt hij bij het wegrijden wat lastiger naar de 2. Dit is enkel en alleen bij de 2e versnelling. Ik trap de koppeling helemaal in en schakel van de 1 naar de 2. Wanneer ik hem de 2 in schijf is het (hoewel lang niet zo erg) alsof ik de koppeling niet goed intrap en lichtelijk opa's tandjes poets. Is dit niet de reden van versleten synchromeshringen? Wanneer ik rustig wegrij en hem even in de vrij laat staan en even wacht met naar de 2 schakelen doet hij het naar mijn gevoel minder en gaat het goed..
Voor de rest is het zo dat wanneer die 10 minuten heeft gereden hij werkelijk perfect schakelt. Alleen wanneer hij koud is en enkel de 2e versnelling
Dat was het voor nu, bij voorbaat dank voor enig antwoord

P.S. De auto heeft nu 107.xxx km gereden


F. Koop