Pagina 1 van 1

Ombouwen Amazon rechtsgestuurd, naar linksgestuurd. Kan dat?

Geplaatst: 17.01.2009 - 00:37
door Baseman
Is het (los van de moeite die het me zou kosten) TECHNISCH wel mogelijk om een rechtsgestuurde Amazon om te bouwen naar linksgestuurd?

Geplaatst: 17.01.2009 - 13:54
door ArjanV
Volgens mij kan het wel, alleen je moet ook aan het slijpen en lassen. Onder andere de accubak moet je omwisselen met de ophangbak voor de pedalen, uiteraard een ander dashboard, en ga zo maar door. Er is vast al wel iemand die het heeft uitgezocht, succes in ieder geval.

Geplaatst: 17.01.2009 - 17:21
door pieter007
het moet mogenlijk zijn ,
denk ook wel dat het wat gaat kosten ,

stuurhuis enz is volgens mij ook anders ..

Geplaatst: 17.01.2009 - 17:49
door Baseman
pieter007 schreef:stuurhuis enz is volgens mij ook anders ..
Dat is nou eigenlijk, nèt de vraag.

Geplaatst: 17.01.2009 - 19:30
door oudevolvo
Ja, het stuurhuis is ook anders.
Normaal zit dit aan de linkerkant tegen de chassisbalk gemonteerd.
Bij een rechtsgestuurde is dit andersom.

Afbeelding

Geplaatst: 17.01.2009 - 21:03
door Baseman
s9606564 schreef:Ja, het stuurhuis is ook anders.
Normaal zit dit aan de linkerkant tegen de chassisbalk gemonteerd.
Bij een rechtsgestuurde is dit andersom.

Afbeelding
Thanks. Gewoon aan de andere kant zetten, is er dan dus niet bij?
Ik zag het bij mijn 164 en had het idee (maar dat zal dan wellicht ook niet kloppen) dat het ook gewoon aan de andere kant gezet kan worden.

Zit er nog verschil in bekrachtigd en een niet bekrachtigde stuurinrichting?

Geplaatst: 17.01.2009 - 22:14
door oudevolvo
Met een 164 zit het wel makkelijker, daar heb je geen gelaste pedalenbak en accubak tegen het schutbord.

Gaat het nu om een 164 of een Amazon?

Er zit inderdaad verschil tussen een wel en niet bekrachtigde stuurinrichting. De laatste heeft namelijk een aansluiting voor de oliedruk slangen.

Een Amazon heeft geen stuurbekrachtiging (althans niet origineel en op basis van oliedruk).

Geplaatst: 17.01.2009 - 22:36
door Baseman
Het ging eigenlijk over een Amazon, de 164 haalde ik aan als referentie, die heb ik helaas dec 2007 verkocht.

Ik vroeg het me af, omdat ik in Engeland een Amazon zag staan, die met een hele berg historie erbij en in prima staat maar zonder blok.
Beetje vreemd, vond ik, maar het oude blok was in de soep gelopen en eruit gelepeld en vervolgens zoekgeraakt........jaja.....maar goed.
Als nou blijkt dat dat makkelijk aan te passen is, is het het overwegen waard.

Maar ja, ik wacht nog op detailfoto's......ben er nog niet uit.

Geplaatst: 18.01.2009 - 13:13
door admiral
Ik zou er niet te lang over na denken....... dus ik zou het niet doen, ritje engeland met een trailertje, auto valt tegen ondanks de historie hoppa kosten oversteek met aanhanger had je ook zo vanaf de pier in het water kunnen gooien. Dan nog de ombouw.

Er zijn zat goede auto's te koop bij particulieren of bedrijven, maar dat is mijn keuze. Kijk een auto uit duitsland of belgie net over de grens oké maar verder nee.

Maar iig succes.

Overigens komt mijn combi uit california maar toen ik hem kocht stond ie al op NL kenteken met gas. Zelf zou ik die actie nooit nemen.

Geplaatst: 18.01.2009 - 23:37
door volvov40t4
Goede foto's zijn een essentie als het gaat om kopen overzees, maar de vraag is...Waarom zou je de auto in Engeland kopen als je hem overweegd om te bouwen naar linksgestuurd. Als de auto zo orgineel is als hij wordt voorgesteld dan zou ik hem zeker niet ombouwen.
Aan de rechterkant rijden went veel sneller dan de meeste denken en ik heb het idee dat de Amazon niet de dagelijkse km's voor je hoeft te doen.

Als het een goede auto is..zeker doen in GB zijn veel goede auto's te koop. Hoewel ik deze ervaring vooral baseer op LandRovers, niet op Volvo

Gr, Jules

Geplaatst: 19.01.2009 - 10:19
door Iroll
Stuurhuis aan de andere kant zetten werkt een beetje lullig, stuur je naar rechts gaat de auto naar links en vice versa.

Geplaatst: 19.01.2009 - 10:33
door mightyspawn
alles wend

Geplaatst: 19.01.2009 - 19:46
door whitehorsekart
"In goede staat" betekent in Good Old England af en toe tóch wezenlijk iets anders dan wat wij er onder verstaan hoor!

Ik zou er ook niet aan beginnen, er zijn genoeg auto's met links stuur te koop.

Geplaatst: 19.01.2009 - 22:48
door pieter007
zelf zou ik het ook niet doen ..

wat ik mij nog afvraag is of je de kabelboomen ook niet moet verleggen ?

Geplaatst: 21.01.2009 - 23:55
door Baseman
Jullie tips in aanmerking genomen, maar vooral ook het feit, dat de foto's nogal schokkend bleken, ook voor de verkoper, zie ik van aankoop af.
Het plaatwerk wat boven het gras uitkwam, zag er fantastisch uit, maar de bovemplaat daarentegen, plus die twee chassisbalken in de hoek schutbord/bodemplaat waren op zijn zachtst gezegd, niet meer helemaal 'hard'.

Scheelt me weer een ritje dit weekend, kan ik andere dingen plannen.....;-)
Eerst min 940 maar eens laten keuren.

Geplaatst: 22.01.2009 - 00:43
door Erik_M
Het is best mogelijk een Amazon om te bouwen van RHD naar LHD maar het is een flinke klus. Zoiets doe je m.i. niet bij een auto waar gezien de conditie niets aan hoeft te gebeuren. Anders is het als je 'm toch gaat restaureren, de ombouw kan dan gelijk 'meegenomen' worden. De accubak en de pedalenbox kunnen dan netjes 'uitgepelt' en overgezet worden. De onderdelen die je moet veranderen c.q. aanpassen zijn hier al genoemd. Deze onderdelen, stuurhuis, hulpstuurhuis, dashboard, KM klok (ipv MPH) etc. zijn redelijk tot goed verkrijgbaar. De kabelboom hoeft m.i. niet aangepast te worden aangezien de zekeringkast en spanningsregelaar en de div. ralais bij een RHD op dezelfde plaats gemonteerd zijn als bij een LHD.

Op deze foto van de motorbaai van een RHD 123 GT is het goed te zien:

Afbeelding
Afbeelding

Als je hiermee aan de slag gaat vergeet dan niet de handrem en de motorkapontgrendeling te verplaatsen......., anders heb als je weer met de auto gaat rijden wel hele lange armen nodig.

Succes met de klus !

gRoet,
eRik, die er zelf niet aan zou beginnen.

P.S.: Er rijdt in Nederland (Zeist e.o. als ik me niet vergis) een witte ES rond die van RHD naar LHD omgebouwd is alweer een flink aantal jaren geleden.

Geplaatst: 22.01.2009 - 11:02
door ArjanV
De handrem is in het geval Amazon inderdaad ook niet geheel onbelangrijk :o