Pagina 1 van 3
Dimlicht Xenon kapot
Geplaatst: 17.01.2009 - 15:52
door crackedtooth
net 1 xenon dimlicht kapot, dealer was geen monteur meer, verkoper wist het niet..
(xenon 2002)
dacht in ieder geval de accupool los en .... ? (hij wist ook niet welk lamp ik moest hebben)
advies om maandag terug te komen
nu zit ik normaal al erg vroeg op de weg dus dan rijd ik tot dinsdag met 1 koplamp.. (dan zelf pas tijd) kan wel, maar niet ideaal
, kan ik dit zelf eventueel doen?
Geplaatst: 17.01.2009 - 16:01
door crackedtooth
advies boekje is bij dealer doen
www.boetes.nl , daar maandag maar niet op hopen dan:
Ondeugdelijke verlichting € 90,00
Geplaatst: 17.01.2009 - 16:11
door crackedtooth
owh.. enne xenon lampjes heb ik niet standaard in de auto liggen, wel alle andere gloeilampjes..
hoe is dat bij anderen\?
Geplaatst: 17.01.2009 - 16:18
door lancer
Xenon lampjes kun je ook beter niet in de auto hebben, die staan onder druk. Ik heb het een keer zelf gedaan in de werkplaats. Wel zorgen dat de stroom eraf is, of door de stekker uit de koplamp/trafo te trekken, of via de accu en een paar min wachten.
Geplaatst: 17.01.2009 - 21:58
door rene1969
ik heb toch eentje extra in auto liggen, je weet het maar nooit waneer die kapot gaan
Geplaatst: 18.01.2009 - 11:15
door V70 T5 assen
Leuk he die moderne auto,s
Eerder was het een eitje om een lamp te vervangen nu moet je naar de dealer , bij mijn bedrijfswagen staat er niet eens in hoe je een achterlicht moet vervangen .
Moet ook bij de dealer .....
Gelukkig is de V70 op xenon na nog een redelijk makkelijke auto om een lamp te vervangen , zonder een accu of een luchtfilter te moeten demonteren (doe je ook niet op een parkeerplaats
Geplaatst: 18.01.2009 - 12:04
door asta
Eigenlijk moet je ook geen reserve xenon lampje in de auto willen hebben.
Deze lampen verkleuren naarmate ze langer in gebruik zijn, als je er b.v. een nieuwe naast doet heb je twee verschillend kleurende lampjes.
Dus Maandag/Dinsdag beide lampjes laten vervangen (of je moet er niet om geven).
Verder kan je deze lampen prima zelf vervangen, ze staan vaak genoeg te koop op de bekende 2e hands websites.
LET WEL OP, zorg dat je contact uit staat alvorens je de lamp vervangt.
Ook niet even testen door hem los te hangen, gewoon loshalen lamp vervangen en weer monteren.
Als alles aangesloten is en afgesloten is pas je verlichting testen.
Geplaatst: 18.01.2009 - 17:13
door crackedtooth
asta schreef:Eigenlijk moet je ook geen reserve xenon lampje in de auto willen hebben.
Deze lampen verkleuren naarmate ze langer in gebruik zijn, als je er b.v. een nieuwe naast doet heb je twee verschillend kleurende lampjes.
Dus Maandag/Dinsdag beide lampjes laten vervangen (of je moet er niet om geven).
Verder kan je deze lampen prima zelf vervangen, ze staan vaak genoeg te koop op de bekende 2e hands websites.
LET WEL OP, zorg dat je contact uit staat alvorens je de lamp vervangt.
Ook niet even testen door hem los te hangen, gewoon loshalen lamp vervangen en weer monteren.
Als alles aangesloten is en afgesloten is pas je verlichting testen.
\ja beiden vervangen altijd slim
bij xenon ivm verkleuren
bij gloeilampen en xenon ivm als de 1 kapot gaat, dan heeft de ander ook niet lang meer
maar jij zou dus wel een dubbel setjes op voorraad houden?
(ie bij dealer 2 setjes afnemen, waarvan ze er 1 mogen monteren dan)
en zou je die dan wel in je auto bewaren ?
Geplaatst: 19.01.2009 - 17:34
door crackedtooth
vandaag naar dealer, monteurs net weg.. word dus morgen.. gaven zelf aan klein uurtje ivm spanning eraf laten, lijkt mij wat lang.
Maar los daarvan. wat mag dit me ongeveer gaan kosten bij de dealer dus ?
( of word ik morgen weer onaangenaam verrast? ervanuitgaande dat alleen lampje kapot is natuurlijk)
Geplaatst: 19.01.2009 - 17:44
door hadico
Lamp zelf kost ong 100 eur kan je gewoon loshalen met licht UIT spanning aflaten? welke spannig? gewoon vervangen die lamp !
Geplaatst: 19.01.2009 - 17:53
door asta
crackedtooth schreef:asta schreef:Eigenlijk moet je ook geen reserve xenon lampje in de auto willen hebben.
Deze lampen verkleuren naarmate ze langer in gebruik zijn, als je er b.v. een nieuwe naast doet heb je twee verschillend kleurende lampjes.
Dus Maandag/Dinsdag beide lampjes laten vervangen (of je moet er niet om geven).
Verder kan je deze lampen prima zelf vervangen, ze staan vaak genoeg te koop op de bekende 2e hands websites.
LET WEL OP, zorg dat je contact uit staat alvorens je de lamp vervangt.
Ook niet even testen door hem los te hangen, gewoon loshalen lamp vervangen en weer monteren.
Als alles aangesloten is en afgesloten is pas je verlichting testen.
\ja beiden vervangen altijd slim
bij xenon ivm verkleuren
bij gloeilampen en xenon ivm als de 1 kapot gaat, dan heeft de ander ook niet lang meer
maar jij zou dus wel een dubbel setjes op voorraad houden?
(ie bij dealer 2 setjes afnemen, waarvan ze er 1 mogen monteren dan)
en zou je die dan wel in je auto bewaren ?
Nee ik zou geen setje op voorraad houden mits de prijs aantrekkelijk is.
Gezien de dealer een flinke marge heeft op dit soort artikelen zou ik even kijken waar ik ze tegen een acceptabel bedrag kan aanschaffen.
Eigenlijk zou Xenon vanwege het ontbreken van een gloeidraad levenslang meegaan werd in eerst plaats gezegd, helaas is gebleken dat ze niet zolang meegaan.
Wat wel een voordeel is bij de dealer, als de elektronica zoals de starter of de ballast defect raakt zij deze voor je kunnen vervangen.
En dan zit je niet met een dubbel setje lampen.
Daarnaast kan het je onderweg weer wel geld schelen aangezien je verplicht bent een reserve lamp bij je te hebben in Nederland.
De boete is volgens mij net zoveel als een reserve lamp.
Geplaatst: 19.01.2009 - 17:56
door crackedtooth
hadico schreef:Lamp zelf kost ong 100 eur kan je gewoon loshalen met licht UIT spanning aflaten? welke spannig? gewoon vervangen die lamp !
hmm.. dealer zij accupool eraf en tijdje wachten
dus 2x 100euro voor beiden +arbeidsloon?
of zou jij slechts 1 kant vervangen?
(bij gloeilampen altijd beiden)
Geplaatst: 19.01.2009 - 18:03
door hadico
Gezien de kosten vervangen we er meestal een of het moet zo afwijken in licht dat het er niet uitziet en de klant er zelf over klaagt,vervangen is niet anders of meer werk dan een normale lamp.
Dop losnemen veertje lossen trafo kwart slag draaien lamp verwijderen en nieuwe monteren
Geplaatst: 19.01.2009 - 18:07
door crackedtooth
hadico schreef:Gezien de kosten vervangen we er meestal een of het moet zo afwijken in licht dat het er niet uitziet en de klant er zelf over klaagt,vervangen is niet anders of meer werk dan een normale lamp.
Dop losnemen veertje lossen trafo kwart slag draaien lamp verwijderen en nieuwe monteren
hehe.. waarom zeggen ze dan uurtje werk? uurtje factuurtje?
maarre los van kosten, tijd vind ik gewoon lastiger ivm werk elders dus tijdens kantooruren vaak niet hier en tussendoor kan niet
niet grote kans dat andere ook binnenkort kapot gaat, want dan doe ik er liever beiden? geld groeit niet om mijn rug maar mag niet klagen en liever niet twee keer binnen paar maanden
en is er iets bekend over gemidd levensduur?
en twee vervangen is dus ongeveer 200 euro incl btw ne erin doen?
(heh..sorry voor nog meer vragen)
Geplaatst: 19.01.2009 - 18:12
door hadico
Gem. levensduur :geen zinnig woord over te zeggen volgens de beweringen gaan ze een autoleven lang mee maar dat gaat niet helemaal op.
Let alleen op dat ze er dezelfde indoen als wat eruit komt anders heb je zeker kleurverschil D2S of D2R
Geplaatst: 19.01.2009 - 18:15
door crackedtooth
hadico schreef:Gem. levensduur :geen zinnig woord over te zeggen volgens de beweringen gaan ze een autoleven lang mee maar dat gaat niet helemaal op.
Let alleen op dat ze er dezelfde indoen als wat eruit komt anders heb je zeker kleurverschil D2S of D2R
welke is beter?
en wlke lichtintensiteit hebben die? (weet wel dat daar veel verschillende in zijn)
(neig er dus naar om beiden te laten doen.. als 1 kaduuk met auto uit 2002 dan natuurlijk grote kans ander ook.. tenzij er meer aan de hand is met trafo ofzo)
Geplaatst: 19.01.2009 - 18:20
door hadico
Een is wat witter ander heeft een zweem blauw ik weet zo niet welke wat is lichtintensiteit is de blauwe vind ik wat beter dit reflecteerd wat meer als het goed is heb je die er nu inzitten witte zaten in de s/v40 oud mod.
Geplaatst: 19.01.2009 - 19:24
door asta
De 2e lamp hoeft helemaal niet op korte termijn defect te raken, het kan zijn dat de las in de lamp te heet geworden is bij het achterelkaar aan en uit doen van de lamp. (deze laat dan los).
Allebij de lampen zijn orgineel, en liggen qua lichtkleur niet ver uit elkaar 4300/4500k (Kelvin = lichtkleur).
Houd rekening met een inbrandperiode van +/- 100 uur bij een xenon lamp, dus de kleur zal na het plaatsen nog gaan afwijken.
Geplaatst: 19.01.2009 - 21:07
door crackedtooth
asta schreef:De 2e lamp hoeft helemaal niet op korte termijn defect te raken, het kan zijn dat de las in de lamp te heet geworden is bij het achterelkaar aan en uit doen van de lamp. (deze laat dan los).
Allebij de lampen zijn orgineel, en liggen qua lichtkleur niet ver uit elkaar 4300/4500k (Kelvin = lichtkleur).
Houd rekening met een inbrandperiode van +/- 100 uur bij een xenon lamp, dus de kleur zal na het plaatsen nog gaan afwijken.
ok, dan ga ik morgen voor 1 lamp
dank aan beiden voor toelichting!
Geplaatst: 20.01.2009 - 10:04
door crackedtooth
net terug van dealer. alleen de kapotte xenon laten vervangen
lamp was links kapot, daar is luchtifilter even los geweest ervoor,
rechts zal stuk lastiger liggen als ie daar stuk is.
ze hadden wel problemen met vastklikken lamp, toch zeker 50-60 minuten zoet met in begin iemand die het niet vaak gedaan had (ben na 30 minuten kletsen aan balie mee gaan kijken voor 10 minuten om te kijken ik het zelf evt zou kunnen, toen waren ze met zijn tweeen bezig)
kosten lamp 108 ex btw
kosten arbeid 27,47 ex btw
conclusie: ik zou het niet zelf doen in huidige auto gezien hun gefriemel vandaag