Range

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Mijn Range blijft op 995 km 'hangen' ALLE andere functies van het infocenter doen het prima. Als ik een reset doe dan blijft de meter constant schommelen/flikkeren tussen 29 en 30. Wat kan dat zijn?

John
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Probeer eens dit:
Gooi je tank vol, zet de keuze schakelaar op fuel average en hou de reset knop ingedrukt terwijl je de auto op contact zet. display moet nu of 48ltr of 59ltr aangeven afhankelijk of je een 49ltr of 60ltr tank hebt. Klopt dit niet dan kan je tussen de twee knopjes (reset en unit) een gaatje zien waarin een klein schroevendraaiertje past. Door het schroefje te verdraaien kan je de display op 48ltr of 59ltr zetten. Hoop dat dit de oplossing is. Anders vermoed ik dat het aan de keuzeschakelaar ligt, kijkde bedrading en stekkers ervan na en maak ze schoon met contactspray.
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Met het resetten staat er keurig 59L. Ik vermoed ook de keuzeschakelaar ik heb de pinnetjes wel eens recht moeten buigen, daardoor misschien een slecht contact? Aan de 18 polige stekkers kan het niet liggen?
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hier heb ik de weerstandwaarden van de multischakelaar:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Thanx Iroll, hier kan ik weer verder mee, zal um morgen eens meten.
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Vandaag hier weer eens mee bezig geweest eerst een andere keuzeschakelaar geprobeerd probleem blijft. Toen de dynamo schroeven losgedraaid en weer vast gezet en voila hij deed het weer, op de terugweg van de garage ging het weer langzaam de verkeerde kant uit en toen ik thuis was stond er weer een range van 995 km maar het ging met horten en stoten omhoog is dat de weerstand die steeds minder wordt? Wie heeft de verklaring?

groet john
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat de MFU het probleem veroorzaakt. Dat is de kleine 3hoekige printplaat die onder het witte kapje zit achterop op het instrumenten cluster. Die berekend de waarde voor range.
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

kan het niet zo zijn dat een massadraad bij de dynamo een slecht contact heeft? Toen ik daar vanmiddag aan heb lopen prutsen deed hij het tenslotte weer. en de andere econ, av fuel en av speed doen ook niets dat had ik nog vergeten te melden.
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Het infocenter heeft een eigen massa aansluiting bij de dynamo. Deze even schoonmaken/schuren (afhankelijk van hoe geoxideerd het is) en controleren of de verbinding van de kabel met de stekker/het bevestigingsoog nog goed is. De aansluiting is een dunne bruine draad.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als de andere uitlezingen ook beinvloed worden kan het idd de bruine massadraad zijn die Melvin aangeeft. Dat maar eerst proberen, het eenvoudige als eerste, nietwaar? Monteer stekkeraansluitingen ed na het schoonmaken met een likje vaseline om oxideren te voorkomen. Scheelt weer problemen in de toekomst.
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

toch raar omdat de rechterkant van het infocenter het wel perfect doet, engine oil en buitentemp, maar ik zal alles eens goed schoonmaken kijken at er dan gebeurd. wordt vervolgt
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Gisteren de printplaat van de MFU even onder de loep gehouden maar ik weet niet waar ik precies moet zoeken, het leek allemaal wel goed. Ik ga nu eerst een andere MFU proberen. wordt vervolgd.

John
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik ga nu eerst een andere MFU proberen
Hou in de gaten dat je de juiste krijgt. Er zijn geloof ik een stuk of 5 verschillende MFU's gebruikt. En die zijn niet uitwisselbaar. Als ik het goed heb kan je ze onderscheiden aan het onderdeel#. Ik heb het idee dat er een weerstand oid op de printplaat kapot is, en die vind je niet met een vergrootglas
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Het probleem opgelost, op de sloop een vrijwel nieuwe tellerbak (10.000 km) van een 95er gekocht en de printplaat overgezet. Alles wekt weer naar behoren. dus vanaf 1991 tot en met 1995 zijn in ieder geval de MFU's gelijk.
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Plaats reactie

Terug naar “De 480”