Pagina 1 van 1

2 vragen over mijn 145

Geplaatst: 21.01.2009 - 10:20
door biadman
gisteren na een stuk 130 te hebben gereden liet mijn auto toen ik het gas losliet een grote blauwe wolk los, olie lijkt me...
dit doet hij voor het eerst sinds ik hem heb, waar kan dit aan liggen?

gaat om een b20b

tevens kwam ik erachter bij het plaatsen van een luchtfilter dat er in de opening van mijn filterbak (de voorkant) een spuitbusdop is geplaatst, met een gat er in wat maar de helft is van wat de normale opening zou zijn.
toen ik deze eruit had gehaald, liep de auto vreselijk slecht.
kan dit aan het feit liggen dat hij op gas en benzine is afgesteld (co) met die dop erin?

alvast bedankt!

Geplaatst: 21.01.2009 - 12:44
door dave145
Vaak doen ze iets in of aan het luchtfilter met wagens met gas ,, als hij dan een backfire geeft dan klapt niet je luchtfilterhuis stuk maar die dop er uit,, ze doen het ook vaak met een trekhaakstekker doos, dan hebben ze de het binnen werk er uit gehaald en als je dan een backfire heb gaat het klepje open..
Wat betreft de rook kan idd van de olie zijn en ik zou beginnen met verversen, zoals je schreef had je een stuk 130 gereden en is de olie dus goed warm en dus dun deze kan dan langs klepgeleiders en zuigers lopen en dat geeft wat rook.. succes groetjes dave

Geplaatst: 21.01.2009 - 13:28
door biadman
nog tips voor de soort olie? een dikkere soort neem ik aan?

Geplaatst: 21.01.2009 - 13:37
door dave145
Ik zou niet gelijk een dikkere soort gebruiken want die heeft met een koude motor meer moeite om boven in je blok te komen en kan meer slijtage geven,, ik gebruik gewoon 10w40 olie en die is overal verkrijgbaar,, en wat ik bedoel met olie verversen is ivm verouderde olie en dus te dun geworden en smeerd minder... Vaak is het verversen van de olie een goede stap in de goede richting,,, blijft het probleem kan je altijd nog overstappen op een dikkere soort maar moet je zelf wel afvragen of dit de oplossing is, er is immers al slijtage aan wezig en die los je zo niet 100% op.

dave

Geplaatst: 21.01.2009 - 13:39
door biadman
15 w 40 ook goed? of liever niet?

Geplaatst: 21.01.2009 - 13:53
door dave145
ja das ook een veel gebruikte olie soort

Geplaatst: 21.01.2009 - 14:38
door Grijze144
Als je bij hoge toeren het gas loslaat creeer je een enorm vacuum boven de zuigers.
Nieuwe olie gaat dan ook wel langs de klepstelen piepen zolang de klepsteelrubbers maar slecht genoeg zijn. Deze rubbertjes zitten onder de klepveren, kijk eens of ze er tenminste allemaal nog opzitten.
Nog een factor is versleten/gebroken zuigerveren en olieschraapveren waardoor de carterventilatie constant vol zit met olie en waterdrab, de carterafzuiging werkt op ook inlaatvacuum dus als je het gas loslaat vliegt er extra drab de cilinders in.
Al met al geen geweldig fris motorblok meer denk ik. Het houdt wel je achterklep lekker gesmeerd.

Geplaatst: 21.01.2009 - 16:11
door Iroll
Denk erom dat je geen moderne olie gebruikt maar een speciale klassieker olie. In moderne olie zitten niet meer de additieven zoals ZDDP, die de B18/B20/B30 nodig heeft. Met name je nokkenas en klepstoters draaien naar hun grootje zonder ZDDP (zink) Zink zit niet meer in moderne olie omdat het de catalysator aantast.

Geplaatst: 03.02.2009 - 17:23
door ferdy
In volvo 164 werkboek staat vermeld olie- castrol GTX. Dit is nog verkrijgbaar bij Halfords als castrol GTX high mileage. Dit zou toch wel geschikt moeten zijn?

Geplaatst: 05.02.2009 - 13:24
door biadman
hmmm, nog een vraag, de kenteken verlichting units, zijn die ook passend van een 2 serie?

Geplaatst: 11.02.2009 - 17:31
door biadman
iemand?

Geplaatst: 14.02.2009 - 11:41
door laptoprob
ff kijken ff zien. Ik denk het wel.

Geplaatst: 03.03.2009 - 15:35
door 145 in red
Millers 20/50 classic oil.
Doet het in mijn 145E uit 1974 prima.

Geplaatst: 03.03.2009 - 17:55
door Iroll
Catrol high mileage zit ZDDP in, prima spul. Net als Millers 20/50.