Pagina 1 van 2

Remschijven achter op 460 1.8i 1996

Geplaatst: 21.01.2009 - 13:25
door Live4Volvo
Hallo,

Ik wilde mijn trommelremmen achter vervangen door schijfremmen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand hoe je zoiets moet aanpakken?Wat moet er allemaal vervangen worden?

Kortom kan iemand een duidelijk stappenplan voorstellen?

Met vriendelijke groet,

live4volvo

Geplaatst: 21.01.2009 - 13:48
door bartdep
Volgens mij moet je heel de achteras vervangen dan.

Geplaatst: 21.01.2009 - 14:53
door hadico
bartdep schreef:Volgens mij moet je heel de achteras vervangen dan.
Klopt ja de oren waar je remklauw op komt zitten aan de as zelf cpl asje vervangen met alles erop is het simpelste, let op dat je ook de remdrukventielen in de hoofdremcilinder meevervangt ivm de remdruk naar je achterste remmen

Geplaatst: 21.01.2009 - 16:14
door schaefer
het komt er dus op neer dat dit een project is wat bijna geen enkele 4xx serie waard is. Probeer dan één te vinden met schijven achter.

Geplaatst: 21.01.2009 - 16:27
door nielo
Waard of niet, er is ook nog een hobbygevoel bij :glasses4:

Geplaatst: 21.01.2009 - 17:17
door Melvin
Elke 480 heeft standaard schijven achter. Ik weet niet of er verschil zit in de achteras tussen de 440/460 en de 480. Een gebruikte achteras met schijven van een 480 is vast eenvoudiger te vinden dan van een 440. Even afwachten of iemand meer weet hierover.

Daarnaast moet je even kijken of er verschil zit in de handremkabels. Bij klauwen achter zitten de kabels aan een hefboom op de klauw.

Geplaatst: 21.01.2009 - 17:44
door niels.nijsten
waarom eigenlijk schijven achter? ik heb ze ook, ze zijn niet orgineel maar met alleen een ander asje red je het niet hoor! in je hoofdremcillinder zit namelijk een bodemklep welke restdruk bewaard in de remleidingen naar je achter remmen, zet jij nu je schijven daar op dan moet in de leiding geen restdruk aanwezig zijn! dus geen bodemklep, dus andere hoofdremcillinder. om de remzuigerstjes een beetje aan te laten liggen bij remtrommels moet er namenlijk een kleine druk in de leiding zitten, om remblokken ''aan'' te laten liggen zit er een speciale rubberen ring langs de remzuiger. en als jij nu de druk in die leiding behoud dan lopen je remblokken constant aan!
en ik zouw je adviseren om, als je het tog doet, ook abs te monteren. naar mijn weten is er geen eene volvo 4xx met schijven achter zonder abs. als je bij die van mij namenlijk wat hard op de rem drukt(zoals je normaal bij trommels zouw doen) plak je met je neus tegen de vooruit en glijd de auto nog een km door!

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:03
door dash
niels.nijsten schreef:en ik zouw je adviseren om, als je het tog doet, ook abs te monteren. naar mijn weten is er geen eene volvo 4xx met schijven achter zonder abs. als je bij die van mij namenlijk wat hard op de rem drukt(zoals je normaal bij trommels zouw doen) plak je met je neus tegen de vooruit en glijd de auto nog een km door!
Dat zou best kunnen kloppen, heb achter ook schijven en inderdaad ook abs. (heeft wel het sportonderstel, dus bij jouw kan er een stangetje minder op zitten).
Afbeelding

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:05
door hadico
Hoofdremcilinder is gelijk alleen de remdrukverdelers zijn anders die zitten los in de hoofdremcilinder geschroeft tussen de leiding die naar achter loopt.
Handremkabels mmmja die zag ik even over het hoofd


succes.

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:06
door niels.nijsten
er is in ieder geval een verschil tussen leidingdruk naar de achterwielen bij trommel en schijfrem

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:17
door hadico
Ja omdat de remschijven een hogere remwerking hebben word de maximale druk naar achter eerder begrenst anders remmen je achterwielen teveel en kan de achterkant uitbreken.
De auto's met ABS hebben per definitie altijd schijven rondom omdat een tromelrem niet snel genoeg loslaat voor een ABS systeem.
Er waren niet zoveel uitvoeringen 440/460 met schijven rondom ik weet nu alleen niet of de 480 dezelfde as gebuikte als de 440/460 maar dat kan je zo opzoeken.

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:18
door niels.nijsten
ik heb het over restdruk niet over bedrijfsdruk

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:22
door hadico
Restdruk is 0 er zit geen restdrukklep oid in de hoofdremcilinder als je de rem loslaat heb je een open verbindig tussen leidingen en remoliereservoir.

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:33
door Melvin
niels.nijsten schreef: naar mijn weten is er geen eene volvo 4xx met schijven achter zonder abs. als je bij die van mij namenlijk wat hard op de rem drukt(zoals je normaal bij trommels zouw doen) plak je met je neus tegen de vooruit en glijd de auto nog een km door!
Hier staat een 480S met schijven achter en zonder ABS. Wel logisch dat het mogelijk is, aangezien schijven achter standaard waren en ABS een optie bij de 480. Bij mijn 480 Turbo (met ABS) zit er een drukbegrenzer in de remleiding naar de achterremmen. Geen idee of dat zonder ABS ook zo is.

Geplaatst: 21.01.2009 - 18:38
door Auk
Melvin schreef:
niels.nijsten schreef: naar mijn weten is er geen eene volvo 4xx met schijven achter zonder abs. als je bij die van mij namenlijk wat hard op de rem drukt(zoals je normaal bij trommels zouw doen) plak je met je neus tegen de vooruit en glijd de auto nog een km door!
Hier staat een 480S met schijven achter en zonder ABS.
Mijn 480 heeft ook schijven rondom en NOG geen ABS, dat wordt een project voor deze zomer. (eerst nog even een nieuw laagje lak)

Geplaatst: 21.01.2009 - 19:00
door ArjenM
niels.nijsten schreef:en ik zouw je adviseren om, als je het tog doet, ook abs te monteren. naar mijn weten is er geen eene volvo 4xx met schijven achter zonder abs. als je bij die van mij namenlijk wat hard op de rem drukt(zoals je normaal bij trommels zouw doen) plak je met je neus tegen de vooruit en glijd de auto nog een km door!
ABS heeft naar mijn weten weinig effect op de remweg, sterker nog: Zonder ABS heb je een kortere remweg als de wielen net niet blokkeren.

Geplaatst: 21.01.2009 - 19:35
door Iroll
Ik vind het niet prettig remmen, de ABS in mijn hoofd werkt beter als zo'n kunstmatige intelligentie die ook ingrijpt als ik het niet wil. Remmen tegen het blokkeren aan werkt veel beter. Maar het is wel een hele veilige optie zeker voor mensen met weinig ervaring. Net zoals voorwielaandrijving. Veel veiliger als achterwiel aandrijving, maar ook veel saaier.

Geplaatst: 21.01.2009 - 20:34
door Gijsiejjj
er zijn 2.0l volvo;s geweest met abs en alles dus met voor en achter remschrijven mischien kan je daar iets van af knutselen

Geplaatst: 21.01.2009 - 20:44
door lesterh2
Ik heb ook 4x schijf rondom, op een 2.0 460.

Kan iemand mij vertellen of ik ergens kan herkenning of ik ook echt ABS heb?

Als het zo schaars is vindt ik het wel interessant om te weten.

Geplaatst: 21.01.2009 - 20:46
door Gijsiejjj
controle lampje abs aan bij starten dacht ik.

en motor kap open. en dan zie je vanuit je remvloeistof reservoir veel leidnginen lopen.