Ik ben toen naar de volvodealer gegaan en ze vonden niks in de uitlezing, maar toen ik m terugkreeg had ik het niet meer, rara.. Toen heb ik een vermogenupgrade laten doen bij de dealer zelf (dan komt er iemand van Rica engineering die dat doet in samenwerking met volvo). Toen ik de wagen terugkreeg had ie 178pk en 390Nm op 2000rpm. En die auto was een droom!! verbruik was dan gezakt naar 6,5 terwijl hij met zijn standaard instelling 7,5 dronk! Tot.. ik m recent op z'n eerste onderhoud moest steken (20000km). Die dag nog kreeg ik telefoon dat er problemen waren met het uitlezen, ze kregen geen toegang tot het geheugen en moesten hulp halen. Ok.. dag nadien krijg ik m terug, mijn klokje was op 0 en andere instellingen moest ik opnieuw instellen. Ik zag er geen graten in. Toen ik enkele ermee gereden had begon mijn oude probleem weer: het schokken, drinken en vermogenverlies.
Ik belde dus naar de dealer, en die vertelde me dat ze een onderdeel, verantwoordelijk voor het eolys-inspuiten in de roetfilter voor reiniging, het probleem was geweest. Blijkbaar heeft deze module een eigen geheugen en die liet zich niet lezen. Hij vertelde me dat dez module nu actief zou zijn, om de filter te reinigen en dat dat gepaard zou gaan met hoger verbruik en vermogenverlies (er wordt meer diesel ingespoten om een hogere temperatuur in het filter te krijgen, teneinde de reiniging te bespoedigen). Ok, ik neem aan dat het daardoor komt. Maar nu ben ik 600km verder en heb het nog steeds, sporadisch... Weet er iemand raad? want ik heb sterke vermoedens dat ze mss per ongeluk met de instellingen van Rica geknoeid hebben en daardoor het motormanagement flipt...
MAYDAY!!! en alvast bedankt