Pagina 1 van 1

Koeling CPU

Geplaatst: 22.01.2009 - 18:39
door Rampjaar
Betreft V70 8/2000
Hallo allemaal,
Over de 'verdwenen' slang aan de voorzijde van de koudebox (koeling ECU) is voldoende gezegd. Althans, overal lees ik op het forum dat hij er vroeger zat maar nu niet meer. O.K. Maar onlangs ontdekte ik een flinke dikke zwevende slang onder/achter de koudebox. Zie bijgaande foto. Hij zat waarschijnlijk aan de koudebox vast. Maar waar gaat hij naar toe of beter, waar komt hij vandaan? Lekt er nu geen duur opgewekte koude uit het koelsysteem? Zou de garage bij het modificeren van de slang aan de voorzijde nagelaten hebben de verbinding aan de achterzijde eveneens te verwijderen? Of is hier een DHZ-er aan de slag geweest die het te veel moeite vond de koudebox in zijn geheel te verwijderen om meer ruimte te scheppen? Kennelijk, want als je in de koudebox kijkt blijkt dat deze helemaal geen bodem heeft. De multi-pin-stekker voor de ECU is koud op de wielkast geparkerd, de kabels met tie-wraps een beetje bij elkaar gebonden en de koude box zelf zit geklemd tussen het reservoir voor de stuurbekrachtiging en de vulopening voor de ruitensproeier en de bevestigingsclips van det deksel eveneens door tie-wraps vervangen. De kabels schuren tussen wielkast en middendeel van de koudebox.
De verkoper schreef mij: 'Ik verkoop u de auto als nieuw, d.w.z. dat er nu of op redelijk korte termijn niets aan hoeft gerepareerd te worden". Ik ben intussen een gewaardeerde klant van de garage geworden.... Over de slang zei hij: "Als je er geen last van hebt moet je er niets aan (laten) doen!" Typisch Frans.
Alors, Volvo-fans, wat is de zin van die zwevende slang.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Groetjes, Rampjaar

Geplaatst: 22.01.2009 - 20:12
door hadico
Die hoort dus in de ecubox te zitten loopt van hieruit naar het kachelhuis in feite krijg je nu dus een portie motorruimte stank in je kachel.

Geplaatst: 22.01.2009 - 21:02
door Rampjaar
hadico schreef:Die hoort dus in de ecubox te zitten loopt van hieruit naar het kachelhuis in feite krijg je nu dus een portie motorruimte stank in je kachel.
Bedankt voor je reactie Hadico.
Ik had al zo'n vermoeden dat de buis via de 'ecubox' verbonden was met de 'verdwenen' slang teneinde buitenlucht aan te zuigen ter koeling van de ecu. Van stank tijdens verwarmen noch tijdens koelen iets gemerkt. Zou de buis in verbinding staan met de aanzuigzijde van het luchtfilter en dat dus het motorvacuum voor het luchttransport zorgt.
Ik zal morgen eens voelen of er verandering in de zuigsnelheid optreedt bij verandering van het (stationaire) toerental.
Ik meld me weer.
Groetjes,
Rampjaar

Geplaatst: 22.01.2009 - 21:54
door hadico
Nee de slang gaat naar het kachelhuis heeft dus niets van doen met motorvacuum oid .
Als ik het goed heb kun je hem wel voelen blazen als je de kachelfan hoog aanzet.