Pagina 1 van 2

standverwarming rookt zwart

Geplaatst: 22.01.2009 - 20:53
door Bover
Mijn standkachel heeft al diverse reparaties ondergaan.
temp voeler, ventilator, vlamding enz.

Nu doet de standkachel het goed bij koude motor morgens.
Hij doet wat die moet doen.

KLacht: Als de motor warm is geweest en ik bij een zakelijke visitie bijv 1,5u later de standkachel programmeer;
komt er in dat proces zware stevige zwarte rook uit de uitlaat kachel.
( niet altijd )

Al een keer de brandweer gebeld door iemand en een BHV erbij met een spuit.
Wie weet raad?

Geplaatst: 22.01.2009 - 20:57
door mad
Ben benieuwd naar de reacties, heb ook problemen met de standkachel. Volgens mij moet je het ding nadat het gewerkt heeft "uit laten draaien"zodat alle diesel opgebrand is. Stinkt anders als de mieter naar Diesel en kan daarna natuurlijk lekker gaan roken. Bij de laatste beurt is de mijne helemaal opnieuw in elkaar gezet: was uit elkaar gerammeld, maar dat is niet verwonderlijk met de wegen hier. Desalniettemin: ben benieuwd naar andere ervaringen!

Geplaatst: 22.01.2009 - 21:10
door Bover
de standkachel werkt volautomatsch.
Hoe moet ik hem dan "uit laten draaien" ?.

Geplaatst: 22.01.2009 - 22:02
door hadico
Nablazen doet hij zelf mogelijk is het drukregelaartje op de brandstofnozle lek ,deze lekt dan een beetje diesel in de kachel koud geeft hij dan een witte pluim maar warm gaat hij roeten(zwart/blauw)

Geplaatst: 23.01.2009 - 06:53
door mad
Standkachel werkt niét wanneer de motor warm (> 70 graden) is. Na anderhalf uur opnieuw de standkachel programmeren is volgens mij niet OK omdat de motor nog te warm is, en na anderhalf uur stilstaan istie binnen 2 minuten weer op temperatuur. Onnodig om de standkachel dus aan te zetten. Mogelijk is dat de oorzaak.
Met laten uitdraaien bedoel ik: de standkachel na gebruik uitzetten en vijf minuten wachten vóór ik de motor start. Je hoort 'm na uitzetten nog werken en na 5 min. is het geluid weg. Als ik dat niét doe en ga rijden "draaitie uit" op het moment dat ik de motor weer uitzet. En dat lijkt me reden van een rokend conflict. Op het moment dat de motor diesel gebruikt wordt de standkachel afgesloten, maar is er nog een restant diesel aanwezig in de kachel, die door de hitte gaat stinken, roken en roeten. Of is dit een foute theorie? Naast het feit dat er een defect kan zijn (Hadico).

Geplaatst: 23.01.2009 - 08:18
door Peterd54
"Op het moment dat de motor diesel gebruikt wordt de standkachel afgesloten, maar is er nog een restant diesel aanwezig in de kachel, die door de hitte gaat stinken, roken en roeten. Of is dit een foute theorie?"

Volgens mij blijft de standkachel dan gewoon aanstaan. Pas als de motor voldoende warm is (geworden) slaat deze af. Mijn ervaring is dat ook als je de standkachel niet aanzet en het erg koud is, de standkachel , na het starten van de motor, ook automatisch aangaat om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen.

Geplaatst: 23.01.2009 - 08:32
door mad
Peterd54 schreef:"Op het moment dat de motor diesel gebruikt wordt de standkachel afgesloten, maar is er nog een restant diesel aanwezig in de kachel, die door de hitte gaat stinken, roken en roeten. Of is dit een foute theorie?"

Volgens mij blijft de standkachel dan gewoon aanstaan. Pas als de motor voldoende warm is (geworden) slaat deze af. Mijn ervaring is dat ook als je de standkachel niet aanzet en het erg koud is, de standkachel , na het starten van de motor, ook automatisch aangaat om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen.
Snap ik niet, ik kan het ding gewoon aan en uitzetten, twee programmeerstanden "op tijd" en één aan-uit stand. Bij mij draait niks automatisch. Mogelijk het bouwjaar (2002)?

Geplaatst: 23.01.2009 - 08:48
door Peterd54
Misschien wel ja. Mijn xc is van 2004. Ik dacht eerst dat de standkachel niet goed functioneerde, maar het schijnt juist de bedoeling te zijn dat als de temperatuur buiten onder de 5 graden is de standkachel uitzichzelf gaat bijverwarmen. Ik kwam daar bij toeval achter doordat als ik na een korte rit de motor uitzette, ik dan tot mijn verbazing de standkachel ook met vertraging uit hoorde gaan.

Mogelijk dat deze optie softwarematig aan of uit gezet kan worden

Geplaatst: 23.01.2009 - 08:50
door mad
Peterd54 schreef:Misschien wel ja. Mijn xc is van 2004. Ik dacht eerst dat de standkachel niet goed functioneerde, maar het schijnt juist de bedoeling te zijn dat als de temperatuur buiten onder de 5 graden is de standkachel uitzichzelf gaat bijverwarmen. Ik kwam daar bij toeval achter doordat als ik na een korte rit de motor uitzette, ik dan tot mijn verbazing de standkachel ook met vertraging uit hoorde gaan.

Mogelijk dat deze optie softwarematig aan of uit gezet kan worden
Wie het weet mag het zeggen, ben blij dat ik bepaal hoe koud het is en niet Volvo... :P

Geplaatst: 23.01.2009 - 09:35
door Harko
De standkachel is inderdaad zo geprogrammeerd dat deze bij een buitentemperatuur van <5 graden vanzelf aanslaat als je de motor start. Hierdoor is de motor eerder op temperatuur en dat is beter voor motor en milieu. De standkachel produceert ook uitlaatgassen, maar de kachel is erop gebouwd om koelwater te verwarmen, de motor om de auto aan te drijven.

Vindt het een hele nuttige accessoire, weet zeker dat dit de levensduur van de motor enorm verlengd. Zeker als je de timerfunctie gebruikt, dan hoeft de motor eigenlijk nooit meer een echt koude start te maken. Ter info: het starten van een koude dieselmotor bij -10 levert in de eerste 5 minuten net zoveel slijtage op als 1000 kilometer rijden met een motor op bedrijfstemperatuur.....tel uit je winst!

Geplaatst: 23.01.2009 - 21:26
door Bover
Ouote"" Standkachel werkt niét wanneer de motor warm (> 70 graden) is. Na anderhalf uur opnieuw de standkachel programmeren is volgens mij niet OK omdat de motor nog te warm is, en na anderhalf uur stilstaan istie binnen 2 minuten weer op temperatuur"
De standkachel gebruik ik ook om auto lekker voor te verwarmen.
Want die koelt wel af als het vriest.

Elders staat dat het drukventieltje mogelijk lekt.
Ik zal dat meenemen naar de volvo dealer.
Het klopt dat alleen bij niet koude motor de kachel zwart kan roken en niet zo een beetje ook.

Geplaatst: 23.01.2009 - 21:28
door Bover
mad schreef:Standkachel werkt niét wanneer de motor warm (> 70 graden) is. Na anderhalf uur opnieuw de standkachel programmeren is volgens mij niet OK omdat de motor nog te warm is, en na anderhalf uur stilstaan istie binnen 2 minuten weer op temperatuur. Onnodig om de standkachel dus aan te zetten. Mogelijk is dat de oorzaak.
Met laten uitdraaien bedoel ik: de standkachel na gebruik uitzetten en vijf minuten wachten vóór ik de motor start. Je hoort 'm na uitzetten nog werken en na 5 min. is het geluid weg. Als ik dat niét doe en ga rijden "draaitie uit" op het moment dat ik de motor weer uitzet. En dat lijkt me reden van een rokend conflict. Op het moment dat de motor diesel gebruikt wordt de standkachel afgesloten, maar is er nog een restant diesel aanwezig in de kachel, die door de hitte gaat stinken, roken en roeten. Of is dit een foute theorie? Naast het feit dat er een defect kan zijn (Hadico).
Dank je wel, ik neem je theori mee naar de dealer. :D

Geplaatst: 23.01.2009 - 21:55
door toppertje
mad schreef:Standkachel werkt niét wanneer de motor warm (> 70 graden) is. Na anderhalf uur opnieuw de standkachel programmeren is volgens mij niet OK omdat de motor nog te warm is, en na anderhalf uur stilstaan istie binnen 2 minuten weer op temperatuur. Onnodig om de standkachel dus aan te zetten. Mogelijk is dat de oorzaak.
Met laten uitdraaien bedoel ik: de standkachel na gebruik uitzetten en vijf minuten wachten vóór ik de motor start. Je hoort 'm na uitzetten nog werken en na 5 min. is het geluid weg. Als ik dat niét doe en ga rijden "draaitie uit" op het moment dat ik de motor weer uitzet. En dat lijkt me reden van een rokend conflict. Op het moment dat de motor diesel gebruikt wordt de standkachel afgesloten, maar is er nog een restant diesel aanwezig in de kachel, die door de hitte gaat stinken, roken en roeten. Of is dit een foute theorie? Naast het feit dat er een defect kan zijn (Hadico).
ook ik heb ervaring met het roken vd standkachel.
maar wat ik mij afvraag,is het schadelijk voor de standkachel,als je de motor start terwijl de standkachel ook nog draait?
ik blijf nooit 5min in de auto zitten wachten totdat de standkachel
uitgeraast is.
wel zet ik hem met het wieltje vd BC uit,maar hij draait idd
nog even door,maar ik start de motor dan wel,endan wil hij ook wel eens
wat roken/stinken

Geplaatst: 23.01.2009 - 22:03
door hadico
De standkachel cycli:
Kachel aanzetten, schoonblazen ca 2/3min met waterpomp aan ,gloeibougie aan. brandstof inspuiten met verhoogde pompfrequentie, vlam aan word gezien door vlamsensor en verlaagd pompfrequentie,verwarmen tot 70/80 graden.

Kachel uitzetten: Brandstofpomp stopt, schoonblazen ca2/3 min , alles uit.

Geplaatst: 24.01.2009 - 01:02
door Paul
Heb hem de hele week gebruikt, geen enkele keer rook gezien. Wel soms beetje rare lucht.

Geplaatst: 24.01.2009 - 01:05
door Bover
ik ken ze ook van de vrachtwagen. Die specialelucht is normaal.
Beetje ieetje rook niet erg

Geplaatst: 24.01.2009 - 09:54
door mad
Bover schreef:ik ken ze ook van de vrachtwagen. Die specialelucht is normaal.
Beetje ieetje rook niet erg
Ben benieuwd naar de uitkomst... :P

Geplaatst: 27.01.2009 - 20:25
door Bover
mad schreef:
Bover schreef:ik ken ze ook van de vrachtwagen. Die specialelucht is normaal.
Beetje ieetje rook niet erg
Ben benieuwd naar de uitkomst... :P
De volvo garage zegt dat ze de pot hebben schoongemaakt, maar geen fout hebben kunnen ontdekken in de software.

Dus roet eruit en gewoon weer aan het werk.
Alles wat vervangen kan worden zou al bij twee eerdere inspecties zijn vervangen.

Geplaatst: 27.01.2009 - 23:04
door XC30
De uitlaat van mijn standkachel leek onlangs op de Hoogovens (bij volle produktie). Bij de dealer op de brug en het ding aan leverde binnen een paar minuten een werkplaats vol met rook op. De oorzaak was het uitlaatpijpje. Schijnbaar heb ik iets geraakt waardoor dit pijpje iets ingedeukt was. Het gevolg is dat het uitlaatsysteem van de kachel niet optimaal meer werkt.

Overigens wel een geinig gezicht als je voor het stoplicht staat en er een bak rook onder de motorkap vandaan komt. Iedereen om je heen denkt dat de auto op ontploffen staat, terwijl jezelf weet dat de rookontwikkeling niet echt veel kwaad kan. :P

Geplaatst: 28.01.2009 - 20:13
door Bover
Blijft geining totdat de brandweer met
breekijzer en blusser op je nieuwe volvo afstapt.

Heb ik gehad :redhotevil: