Pagina 1 van 1

koelling 144 b20

Geplaatst: 23.01.2009 - 11:20
door greppel
dit is de eerste keer dat ik een vraag heb ik weet dus niet of dit via de juiste weg gaat maarja ik zie wel
ik wil op mijn 144s b20 op gas een electrische koelfan monteren
kan iemand mij vertellen wat ik hier voor nodig ben censors fan ed
eventueel aan sluit schema
mijn 144 is mat zwart

Geplaatst: 23.01.2009 - 17:07
door Iroll
Je kan een el. fan inbouwen van een volvo 340 of van een citroen BX. Moet je wel de sensor meenemen en een relais. De sensor bouw je in de bovenste rad slang in, doorsnijden en een adaptor maken van een koperen pijp, schroefdraad voor de sensor in pijp maken. Of een nwe kopen, de site van
Tinus Techniek heeft een mooi derale setje.

Geplaatst: 23.01.2009 - 17:34
door greppel
iroll bedankt voor je snelle reactie hier kan ik wel wat mee
gr greppel

Geplaatst: 28.01.2009 - 22:00
door ferdy
Zeer sterk aan te raden, de originele koelfan (zeker de stalen van de b30) wil nog wel eens een onbelans vertonen. Dit resulteert in trillingen en snel slijten van waterpompen.

Geplaatst: 29.01.2009 - 09:42
door whitehorsekart
Nou Ferdy, ik denk dat die onbalans nogal meevalt hoor, ze waren ook in de 60er en 70er jaren niet helemaal gek bij Volvo hoor.

De meeste mensen hebben in de loop der jaren een electrische fan geplaatst omdat de originele fan ook op hogere toeren draait met vermogensverlies en lawaai als gevolg. Op de 240 werden dan ook fans gemonteerd met een viscokoppeling, zodat hij alleen op lage toeren meedraait.
Verder hebben een hoop mensen de ombouw gedaan omdat hun koelsysteem niet in orde was en ze het zo dachten op te lossen. Niet dus. Mijn auto's lopen (en liepen) allemaal met de originele fan en ik heb nooit problemen gehad. Wél altijd netjes de auto's geserviced en als de radiator op z'n eind was een nieuwe geplaatst. Ik ben wel benieuwd waarom John een electrische wil plaatsen?

Geplaatst: 01.02.2009 - 11:28
door greppel
de belangrijkste reden dat ik een e fan wil is dat ik wil proberen of ik het goet werkent kan krijgen
en ik denk dat het ook in vermogen en lawaai scheelt
ik heb er een 5 blads half kunstof fan op zitten
gr greppel

Geplaatst: 01.02.2009 - 14:24
door whitehorsekart
Dan heb je gelijk dat je het wilt monteren. Koop dan gewoon een nieuwe Kenlowe fan, die krijg je met montageinstructie en schijnt er zo op te zitten.

Geplaatst: 01.02.2009 - 14:40
door Iroll
ik denk dat het ook in vermogen en lawaai scheelt
Ik heb een kenlowe in mijn ES geplaatst ipv de visco fan. Vermogens verschil merk ik niet echt, maar wel heel veel geluidsreductie omdat de fan niet meer constant staat te draaien. Ook het op tijd zetten van de ontsteking is een stuk prettiger zonder draaiende fan die in de weg zit.

Geplaatst: 01.02.2009 - 18:03
door ferdy
whitehorsekart schreef:Dan heb je gelijk dat je het wilt monteren. Koop dan gewoon een nieuwe Kenlowe fan, die krijg je met montageinstructie en schijnt er zo op te zitten.
Kenlowe is goed, maar eigenlijk vrij duur. Een exemplaar van de sloop met een simpele beugel voldoet ook. Temperatuur schakelaar kan bij conrad besteld worden (ca 15 euro).

Wat betreft de trillingen, dit is naar gelang mijn eigen ervaringen en hobbyisten die in relatief korte tijd de waterpomp steeds konden vervangen. (zoek maar eens op het forum) Die onbelans is zeker geen onzin, een oude stalen ventilator kan met een kleine vervorming van een blad al de nodige trillingen doen ontwikkelen. Mijn b30 motor is veel stiller geworden en resoneert minder.

Geplaatst: 01.02.2009 - 18:51
door Iroll
Kenlowe is goed, maar eigenlijk vrij duur.
Is waar, maar ze zijn een stuk efficienter en ook veel stiller als andere fans. De kwaliteit is ze aan te zien. Het voordeel was dat de V44 hem 2 jaar geleden in de aanbieding had, de korting was groter als de contributie voor een jaar. Moraal van dit verhaal: wordt lid van de V44 vereniging!