Pagina 1 van 2

handrem

Geplaatst: 24.01.2009 - 18:33
door 24AB2
aanlopend remgeluid

n.a.v. andere topic handrem rechtsachter nagekeken
onderste remvoering los
gelijk maar even de andere kant losgehaald
eveneens onderste remvoering los
merkwaardige samenloop van toevaligheden

maar goed , gehele remmerij achter losgehaald - schoongemaakt etc etc
gemonteerd zonder de onderste remvoeringen

rest de vraag : is dit een zelfstellende handrem ?
( kan tenslotte gewoon doorrijden zonder de niet meer aanwezige onderste remvoeringen alleen wanneer deze zelfstellend zijn moet ik enigszins bedachtzaam zijn m.b.t het gebruik van de handrem )

Geplaatst: 24.01.2009 - 21:01
door toppertje
je meent toch niet serieus dat je de boel weer inelkaar
gezet hebt zonder de onderste remschoenen?

Geplaatst: 24.01.2009 - 21:18
door 24AB2
toppertje schreef:je meent toch niet serieus dat je de boel weer inelkaar
gezet hebt zonder de onderste remschoenen?
is een onafhankelijk systeem ( remsysteem vs handrem )

onderste rem VOERINGEN ontbreken nu

edit :
heb de remschoenen ( = frame + voering ) niet verwijderd
had geen nut ( moeten eerdaags toch nieuwen op )
m.a.w. : op de onderste frame's zit nu geen voering )

Geplaatst: 24.01.2009 - 22:24
door Jor
Is dit het geval bij een S60?

Geplaatst: 24.01.2009 - 22:29
door 24AB2
Jor schreef:Is dit het geval bij een S60?
yep

bij mijn vorige auto ( S40 D ) was het geïntergreerd
( rampzalig ontwerp : telkens vastllopende remmen )

Geplaatst: 24.01.2009 - 22:34
door toppertje
24AB2 schreef:
toppertje schreef:je meent toch niet serieus dat je de boel weer inelkaar
gezet hebt zonder de onderste remschoenen?
is een onafhankelijk systeem ( remsysteem vs handrem )

onderste rem VOERINGEN ontbreken nu

edit :
heb de remschoenen ( = frame + voering ) niet verwijderd
had geen nut ( moeten eerdaags toch nieuwen op )
m.a.w. : op de onderste frame's zit nu geen voering )
dan kun je mi de handrem nu beter niet gebruiken.
ik vermoed dat bij mij ook 1 of meerdere voeringen los liggen,maar
ik wacht eerst op beter weer voordat ik er mee aan het werk ga.
ik gebruik nu mijn handrem ook al een tijdje niet meer.

Geplaatst: 24.01.2009 - 22:39
door Beers!
Let op! Ik heb begrepen dat die losliggende voeringen van de handrem tot zeer grote schade kunnen leiden als ze ergens tussen komen. Een geval dat iemand bij snelheid zijn hele achterophanging naar de filistijnen heeft geholpen omdat het wiel vastsloeg. Dit verhaal heb ik mijn (hobby-) monteur die zelf dealer is geweest. Hij heeft ze bij mij net weer gecontroleerd.

Geplaatst: 24.01.2009 - 22:54
door 24AB2
mee aan de gang gegaan n.a.v. de bijgeluiden tijdens het rijden

met de wielen van de grond kon ik weerstand merken bij het draaien van de wielen in de voorwaartse rijrichting - achterwaarts werd de weerstand opgeheven

interne constructie zodanig dat ik tot de conclusie kwam dat het niet zelfstellend is ( de handrem zou dus nog te gebruiken zijn gebruik makende van de bovenste voering )
indien er in het hevelmechanisme een zelfstelling zit kan dit dus niet aangezien na een aantal malen de handrem gebruikende je het metaal op metaal effect krijgt - frame op remtrommel

vandaar mijn vraag

Geplaatst: 24.01.2009 - 22:59
door 24AB2
Beers! schreef:Let op! Ik heb begrepen dat die losliggende voeringen van de handrem tot zeer grote schade kunnen leiden als ze ergens tussen komen. Een geval dat iemand bij snelheid zijn hele achterophanging naar de filistijnen heeft geholpen omdat het wiel vastsloeg. Dit verhaal heb ik mijn (hobby-) monteur die zelf dealer is geweest. Hij heeft ze bij mij net weer gecontroleerd.
hmm
kan mij daar wat bij voorstellen
losse voering die vastslaat tijdens het rijden
je achterwiel blokkeerd met een rotklap
en ja :alles waar dat wiel aan vast zit moet dat opvangen

Geplaatst: 24.01.2009 - 23:22
door Gast
Je bent niet de eerste :P
Kan geen kwaad, los laten liggen wel.
Ik kwam er achter bij mijn 2002 V70, de dag voor dat we met vakantie zouden gaan.
Eén helft kon blijven zitten, werkte nog perfect in de vakantie. :wink:

Geplaatst: 24.01.2009 - 23:42
door 24AB2
alhoewel ik het niet heb gezien
( heb het remschoenen gedeelte niet los gehaald )
is dit het "probleem " : nr 17 - 18
dit is een zelfsteller concept

Geplaatst: 25.01.2009 - 01:50
door lodair
24AB2 schreef:alhoewel ik het niet heb gezien
( heb het remschoenen gedeelte niet los gehaald )
is dit het "probleem " : nr 17 - 18
dit is een zelfsteller concept
Ervaring S60 model 2003 D5. Volvospecialist bij onderhoud heeft mijn handrem "strak"afgesteld, er zat geen speling meer in de bedieningshandle. Na een week van "piepjes"een verschrikkelijke klap
de zaak was vastgelopen en afgebroken, kosten bij dealer alleen al ca.
E1000,--materiaal. Via mijn vakgarage algemeen en gebruikte onderdelensearch
per computer voor E 600,-- ex. alles weer o.k. Mijn idee: Als er ook maar iets niet helemaal o.k. is of voelt met de handrem. Meteen naar laten kijken. Ik heb inmiddels wel een andere volvospecialist gevonden.

Geplaatst: 25.01.2009 - 01:59
door Ramon&Ramon
Je mag er officieel niet aan stellen of de kabel strakker zetten,dan gaat inderdaad de boel stuk.

Over een Volvo specialist gesproken,die vertelde mij dat de kleppen van een bifeull van 2003 hydraulische klepstoters heeft,fijn zo,n zogenaamde specialist die zulke kostbare fouten maakt,ik noem geen namen,een foutje moet kunnen,maar dit is te gek voor woorden.
Het is tegenwoordig ook belachelijk dat iedereen zich specialist mag noemen van welk merk dan ook,dat is europees geregeld.

Geplaatst: 25.01.2009 - 11:25
door josas
Is dit een typische S60/Volvo kwaal, of hebben andere merken óók last van vastslaande handremmen? Nog nooit van gehoord, nl.
Vind het nogal wat, dat het zoveel schade aan kan richten, die schoentjes..
Je zou bijna bang worden om te gaan rijden. :shock:

Mijn auto tegenwoordig nooit meer op de handrem staan, maar de rem moet wel goed aangetrokken worden om hem vast te zetten.
Dit heeft de auto al zo lang ik ' m heb en 2 beurten gehad. Als er wat aan de hand zou zijn, neem ik aan dat men dit wel zou hebben gemeld/verholpen.

Geplaatst: 25.01.2009 - 11:36
door toppertje
josas schreef:Is dit een typische S60/Volvo kwaal, of hebben andere merken óók last van vastslaande handremmen? Nog nooit van gehoord, nl.
Vind het nogal wat, dat het zoveel schade aan kan richten, die schoentjes..
Je zou bijna bang worden om te gaan rijden. :shock:

Mijn auto tegenwoordig nooit meer op de handrem staan, maar de rem moet wel goed aangetrokken worden om hem vast te zetten.
Dit heeft de auto al zo lang ik ' m heb en 2 beurten gehad. Als er wat aan de hand zou zijn, neem ik aan dat men dit wel zou hebben gemeld/verholpen.
loszittende remvoering komt helaas vaker voor bij de S60/V70
en een goede tip:neem niet te vaak wat aan,dan kom je bedrogen uit!

Geplaatst: 25.01.2009 - 11:43
door josas
toppertje schreef:
josas schreef:Is dit een typische S60/Volvo kwaal, of hebben andere merken óók last van vastslaande handremmen? Nog nooit van gehoord, nl.
Vind het nogal wat, dat het zoveel schade aan kan richten, die schoentjes..
Je zou bijna bang worden om te gaan rijden. :shock:

Mijn auto tegenwoordig nooit meer op de handrem staan, maar de rem moet wel goed aangetrokken worden om hem vast te zetten.
Dit heeft de auto al zo lang ik ' m heb en 2 beurten gehad. Als er wat aan de hand zou zijn, neem ik aan dat men dit wel zou hebben gemeld/verholpen.
loszittende remvoering komt helaas vaker voor bij de S60/V70
en een goede tip:neem niet te vaak wat aan,dan kom je bedrogen uit!
Heb er anders niet veel over gelezen, hier op de site.
itt Het ETM probleem....

En ik moet wel wat aannemen, want ik ben een leek/a-technisch op het gebied van auto's.

Geplaatst: 25.01.2009 - 15:40
door toppertje

Geplaatst: 25.01.2009 - 16:34
door 24AB2
josas schreef:Is dit een typische S60/Volvo kwaal, of hebben andere merken óók last van vastslaande handremmen? Nog nooit van gehoord, nl.
Vind het nogal wat, dat het zoveel schade aan kan richten, die schoentjes..
Je zou bijna bang worden om te gaan rijden. :shock:

Mijn auto tegenwoordig nooit meer op de handrem staan, maar de rem moet wel goed aangetrokken worden om hem vast te zetten.
Dit heeft de auto al zo lang ik ' m heb en 2 beurten gehad. Als er wat aan de hand zou zijn, neem ik aan dat men dit wel zou hebben gemeld/verholpen.
die van mij is eveneens een MY 2004
aan beide kanten lag de remvoering van de onderste schoen los in de remtrommel
( moest wel even de schijf "lostikken " - dit kan natuurlijk er toe bijgedragen hebben dat de voeringen geheel loskwamen )
als een losse voering tussen de ruimte van de remtrommel en de bovenste voering kan komen slaat vanzelfsprekend de boel vast

Geplaatst: 26.01.2009 - 15:34
door josas
Ja, deze verhalen ken ik, maar dit gaat niet zozeer over losse handremschoentjes, als wel om het doorrollen nadat de handrem er op is gezet.

Wordt dit punt trouwens bij een beurt/APK meegenomen?

Geplaatst: 26.01.2009 - 16:34
door 24AB2
Wordt dit punt trouwens bij een beurt/APK meegenomen?
tsja , het is een onderdeel van de APK

maar het zou mij niet verbazen dat alleen een visuele inspectie van de remblokken uiitgevoerd word
= wiel eraf en ff checken ( 1 min. werk )
om de handrem schoenen te inspecteren moet het wiel - remklauw - remklauw houder en vervlgs de schijf verwijderd worden
ben je wel wat langer mee bezig