Pagina 1 van 1

stuur steeds corrigeren

Geplaatst: 28.01.2009 - 09:44
door pino
de volvo van mijn vriend, 144 bouwjaar eind 60 begin 70 heeft problemen met sturen. op de snelweg moet je steeds corrigeren. Hij heeft er al verschillende stuurhuizen in gezet maar het probleem blijft. Ook heeft hij de auto al eens laten uitlijnen. Wat te doen?

Wat me opviel is dat het gedemonteerde stuurhuis iets speling had. moet het stuurhuis 100% speling vrij zijn? Hoeveel toespoor moet de auto hebben en hoe meet je dat. Wie weet raad?

Is het een kwaal van Volvo dat ze niet vanzelfsprekend rechtuit willen?

Geplaatst: 28.01.2009 - 12:41
door Grijze144
De gebruikte constructie in het stuurhuis (wormwiel) geeft speling zodra het stuur iets uit het midden staat, bij max. uitslag is die speling enorm.

Het zoekerige weggedrag komt ws. door versleten rubbers in de bovenste draagarmen. Alhoewel een uitlijner dat wel zou moeten merken.

Toespoor is het naar binnen wijzen van de voorwielen, 1 of 2 mm is genoeg. Je kan het al zien als je langs het voorwiel naar het achterwiel kijkt. Met flink wat meer toespoor kan je zoekerig sturen wat compenseren maar het is slecht voor je banden.

Re: stuur steeds corrigeren

Geplaatst: 28.01.2009 - 12:49
door jos244245
pino schreef:
Is het een kwaal van Volvo dat ze niet vanzelfsprekend rechtuit willen?
Van de 100 serie weet ik het niet maar de 200 serie heeft die kwaal niet per se.

Bij de 200 serie wordt scheeftrekken nogal eens veroorzaakt doordat aan een kant de remmen aanlopen.

Overigens los je -volgens de uitlijnboer waar ik altijd ga- scheeftrekken van een auto niet per definitie op met uitlijnen!
Scheef afslijten van de banden wel.

Bij stuurhuizen die je kunt stellen schijnt ALLE speling eruit halen ook weer niet goed te zijn voor het stuurhuis.

Geplaatst: 28.01.2009 - 13:50
door pino
het gaat niet zozeer om scheeftrekken maar om de hele tijd het stuur corrigeren zowel rechts als naar links

Geplaatst: 28.01.2009 - 14:33
door Iroll
het gaat niet zozeer om scheeftrekken maar om de hele tijd het stuur corrigeren zowel rechts als naar links
dat hoort niet. Er is of iets mis met de fuseekogels, bovenste draagarmbussen, hulpstuurhuisbussen, stuurstangen. Kijk dat allemaal eens na op speling. Als alle stuuronderdelen en voorophanging in orde is stuurt de 140 piekfijn.

Geplaatst: 29.01.2009 - 13:43
door whitehorsekart
Hé Troll, helemaal juist!