Pagina 1 van 1
distributieriem
Geplaatst: 30.01.2009 - 13:09
door Hertz
Weet iemand of je zelf kan zien of de distributieriem aan vervanging toe is? Mijn auto heeft 185 op de teller, maar de verkoper kon niet precies vertellen hoe oud de riem is. Zouden er inmiddels al 2 riemen vervangen moeten zijn of gezien de km pas 1?
Geplaatst: 30.01.2009 - 13:23
door Iroll
Bij twijfel gelijk vervangen. Alstie springt ben je flink de sigaar, meestal kost het je op zijn minst een paar kleppen. Vervang ook gelijk de spanrollen. Normaal hoort er een aantekening op het distr.deksel te staan met datum en km's wanneer die vervangen is. In de praktijk wordt dit nogal eens nagelaten. Meestal springt de riem bij koude start, dan krijgt de riem de meeste belasting te verduren.
Geplaatst: 30.01.2009 - 13:39
door T.S.
Inderdaad meteen vervangen bij twijfel.
Als ie springt ben je de prijs van een compleet nieuwe 440/460 in behoorlijke staat verder. (praat helaas uit ervaring, de mijne sprong 40k te vroeg

)
Geplaatst: 30.01.2009 - 18:24
door 440 Turbo
Als je de kap van de distributie eraf haalt kun je de rollen zien zitten (bovenste is de spanrol, onderste is de geleiderol). Je ziet op deze rollen een schoon stuk (waar de riem overheen loopt) en een vieze strook (waar de riem de rol niet raakt). Hoe smeriger dit laatste gedeelte van de rol, hoe langer de rollen erop zitten. Is dit gedeelte zwart dan zou ik snel de hele handel vervagen. Zie je echter weinig tot geen verschil tussen het gedeelte waar de riem de rollen raakt en het deel waar ie dat niet doet dan kun je ze rustig laten zitten.
De riem is verder nog enigsinds te controleren. Kijk bij de spanrol (links boven) of de riem aan de binnenzijde haarscheurtjes vertoont.
Bij twijfel: altijd vervangen!
Succes!
Geplaatst: 30.01.2009 - 18:44
door 460volvo
90.000km/4jaar is schijnbaar de termijn.
dus bij die kmstand zou er eigenlijk al een 2e riem op moeten zitten.
is een klusje van niks, en zeker de moeite waard!
Geplaatst: 30.01.2009 - 19:28
door Janusz
Toen ik mijn 440 kocht stond er 56.000 km op de teller. (Na 16 jaar) Bij 60.000 heb ik de riem vervangen. Uit voorzorg. Scheelt een hoop stress en zweetdruppels.
Voor het geld hoef je het niet te laten. 'k Was nog geen 300 euro kwijt incl. oliewissel.
Succes,
JAN
Geplaatst: 30.01.2009 - 19:51
door mightyspawn
en de riem zo'n 15 euro, vergeet de span en looprol niet!
Geplaatst: 30.01.2009 - 21:26
door jef
gewoon vervangen,,en wil of kun je het zelf niet vervangen,dan is er een monteur in Terheiden die het voor 150 euro incl. materiaal doet. ik ben zijn tel.nummer kwijt maar er zal wel iemand op het forum zijn die dat nog heeft.
Geplaatst: 31.01.2009 - 09:25
door wpee
UIterlijk van de rol zegt niet altijd iets, je moet voelen of lagering nog goed is, dat geeft enig vertrouwen. Als je dat neit kan, gewoon nieuw. Bedragen zijn niet zo groot kwa materiaal en als je wilt voelen heb je de riem er toch al af liggen
Geplaatst: 31.01.2009 - 10:40
door mightyspawn
gewoon doen, maakt niet uit in welke staat. gewoon vervangen. Je hebt het daar toch openliggen en die paar euro kunnen je uiteindelijk ene hoop gezeik besparen.
Vroeg of laat springen die rollen ook kapot
Geplaatst: 31.01.2009 - 11:14
door 440 Turbo
Indaad, voelen is beter, de rol hoort geluidloos te kunnen draaien. Echter om dit te voelen dien je de riem los te zetten (en dan kun je hem net zo goed vervangen nietwaar?)
Geplaatst: 03.02.2009 - 07:48
door niels.nijsten
als ik jouw was zou ik hem vervangen als je gaat nadenken elke 90.000km moet dat ding vervangen worden, dus bij 180.000 moest hij vv worden toen had de vorige eigenaar de auto al?? en hij weet niet of het gebeurt is. dan is het zeker weten niet gebeurt spaar je een hoop elende en 700 tot 1000 euro aan een kop-revisie en gooi een nieuwe riem met span en looprol erop.
mvg niels