Pagina 2 van 3

Geplaatst: 06.03.2009 - 21:30
door patricks80
de meeste turbo's hoor je niet echt
alleen als je een ander luchtfilter plaats en dan een open luchtfilter recht op de inlaat van de turbo dus krijg je 2 luchtfilters
en de acturator beetje opruimen dat de klep wat meer open gaat
standaard gaat ie maar voor de helft tot 60% maar open
en natuurlijk de wastegate iets dichtdraaien anders heb je niets aan de extra druk :P

dan hoor je hem echt opspoelen dan :P
bij mijn oude auto (alfa romeo 164 2.0 v6 TB)
hoorde je hem zelfs op de 2 straten afstand opspoelen

soms kan je een turbo wel eens horen opspoelen bij standaard opstelling
maar dan allleen bij high pressure turbo's maar dan zit je al zo in de toeren dat je hem zelf bijna niet hoort

Geplaatst: 06.03.2009 - 21:58
door ReVo
ik hoor hem ook alleen maar met raam open hoor

Geplaatst: 07.03.2009 - 02:12
door sportfan27
ok,ik zit er aan te denken om het standaard luchtfilter te vervangen voor een K&N inlegfilter , misschien scheelt dat ook weer iets . :D

Geplaatst: 07.03.2009 - 04:10
door ALF
arjen-440 schreef:Vpower is toch ook gewoon 95?
je moet er eens gewoon euro 98 in gooien?
european tuning chip dr in
open downpipe en kijken of je die turbo nog niet hoort ;)
nope v-power is 97!

Geplaatst: 07.03.2009 - 06:55
door sportfan27
Heb net even met het raam open gereden en bij de lage toerentallen hoor je hem idd heel beschaafd ''blazen'' , je moet wel goed luisteren om hem te horen. ik ben gerust gesteld . =D>

Geplaatst: 07.03.2009 - 11:04
door Thijs
Een openluchtfilter is helemaal overbodig bij een turbo motor, je turbo blaaast gewoon de ingestelde druk!!! Dus dan maar beter een goed origineel luchtfilter ervoor!!

Geplaatst: 07.03.2009 - 11:31
door FrankS60
Dat is niet helemaal waar, de opspoelsnelheid van je turbo hangt samen met het gemak waarmee hij de lucht kan aanzuigen en de snelheid waarmee de uitlaatgassen er doorheen kunnen aan de andere kant. Een dikkere downpipe/uitlaat en een open luchtfilter hebben dus wel degelijk nut!

Geplaatst: 07.03.2009 - 17:55
door Thijs
De turbo's bij onze auto's hebben een behoorlijke overcapaciteit, dit blijkt ook wel uit het gemak waarmee de tuners de turbodruk omhoog kunnen brengen. Hooruit zal de reactie van de turbo IIIEEETSS langzamer zijn. Voor ons dus niet merkbaar.
Wel waar is dat de turbo zichzelf meer laat horen bij een openluchtfilter!

Geplaatst: 18.03.2009 - 22:07
door FrankS60
Nou die 13G turbo op een 2.4T is nou niet echt om een gat van in de lucht te springen. Hij is vrij klein voor 2.4 liter en kan bovenin ook niet zoveel lucht geven als de motor kan hebben. De 16T turbo's op de T5 daarintegen zijn beter bemeten voor het motorblok. De turbo op de echte R's van dezelfde MY's zijn wat aan de grote kant maar kunnen daardoor wel zoveel pk's uit het blok persen. Ze spoelen echter wel merkbaar langzamer op dan een kleine (low pressure) turbo zoals van de 2.4T. Die komt lekker snel op toeren omdat die eigenlijk een turbinehuis heeft dat meer bij een motor van 1.8-2.0L past.

Rij maar met een standaard T5, pakt goed op rond de 2300 toeren ofzo. Een 2.4T al vanaf goed beneden de 2000.

Het feit dat de tuners er zo makkelijk meer uit kunnen pompen heeft niet zo zeer te maken met de eventuele overcapaciteit van de turbo an sich maar meer met de reserves die Volvo er fabrieksaf in willen hebben om een motor te bouwen die voldoet aan alle (milieu) eisen en daarbij betrouwbaar is.

Turbo's zijn vrijwel nooit limiting bij een standaard fabrieksblok omdat ze dan niet voldoende betrouwbaarheid kunnen waarborgen, ook nog na 250.000km. Pas bij tuning worden ze limiterend. Daarom heb je van 2.4T -> T5 -> R een steeds grotere turbo bij een min of meer gelijk onderblok!

Geplaatst: 18.03.2009 - 22:29
door DeNNiS_
ReVo schreef:als ik het raam open gooi, hoor ik zelfs bij onze D5 een dump valve
volgens mij heeft een D5 geen dumpvalve :P

Geplaatst: 18.03.2009 - 22:37
door FrankS60
Hah nee geen enkele nieuwe volvo heeft echt een dumpvalve, alleen een recirculating valve. Zelfde idee, maar hij blaast af in het inlaatsysteem zodat de lucht die al langs de meter is gekomen niet verdwijnt uit het systeem. Dan snapt je motormanagement het namelijk niet meer.

Vandaar dat ze voor de nieuwere turbomotoren ook dumpvalves aanbieden met 75% recirc en 25% afblazen. Heb je wel het pssshht geluid van het afblazen en je motormanagement kan er nog enigszins mee omgaan.

Die recirc hoor je dan ook extra goed door een open luchtfilter omdat daar een veel openener traject zit dan met het normale filter dat door de bouw ervan meer geluid dempt.

Geplaatst: 19.03.2009 - 09:01
door ReVo
DeNNiS_ schreef:
ReVo schreef:als ik het raam open gooi, hoor ik zelfs bij onze D5 een dump valve
volgens mij heeft een D5 geen dumpvalve :P
het hoort/klinkt wel ongeveer zo ;)

Geplaatst: 20.03.2009 - 23:15
door Marc V70
Ik meen af en toe ook iets te horen....niet te verwarren met de draaikolk in mijn tank...

Geplaatst: 25.08.2009 - 04:59
door RobbertC70
WhoeHaHa Marc (met meer dan 400 paarden)!

Geplaatst: 26.12.2009 - 19:39
door volvo c70 t5
heb nu een CDA filter dan hoor je de turbo pas lekker fluiten top.

Geplaatst: 29.04.2013 - 17:36
door De_Duuc
heb sinds een paar dagen een C70 conv. met 2.0T blok.

wat is nu wijsheid om te doen???

open K&N filter J/N
wel niet tunen J/N

standaardfilter vervangen door K/N..

helpppp

weet t ff niet meer

Geplaatst: 24.08.2013 - 19:18
door Jurijn
K&N luchtfilter deed mijn turbo nog meer fluiten..

Geplaatst: 19.09.2013 - 17:29
door 850sittard
Mijn turbo hoor je heel subtiel vanaf 2300 toeren ongeveer, boven de 3900 hoor je het fluiten echt wel heel duidelijk :D

Geplaatst: 19.09.2013 - 17:39
door MarioC70
Is dat een probleem dan?
Wordt link als je niks meer hoort..

Geplaatst: 19.09.2013 - 18:27
door lint
Je mag toch wel horen dat je een turbo uitvoering hebt!