Pagina 1 van 1

prut op olie

Geplaatst: 01.02.2009 - 14:51
door Martijnb
hallo
Ik heb sinds een paar weken een probleempje met mijn V40 2.0 '97
Af en toe ruikt het naar koelvloeistof (met vlagen) in de auto en als ik mijn olie pijl zit er een soort van witachtige drap aan de pijlstok..
Ik ben bang dat dit foute boel is......?
Wie weet het probleem,,,of liever nog de oplossing?
Thanks

Geplaatst: 01.02.2009 - 15:07
door Goelette
Hoogst waarschijnlijk is de koppaking dan kapot. Dat is niet goed.... Ik weet niet of dit bij volvo een dure of goed uit te voeren reparatie is.

Geplaatst: 01.02.2009 - 17:24
door verwe760
Kan ook te korte ritjes zijn.. Dit onderwerp is al vaker besproken..
Oven een lange rit maken en weer controloren.

Geplaatst: 01.02.2009 - 22:28
door Goelette
ja van korte ritjes kun je wel wat condens krijgen. Water in de olie geeft die drab dus, kan van koelvloeistof 9lekke koppakking) komen, of van condens (korte ritjes). Maar als het extreem veel drab is, dan zal het toch wel de koppakking zijn, zeker als er ook nog koelvloeistof geroken wordt... Bij een garage kun je de boel laten afpersen, dan weet je meteen of de koppakking goed is of niet.

Geplaatst: 03.02.2009 - 10:34
door zwolly
helix olie 0-w40 erin en je hebt minder last van prut, is betere olie zeker icm kortere stukken rijden

Geplaatst: 03.02.2009 - 10:50
door MDA
Dat klinkt inderdaad als de koppakking... Maar ik sluit mij aan bij goelette: probeer na een lange rit (een paar uur) dat je constant op de snelweg hebt gereden (motor lange tijd warm) of er dan nog drap op zit. Zo ja: Koppakking. Zo niet: te veel korte ritje...

Geplaatst: 03.02.2009 - 17:26
door Bart Giesen
Wittige drap - 9 v/d 10 keer; te vaak korte stukjes rijden. Die drap zit dan ook onder de olie dop.

Geplaatst: 03.02.2009 - 18:10
door Goelette
misschien dat we ff moeten afwachten wat topicstarter te melden heeft over de lengte van zijn ritjes... :) Die heeft hier zelf nog niks over gezegd namelijk :)

Geplaatst: 04.02.2009 - 21:29
door Martijnb
Bedankt voor de antwoorden allemaal.Dat van die korte ritjes kan wel kloppen want mijn werk is ong. 20 min. rijden. Ik moet wel zeggen dat ik 3 weken geleden een rit heb gemaakt van 2,5 uur heen en later die dag weer terug.!?
En die rare lucht die afentoe door de aut gaat,?(ik ben het niet :P ) ruikt een beetje naar ruitensproeiervloeistof.
Het is ook niet zo dat de pijlstok nou helemaal vol zit met die drap maar alleen wat boven het oliepijl.
Ik zit er aan te denken om de motor ff goed warm te rijden er er dan nieuwe goeie olie in te laten mikken en dan kijken of het er weer inkomt.
Zal dat een goed idee zijn?
De olie die er nu inzit komt van de kwikfit.
Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Geplaatst: 04.02.2009 - 21:46
door Ludo
Martijnb schreef:Ik zit er aan te denken om de motor ff goed warm te rijden er er dan nieuwe goeie olie in te laten mikken en dan kijken of het er weer inkomt.
Zal dat een goed idee zijn?
het maakt niet uit of je nieuwe olie gaat gebruiken, als je korte ritjes blijft rijden.
vergeet ook niet dat met de huidige buiten temperatuur, de olietemperatuur 15á20° lager is dan in zomerdagen. (tenzij je natuurlijk continu gaat planken)
gewoon wachten tot de buitentemperatuur omhoog gaat, zal je zien dat weer vanzelf verdwijnt.

Geplaatst: 04.02.2009 - 23:17
door Bart Giesen
En de juiste olie gebruiken, niet van die goedkope prut. Heb je benzine? Ik heb 5W40 VOL SYNTETISCH.

Carterventilatie getest!

Geplaatst: 12.02.2009 - 13:31
door V401.8
Ik verdenk mijn carterventilatie van het feit dat ik nog steeds witte smurrie (vocht) op mijn peilstok zie gezien mijn testresultaten.
Wat denken jullie?

Testresultaten:

- Rit gemaakt van 2 x 1,5 uur -> nog steeds witte smurrie op de peilstok.
- Als ik de peilstok terug stop maar net niet in de olie zit er ook smurrie aan de stok. Het zit dus (ook?) in de buis van de peilstok.
- Onder de oliedop zit er helemaal geen smurrie.
- Koelvloeistofnivo blijft op peil en er zit ook geen olie in het water.
- Bij koude motor leg ik de oliedop los op de opening. Lijkt een beetje vacuum gezogen te worden. Een ballontje op de oliepeilstukbuis zuigt niet vacuum. Ballonetje wordt niet vacuum gezogen, maar blijft een beetje halfslap (dus er komt wel iets aan druk in) wapperen.
Als de motor warmer wordt en dus stationair iets lager draait danst de oliedop wel af en toe, maar wordt er niet afgeblazen of zo.