Pagina 1 van 1

Stationair lopen B23e

Geplaatst: 03.02.2009 - 13:53
door oudegroen
Beste Volvo-collegae,

Ik maakte me vorige week grote zorgen over de conditie van mijn 240.

Bij een koude start liep ze ineens heel hoog stationair en zodra ik ging rijden sloeg ze bij gas loslaten spontaan af. Als ik probeerde dat te voorkomen door tussengas te geven ging soms het stationair toerental weer erg omhoog, soms hielp het, soms sloeg ze af.

Toen ik ermee naar mijn volvo specialist ging trok hij een droef gezicht. Zijn uitleesapparatuur deed het niet op mijn auto, dus het werd een beetje een wilde gok. Er zit ergens onder het gasklephuis een (electronisch gestuurde) regelklep die luch omleidt bij een koude motor. Hij vertelde dat het zou kunnen zijn dat die schuif vastzit. Nu ja, ik dacht, kijken of we die los kunnen krijgen. Kwestie van twee slangetjes eraf, de stekker los en voorzichtig uit het ophangrubber wrikken. Toen de boel eerst doorgespoten met remmenreiniger. Er kwam flink wat zwarte drab uit (leek wel roet). Daarna met veel WD40 doorgespoten en toen weer gemonteerd en tadaaa! Probleem opgelost.

Wie de schoen past trekke hem aan...................

Groet,

Geplaatst: 03.02.2009 - 22:11
door Grijze144
Aan de omschrijving en het bouwjaar van je 240 te zien denk ik dat je net als ik een B230F (elektr. injectie) en geen B23E (mech. injectie) hebt.
Die heeft een primitieve OBD mogelijkheid, en jouw probleem zou waarschijnlijk een 2-2-3 code (Circuit fault to Idle Air Control or faulty IAC valve) geven.

Leesvoer: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E ... ctionFault

Geplaatst: 16.02.2009 - 19:57
door Fat Rat
klinkt heel erg wat wij als 7/9 serie rijders kennen onder de term CIS-klep. Maar deze wordt dan gevonden op de B230F enzovoorts. Niet op het B230E of B230K blok

Geplaatst: 17.02.2009 - 18:06
door oudegroen
Ik denk dat het inderdaad zo is dat ik dan het F-blok heb, want ik heb de electronisch multipoint injectievariant...

En eeh, CIS-klep... waar staat dat voor?