Pagina 1 van 1
Bultje op de wang van de band
Geplaatst: 03.02.2009 - 18:17
door Fredhead
Ik was vandaag bezig met mijn zomerbanden en zag dat er op een van mijn banden een bultje zit.
Na wat zoeken op internet ben ik erachter dat het niet verstandig is om hiermee te gaan rijden.
Maar is hier nog iets aan te doen of kan ik beter 2 nieuwe banden bestellen? (hoop het niet, want er zit nog ruim voldoende profiel op)
Geplaatst: 03.02.2009 - 18:33
door Oceanracer
Bij een bultje op de wang is het inderdaad zeer onverstandig om mee te gaan rijden. Het karkas is vermoedelijk beschadigd, wat tot uiting komt door de bobbel. De kans op een klapband is erg groot.
Dus gewoon 1 nieuwe band laten monteren.
Geplaatst: 03.02.2009 - 18:37
door Fredhead
Oké duidelijk.
Gaan we binnenkort maar eens shoppen (heb gelukkig nog even voordat de zomerbanden er weer onder gaan)
Dank je voor je antwoord

Geplaatst: 03.02.2009 - 18:58
door Fredhead
Als ik dan toch moet vervangen, is het dan erg om dan alvast 2 bredere banden te nemen?
De bedoeling was namelijk dat als deze banden op zijn om er dan 235 onder te doen in plaats van de 225 nu.
Uiteraard de breedste banden achter
Geplaatst: 03.02.2009 - 22:29
door Oceanracer
Daarin kan ik je niet adviseren. Ik vind 225 breed genoeg.

Geplaatst: 03.02.2009 - 22:40
door volvov70r
Ik ben totaal niet technisch maar zo heel gek lijkt het me nu toch ook weer niet om bij een voorwielaandrijver de breedste banden voor te doen ?
Of heb ik een lesje natuurkunde gemist ergens...
Geplaatst: 03.02.2009 - 23:16
door MDA
volvov70r schreef:Ik ben totaal niet technisch maar zo heel gek lijkt het me nu toch ook weer niet om bij een voorwielaandrijver de breedste banden voor te doen ?
Of heb ik een lesje natuurkunde gemist ergens...
Ah... de eeuwige discussie over de beste banden voor of achter... Of in dit geval ingewikkelder: de
breedste banden voor of achter.
Deze discussie is hier al meermalen gevoerd, en ik zal mij dan ook beperken tot de hoofdpunten:
- Slechtere banden achter betekent dat je achterkant eerder uit zal breken. Dat merk je minder, en ALS het gebeurt sta je spontaan achterstevoren.
- Slechtere banden voor betekent dat de voorkant eerder gaat zwabberen. Dat voel je eerder, dus je reageert eerder, en is dan in de regel makkelijker te corrigeren.
Ik ben persoonlijk een voorstander van de beste banden achter, maar velen zijn het met mij oneens.
Met
bredere banden moet ik even nadenken wat het beste zou moeten zijn... Aangezien ik het hierboven had over zaken als aquaplanning, zou een bredere band juist slechter zijn (bredere banden gaan eerder aquaplannen), dus zouden de bredere banden voor moeten inderdaad.
Maar nu effe helemaal on-topic: Ik zou geen twee verschillende breedtes willen hebben op mijn auto. Ik zou in jou geval, fred, 1 nieuwe band kopen voor die ene beschadigde, en dan later 4 nieuwe bredere in een keer aanschaffen.
Geplaatst: 04.02.2009 - 10:13
door Fredhead
Oké gaan we toch maar 1 band halen.
Dank voor de uitleg en tip

Geplaatst: 04.02.2009 - 11:31
door biadman
of haal een 2e hands band... slijt de rest gelijkmatig mee...
Geplaatst: 04.02.2009 - 12:31
door Fredhead
Ik haal wel een nieuwe van hetzelfde type als wat eronder zit en als de rest aan vervanging toe is komen er 3 nieuwe onder