aandrijfas en bevestigingsbeugels...
Geplaatst: 03.02.2009 - 18:40
Goedendag allemaal.
Na het verhaal van de kapotte versnellingsbak en koppeling hier een update...
Nadat de wagen met een nieuwe versnellingsbak en koppeling in Nederland was aangekomen, deze door Volvo Svala in Zaandam nog eens laten nakijken.
Hier zagen ze dat de keerring van de aandrijfas die in de versnellingsbak gaat nog lekte. Dit was uiteraard garantie en werd ook direct vervangen. Helaas bleef de keerring lekken.
Na verder onderzoek bleek dat de aandrijfas ooit is vervangen door een nieuw type.
Dit was door de vorige eigenaar bij een Volvo dealer in Nieuwe Tonge gedaan. De auto was toen dus nog niet in mijn bezit.
Als deze aandrijfas wordt vervangen moeten ook de bevestigingsbeugels van deze as worden vervangen. Dit staat zo omschreven in de voorschriften bij Volvo, aldus de dealer hier in Zaandam. Dit omdat de as anders niet goed in de versnellingsbak steekt, en deze o.a. kan gaan lekken op de keerring.
De Volvo dealer aldaar heeft destijds echter deze beugels niet vervangen.
Nu is het volgens de dealer hier in Zaandam mogelijk dat bij lange stukken rijden (zoals een vakantie) er dusdanig veel olie uit de bak loopt dat deze vast kan lopen, wat bij mij dus is gebeurt.
Mijn vraag is nu, kan ik de vorige dealer aansprakelijk stellen voor de schade? Of Volvo Nederland, zij staan immers garant voor hun dealers..
De auto was tijdens de reparatie toen nog niet in mijn bezit natuurlijk, en heeft daarna ongeveer 60000 KM gereden.
Nu in totaal staat er bijna 170000 KM op de teller. Volgens de dealer is een versnellingsbak normaal niet aan vervanging toe met zo'n KM stand.
Hoop zelf dat Volvo met een coulante oplossing komt, omdat het defect mogelijk is ontstaan door een fout van een van hun dealers. En ook omdat de reparatie mij bijna 3600 euro heeft gekost, alles bij elkaar...
Let dus op dat als er ooit een aandrijfas wordt vervangen, ook de beugels worden vervangen..
Gr, Andre
Na het verhaal van de kapotte versnellingsbak en koppeling hier een update...
Nadat de wagen met een nieuwe versnellingsbak en koppeling in Nederland was aangekomen, deze door Volvo Svala in Zaandam nog eens laten nakijken.
Hier zagen ze dat de keerring van de aandrijfas die in de versnellingsbak gaat nog lekte. Dit was uiteraard garantie en werd ook direct vervangen. Helaas bleef de keerring lekken.
Na verder onderzoek bleek dat de aandrijfas ooit is vervangen door een nieuw type.
Dit was door de vorige eigenaar bij een Volvo dealer in Nieuwe Tonge gedaan. De auto was toen dus nog niet in mijn bezit.
Als deze aandrijfas wordt vervangen moeten ook de bevestigingsbeugels van deze as worden vervangen. Dit staat zo omschreven in de voorschriften bij Volvo, aldus de dealer hier in Zaandam. Dit omdat de as anders niet goed in de versnellingsbak steekt, en deze o.a. kan gaan lekken op de keerring.
De Volvo dealer aldaar heeft destijds echter deze beugels niet vervangen.
Nu is het volgens de dealer hier in Zaandam mogelijk dat bij lange stukken rijden (zoals een vakantie) er dusdanig veel olie uit de bak loopt dat deze vast kan lopen, wat bij mij dus is gebeurt.
Mijn vraag is nu, kan ik de vorige dealer aansprakelijk stellen voor de schade? Of Volvo Nederland, zij staan immers garant voor hun dealers..
De auto was tijdens de reparatie toen nog niet in mijn bezit natuurlijk, en heeft daarna ongeveer 60000 KM gereden.
Nu in totaal staat er bijna 170000 KM op de teller. Volgens de dealer is een versnellingsbak normaal niet aan vervanging toe met zo'n KM stand.
Hoop zelf dat Volvo met een coulante oplossing komt, omdat het defect mogelijk is ontstaan door een fout van een van hun dealers. En ook omdat de reparatie mij bijna 3600 euro heeft gekost, alles bij elkaar...
Let dus op dat als er ooit een aandrijfas wordt vervangen, ook de beugels worden vervangen..
Gr, Andre