Pagina 1 van 2

'doodvallen' van motor

Geplaatst: 03.02.2009 - 19:22
door Cavallino
Toeval of niet, maar gisteren bij Radar ging het over het spontaan afslaan van Volvo's. Bij mijn weten alleen de S60/V70/S80 met vijfcilinder.

Maarrrr.... mijn interesse was gewekt: Mijn C30 1.8 benzine is ook een keer (toen hij net 6000km had gereden) zonder enige aankondiging afgeslagen. Dacht toen dat het misschien aan mij lag en het is ook 8000km niet meer voorgekomen. Tot vanochtend vroeg! Toeval of niet?

De situatie was vergelijkbaar, beide keren sloeg de motor bij lage snelheid af nadat ik de koppeling indrukte om terug te schakelen. Beide keren ging dat heel 'soepel', dus geen stotteren of inhouden, nee, hij viel gewoon 'dood' en alle lampjes op het dashboard gingen tegelijk branden. De eerste keer gebeurde het bij het naderen van een rotonde, de tweede keer bij het naderen van een T-splitsing. En beide keren kon ik de motor meteen weer starten en verder rijden alsof er niks gebeurd was. Geen meldingen op de boordcomputer of zo.

Vreemd toch? Ik zal de dealer er natuurlijk naar laten kijken, maar ben wel benieuwd of er hier meer C30-rijders zijn die dit herkennen.

Geplaatst: 03.02.2009 - 20:03
door Paul
Nee, mijn auto heeft wel een keer in een noodprogramma gereden. Ook geen pretje.

Geplaatst: 03.02.2009 - 22:41
door Blackflash
heb een 5 cylinder maar in de 19000 km die er nu op staat is het mij nog niet overkomen.

groeten

Geplaatst: 03.02.2009 - 23:23
door Poolrev
Ik heb dat wel verschillende keren met m'n classic Mini gehad, maarja, dat is denk ik totaal niet vergelijkbaar :razz: . Kwam altijd doordat ik 'm niet goed op toeren hield en doordat de motor nog koud was.

Wellicht heeft het bij jou wat te maken met de afstelling van het stationaire toerental door 't motormanagement? En was het terwijl de motor nog koud was?

Geplaatst: 04.02.2009 - 07:40
door lancer
Nog nooit meegemaakt met een Volvo, wel met een R*n**lt op gas. Ik heb wel eens gehad dat 'ie niet wilde starten. Dat was in een periode met veel korte ritjes. Doordat de motor geen toeren maakt wordt het uitlaatkanaal dan nooit goed schoongeblazen.

Geplaatst: 04.02.2009 - 11:20
door Cavallino
Met koude motor inderdaad... heb zelf het idee dat het probleem van elektronische aard is.

Geplaatst: 04.02.2009 - 15:22
door rsnhakan
Hier ook gehad met koude motor. Motor wou niet aanslaan zonder met een beetje gas erbij. (gaat om een V50 MY09 2.0D)

Geplaatst: 04.02.2009 - 15:59
door Paul
Dat kwam omdat hij mishandeld werd op de oprit... (zie hakan's weblog)

Geplaatst: 04.02.2009 - 16:06
door rsnhakan
Paul, ik had jullie gezegd dat ik daar niet meer aan herinnerd wou worden. Bedankt. :wink:

Geplaatst: 04.02.2009 - 16:08
door Paul
Bij deze ;)

Geplaatst: 04.02.2009 - 16:09
door rsnhakan
en.. dat was voor de mishandeling :)
Na mijn mishandeling is het niet weer voorgekomen. Misschien heeft die ervan geleerd :p

Geplaatst: 04.02.2009 - 19:39
door Poolrev
Cavallino schreef:Met koude motor inderdaad... heb zelf het idee dat het probleem van elektronische aard is.
Laat even kijken naar het motormanagement en naar je ontsteking. Dat zijn de eerste 2 dingen waar ik aan denk wat de oorzaak kan zijn.

Geplaatst: 05.02.2009 - 21:52
door Cavallino
Ben benieuwd... blijkbaar is het geen veelvoorkomend probleem. Aan mijn 'koppelkunsten' lag het in ieder geval niet (gelukkig), beide keren sloeg de auto af met volledig ontkoppelde motor. En mishandelen zou ik nooit doen met mijn Volvo :)

Geplaatst: 06.02.2009 - 17:19
door sarjoh
Ben sinds november in het bezit van een C30 1.6, ben zeer tevreden.Er zijn wel wat punten die nagekeken moeten worden. Zo kraakt de veer van de ruitenwisser, en houdt de auto zo af en toe in. Krijg dan het gevoel of ik hobbel voorbanden heb. Later verdwijnt dit. De auto is van maart 2008 en heeft nu 17000 km op de teller staan. Verder geeft de boordcomputer aan dat ik net voor de brandstofmeter op het rood staat dat ik nog 240 km kan rijden ? ::wink:

Geplaatst: 07.02.2009 - 04:15
door hulliehulleman
bij het programma radar werd er gezegd dat de luchtmassameter het probleem was,en dat is heel goed mogelijk,kom zelf langs de weg vaak hetzelfde probleem tegen,en niet alleen bij volvo,dit onderdeel kan veel problemen veroorzaken,vaak spuit ik deze schoon en wis ik het geheugen ,daarna is even het probleem weg,toch moet ik zeggen dat ik er wel van opkeek dat er veel volvo"s met dit probleem waren,kom langs de weg weinig volvo's tegen ,zeker met deze storing

vr gr henk

Geplaatst: 07.02.2009 - 10:00
door Paul
Ja maar dat is een ander topic en was niet voor de C30 bedoeld.


Verder die veer van die ruitenwisser ken ik ook!

Geplaatst: 16.02.2010 - 17:25
door Cavallino
Beetje late reactie op dit topic, maar goed: Uiteindelijk heeft de delaer de computer uitgelezen, maar dat leverde niets op. Wel is de laatste software-update doorgevoerd, en sindsdien is het niet meer voorgekomen dat de motor zomaar uitviel.

Intussen heb ik vrij recent twee keer meegemaakt dat de motor pas na behoorlijk aandringen wilde starten (auto staat in parkeergarage, temp. +2 graden celsius). Het leek daarbij net alsof de startmotor in het luchtledige draaide en de motor totaal geen teken van leven gaf. Pas na ongeveer 15 sec. en nadat ik met het gaspedaal speelde, sloeg hij aan.

Een vreemde gewaarwording, maar tot nog toe heeft-ie me nog nooit laten staan, dus ik wacht de eerstvolgende onderhoudsbeurt gewoon af. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen gehad en kunnen achterhalen waardoor dit verschijnsel wordt veroorzaakt?

Geplaatst: 19.02.2010 - 09:59
door saabvsvolvo
Mijn 1.8 is met dezelfde klachten naar de dealer geweest. x maar perfect starten en dan ineens pas na heel veel aandringen/proberen.

Er is nieuwe software geladen, maar verder niet echt iets gevonden geloof ik. Hij loopt nu (een week sinds het bezoek) perfect. Ook met de stevige koude van de laatste dagen.

Zo tussen de regels door heeft de C30 (volvo?) toch wel wat kleine puntjes bij z'n nieuwe auto's. Ik ben zelf ook wat keer terug geweest.


- starten
- tanken soms lastig
- navi steun van Garmin gewoon een rot ding
- stiksel van het leer los
- inhouden bij optrekken

allemaal niks ernstig maar toch.

Geplaatst: 19.02.2010 - 11:20
door Cavallino
saabvsvolvo schreef:Mijn 1.8 is met dezelfde klachten naar de dealer geweest. x maar perfect starten en dan ineens pas na heel veel aandringen/proberen.

Er is nieuwe software geladen, maar verder niet echt iets gevonden geloof ik. Hij loopt nu (een week sinds het bezoek) perfect. Ook met de stevige koude van de laatste dagen.

Zo tussen de regels door heeft de C30 (volvo?) toch wel wat kleine puntjes bij z'n nieuwe auto's. Ik ben zelf ook wat keer terug geweest.


- starten
- tanken soms lastig
- navi steun van Garmin gewoon een rot ding
- stiksel van het leer los
- inhouden bij optrekken

allemaal niks ernstig maar toch.
Precies mijn issue, hij start tig keer achter elkaar perfect, en dan ineens doet zich het hiervoor beschreven startprobleem eenmalig voor, vervolgens weer voor langere tijd niet. Gelukkig weet ik nu dat hij uiteindelijk wel aanslaat, maar het komt wel knullig over als je 'automobiele trots' amechtig staat te hijgen en maar niet wil starten.

Van de overige punten die je beschrijft heb ik gelukkig geen last.

Geplaatst: 19.02.2010 - 18:57
door lancer
Cavallino schreef: Precies mijn issue, hij start tig keer achter elkaar perfect, en dan ineens doet zich het hiervoor beschreven startprobleem eenmalig voor, vervolgens weer voor langere tijd niet. Gelukkig weet ik nu dat hij uiteindelijk wel aanslaat, maar het komt wel knullig over als je 'automobiele trots' amechtig staat te hijgen en maar niet wil starten.

Van de overige punten die je beschrijft heb ik gelukkig geen last.
En hier nog een met die symptomen (het niet willen starten; al is het wel een S40). Lijkt me dus een feature van de 1.8