Pagina 1 van 1

startproblemen S40 1.8 europe phase II, bouwjaar 2000

Geplaatst: 04.02.2009 - 19:31
door mariska
Na meerdere malen terug te zijn geweest bij de garage hopen wij dat iemand op dit forum ons verder kan helpen:

Onze auto start af en toe slecht. Koude of warme start maakt niet uit. Startmotor moet 7 a 8 keer ronddraaien voordat de motor aanslaat.
Bij het inparkeren slaat de motor regelmatig af. Het startprobleem doet zich opvallend vaak meteen bij het herstarten voor.
Ook bij stationair draaien zien we het toerental opeens omhoog schieten zonder enige aanleiding.
Heel af en toe ook last van inhouden van de motor bij optrekken.

De garage heeft bougies vervangen, bobines vervangen, motor schoongemaakt, software vernieuwd....helaas geen verbetering gemerkt. Iemand een idee?

Geplaatst: 04.02.2009 - 20:42
door lancer
Even voor de zekerheid, is het een 1.8 of een 1.8i?

Zou kunnen zijn dat het uitlaatkanaal niet meer optimaal is, bijvoorbeeld door een verstopte katalysator.

Geplaatst: 04.02.2009 - 20:58
door mariska
op het kentekenbewijs staat gewoon 1.8...

Geplaatst: 04.02.2009 - 22:25
door enzoman
Lijkt mij een defecte BDP sensor, deze sensor meet het toerental van de motor.
Ik neem aan dat de garage de auto heeft uitgelezen, mischien hebben ze een foutcode ontdekt?

Is het trouwens een automaat?

Geplaatst: 05.02.2009 - 07:11
door mariska
de garage heeft inderdaad uitgelezen en geen foutcodes. het gaat hier om een handgeschakelde auto

Geplaatst: 05.02.2009 - 09:01
door mariska
na contact met de garage blijkt dat de bdp sensor al vervangen is en dat ook het uitlaatsysteem bij de vorige afspraak is gereinigd.

Re: startproblemen S40 1.8 europe phase II, bouwjaar 2000

Geplaatst: 05.02.2009 - 23:43
door enzoman
mariska schreef:Ook bij stationair draaien zien we het toerental opeens omhoog schieten zonder enige aanleiding.
Dit heb ik een keer gehad met een andere volvo, toen was de temp. zender stuk. Er zaten geen fouten in het systeem, tijdens een proefrit met diagnose-app. kreeg ik plots de storing als aangegeven door jou. De motortemp gaf op dat moment -40C aan, het systeem gaat dan in koudstart werken en wordt stationair verhoogd tot ong 1300 toeren.

Hierdoor kan het sarten ook lang duren vooral bij warme motor, de motor verzuipt ahw. door teveel brandstof.

Het is lastig om bij dit soort storingen op afstand een juiste indruk te krijgen, ik hoop dat je wat aan de info hebt.

Suc6...

Geplaatst: 06.02.2009 - 00:02
door Ramon&Ramon
Software vernieuwd?
Ok,heb je dit bij een dealer laten doen of bij een andere garage?
Zit er LPG in?
Als je op het distributiedeksel kijkt,als je ervoor staat links,aan de zijkant staat het type motor.Kijk eerst even als je wilt!

Geplaatst: 08.02.2009 - 21:16
door mariska
we hebben de software laten vernieuwen bij de dealer. het type motor konden we niet zo snel vinden. wat we wel weten is dat het er een is van volvo (dus niet renault of mitsubishi).

Geplaatst: 08.02.2009 - 21:17
door mariska
oja,

geen lpg...