Pagina 1 van 1
Toerental & lockup
Geplaatst: 05.02.2009 - 23:01
door VolvoSven
...en gelijk maar de eerste vraag:
Ik reed vanavond een behoorlijk stuk (200 km) in mijn S70 2.5TDI van 1998 en bij 120km per uur op de snelheidsmeter draaide de motor 2700 toeren. Het is een automaat trouwens.
In de vorige Volvo automaten die ik gereden heb had ik in de hoogste "versnelling" altijd een soort van lock-up, waardoor het toerental altijd iets lager werd, een soort overdrive zeg maar. Ik mis em niet bij de S70 die ik nu heb want het loopt allemaal prima, maar het voelt alsof de bak nóg iets rustiger kan lopen. Iemand een idee?
Groeten,
Sven
Geplaatst: 06.02.2009 - 09:02
door Ben
Als hier geen antwoord komt vraag je het beter even op onze zustersite
www.volvo850forum.nl
Daar zitten de ervaringsdeskundigen van jouw model.
Niet schrikken als ze meteen over ROETmobiel beginnen

Geplaatst: 06.02.2009 - 13:12
door edraket
De lockup komt er minimaal bij 80 in in z'n 4. Als je de auto heel rustig laat versnellen zul je bij de 80 de auto in lock-up zien gaan als het goed is. Je ziet de toerenteller dan nog een heel klein beetje zakken.
Geplaatst: 09.02.2009 - 20:31
door VolvoSven
Hoi Ed, dankjewel.
Dat vermoeden had ik al. Gek genoeg ervaar ik het niet. Ik heb hiervoor 3 andere volvo automaten gehad, en daar was de lockup voelbaar en zichtbaar op de toerenteller. Nu lijkt het of ie constant in z'n 4 blijft hangen. Als ik even flink doortrap naar de 150 km/u en blijf dan ook 150 km/u rijden, verandert er niets in het toerental. Hij zou dan toch iets in toeren terug moeten vallen om op die snelheid door te "cruisen".
Heb al wat lopen googlen, en onder "TCM-002F Lock-up function Slipping or not engaged" is er wel één en ander te vinden. Vrijdag gaat ie naar de dealer, dus ik ben benieuwd. Hopelijk dat het na een software-update gaat werken.
Geplaatst: 10.02.2009 - 08:04
door Dieselross
mijn V70 automaat heeft ook 2700 toeren bij 120km/h, de lock up is wel voelbaar als je bijv. voorzichtig de oprit van de snelweg oprijdt. Als ik richting de 150km/h ga dan neemt het toerental toe.
Geplaatst: 10.02.2009 - 08:35
door Hathu
Mijn TDI gaat bij hoge maar ook bij lagere snelheden in de lockup, als je b.v snel optrekt en dan iets gas terug neemt of het gas op een bepaalde snelheid vast houd voel en zie je dat ie schakelt en in toeren terug gaat.
Geplaatst: 10.02.2009 - 09:08
door Dieselross
Mijn TDI gaat bij hoge maar ook bij lagere snelheden in de lockup, als je b.v snel optrekt en dan iets gas terug neemt of het gas op een bepaalde snelheid vast houd voel en zie je dat ie schakelt en in toeren terug gaat.
Ja dat doet de mijne ook, ik heb het eens in de gaten gehouden vanmorgen:
120km/h 2650 toeren
140km/h 3100 toeren
150km/h 3300 toeren
Geplaatst: 10.02.2009 - 11:59
door VolvoSven
Ross, Hathu, bedankt voor de moeite, te gek.
De toeren die Ross omschrijft zijn identiek bij mij. Zal wel gewoon wennen zijn, ik ben de 940 automaat gewend, daar voelde ik heel duidelijk de lockup. Vrijdag (als ie van de dealer terugkomt) weet ik meer. Ga het daar ook es vragen.
toerental 2,5 10 kleppen
Geplaatst: 13.02.2009 - 10:44
door jolling
Ik heb er even opgelet en ik rijd met een v70 2,5 , LPi, automaat bij 120 km ook 2700 toeren.
Maar ik dacht dat een diesel altijd minder toeren draaide omdat diesel een hoger koppel heeft maar dat is dus niet zo????
Mvgr
Victor
Geplaatst: 13.02.2009 - 11:14
door VolvoSven
Hoi Victor,
Dat dacht ik ook, of althans. iets in die strekking. Ik heb hiervoor op gas gereden, en dat draaide ook zoiets qua toeren per minuut. Ik heb wel es in andere diesels rondgereden, die reden 220 per uur met 2000 toeren.....dat waren wel serieuse autos', maar je snapt de strekking. Hoedan ook, de auto staat NU bij de dealer, ik kan em vanmiddag ophalen, ik ga es vragen hoe of wat.
Ondertussen staat er een nieuwe S60 D5 voor de deur, heel gevaarlijk speelgoed. Zal de toerenmeter effe in de gaten houden als ik terugrijd...
Geplaatst: 13.02.2009 - 14:30
door VolvoSven
Zo, hij is weer terug. Heb nog even gesproken, maar die 2700 toeren is normaal. Maar voor mij niet te vergelijken met de oudere automaten als de 960, 940 en 740. Daar is de lockup veel beter voelbaar, en dat scheelt ook serieus in toeren. Maar je hoort mij niet klagen, ik geniet van en met de S70
Arendsen in Zevenaar is aan te bevelen trouwens. Aardige mensen, bellen als ze iets willen weten en voor ze ergens aan beginnen en doen netjes wat ik gevraagd heb(Deed me trouwens goed om daar een 240 en een 740 op de brug te zien staan). Plus een S60 D5 mee naar huis, die trouwens 2100 toeren maakte bij 120 km/u. Tis een mooie auto met een geweldig interieur maar hij is mij iets te klein met mijn 740/940/S70 achtergrond. Maar hij gaat als de brandweer, 185 pk las ik net.
Minpuntje is dat er een nieuw slot in de het portier linksachter moet als ik mijn binnenverlichting weer wil laten werken. Maar daar zag ik op dit forum (en het 850 forum) al een mooie microswitch oplossing voor....