Pagina 1 van 2

Accu Problemen S70 2.5 DoHC

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:22
door Live4Volvo
Hallo allemaal,

Mijn vader rijdt in een prachtige S70 2.5 uit 1997. Ten minste, als de
accu niet weer eens leeg is. Sinds eind augustus ongeveer is het probleem begonnen. Sindsdien is het zo'n beetje elke week wel raak.
De accu is compleet leeggezogen. Maar we kunnen er niet achter komen
wat nou het exacte probleem is. De accu zelf lijkt in orde te zijn, dus kwamen wij uit op een verbruiker. We zijn naar de garage gegaan, waar
hij is aangeschaft en daar maten ze een verbruik van 0.03A(of misschien nog minder). Ze hebben toen de sloten gesmeerd met het idee dat het wel eens het waarschuwingslampje in het portier kon zijn. Helaas, nog steeds een probleem. De auto is voordat mijn vader hem had voorzien van een Parrot (Bluetooth carkit) maar die wordt uitgeschakeld zodra het contact eraf gaat.

Heeft iemand ideëen? Zelf een keer gehad? Wat te doen?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:35
door den toerist
Hoe oud is de accu zelf?

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:41
door Live4Volvo
Dat weten we niet precies, maar volgens de garage was dezenog zo goed als nieuw. (Ondanks het regelmatig leegraken)

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:44
door Ramon&Ramon
Dat zegt niks de leeftijd,er gaan ook nieuwe acuu,s snel stuk zo af en toe.
Blijft er in de bagageruimte of in het dashboardkastje niks branden?

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:45
door Live4Volvo
Zou ik even naar moeten kijken, maar op het moment staan we weer met een lege accu.

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:52
door den toerist
Lijkt me toch de accu te zijn. Hoelang heeft je vader z'n S70 al, als ik zo vrij mag zijn?
Normaal gezien zou het al de 2de accu moeten zijn die erin zit.

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:56
door Live4Volvo
hij heeft hem nog net geen jaar, ik schat zo vanaf maart ofzo.

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:57
door Live4Volvo
@Ramon&Ramon : Ik heb net even gekeken, maar de lapmpjes gaan netjes uit. Bovendien was de kofferbakverlichting uitgeschakeld.

Geplaatst: 07.02.2009 - 15:58
door den toerist
Dus in het service boekje van de wagen kan je ook niet achterhalen of er intussen al een nieuwe geplaatst is?

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:02
door Live4Volvo
nee, is niet te achterhalen

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:05
door den toerist
OFwel kan je een mogelijke lekstroom opsporen, als je wat tijd hebt.
Of anders neem je het zekere voor het onzekere en koop je een nieuwe accu.
Een accu gaat gemiddeld tussen de 4 a 7 jaar mee, afhankelijk van of je er korte ritten mee maakt enz...

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:13
door ruuds70
Ik zou die Parrot eens helemaal loskoppelen. Ik bedoel als dit de enigste wijziging is geweest waarna je accuprobleem is gestart....
En anders is er een andere parasiet die verbruikt. Een voor een de groepen los halen, misschien vooraf de verlichtingen van de kofferruimte, dashboardkastje eens loshalen.

Succes.

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:14
door Ramon&Ramon
Kan ook een diode in de dynamo stuk zijn,dan loopt hij ook leeg,maar ik zou eerst de accu vervangen voor de zekerheid,al die testen die ze er vaak op los laten geven ook geen goed resultaat op conditie van de accu.

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:16
door Live4Volvo
We gaan nu eerst de auto starten, ik mat zojuist een stroom van 300mA bij een spanning van 8,16V

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:19
door Ramon&Ramon
doe 8,6 volt is niet goed.Als je bij dit voltage start,doet hij dat dus niet!
Demonteer de dikke rode draad van de dynamo,zonder sluiting te maken natuurlijk en kijk dan of de accu dan nog leeg loopt...

Geplaatst: 07.02.2009 - 16:21
door den toerist
Met een multimeter kan je anders ook makkelijk verliesstroom opsporen. Door kring per kring een zekering weg te nemen en te meten.

Geplaatst: 07.02.2009 - 19:09
door Live4Volvo
Ik heb nu pakweg 70 kilometer gereden, met een aantal momenten waarop ik met stationair draaiende motor heb stilgestaan. Ik ga nu nog even meten hoeveel spanning erop staat.

Geplaatst: 07.02.2009 - 19:18
door Live4Volvo
Meting:

In ruststand: 12,26 Volt
Stationair: 13,70 Volt

Dat lijkt me normaal. Volgende stap is het doormeten en één voor één de
zekeringen te verwijderen. Maar dat is iets voor morgen.
Bedankt voor jullie tips tot nu toe.

Geplaatst: 07.02.2009 - 20:10
door Ramon&Ramon
Ik zou het niet doen de zekeringen een voo een verwijderen,maar dat is aan jou.

Geplaatst: 07.02.2009 - 20:29
door den toerist
Als je er één verwijderd en doormeet op een eventuele lekstroom, deze erna terug plaats en een volgende eruit haald en terug doormeet... kan er mijn inziens toch niks misgaan?