Pagina 1 van 1

CO probleempje

Geplaatst: 09.02.2009 - 13:14
door t_w
M'n 480 turbo is voor de keuring geweest en helaas, afkeur...

Probleem 1: roest (lasapparaat aangeschaft en druk aan't werk, met hulp)
Probleem 2: sokjes om de stuurkogels (reeds vervangen)
Probleem 3: wat roest op een remleiding achter (reeds vervangen)
Probleem 3: co net boven toegestane waarde...


Nu heeft men geprobeerd om het co bij te stellen met de schroef op de luchtmassameter. 'Grap' is, dat de auto nu echt beroerd loopt. Als ik er aan denk om gas te geven, verzuipt ie al. Ook als ik verder aan de betreffende schroef draai, gebeurt er niets meer (motor blijft verzuipen). De verdraaibare weerstand functioneert wel prima, kan hem instellen tussen de 0 en 500 ohm.

Iemand hier ervaring mee? De auto deed het vooraf prima, liep als een trein!

Geplaatst: 09.02.2009 - 13:15
door Sieger Everts
lambdasensor al vervangen?

Geplaatst: 09.02.2009 - 18:01
door hadico
De weerstand indraaien verhoogd het co uitdraaien zou hem moeten verarmen anders toch die lambda maar eens proberen, is de stekker van deze niet verrot, komt ook nog weleens voor.

Geplaatst: 09.02.2009 - 23:13
door t_w
De stekker van de Lambda sensor heb ik vorig jaar nog 'bekeken' en was toen goed. Hebben de sensor voordat we met die stelschroef bezig zijn geweest gecontroleerd en hij leek ok.

Heb ondertussen een tweedehands MAF op de kop weten te tikken, nu enkel even wachten tot ie binnen is.

Wil even afwachten wat dat doet, anders komt er een andere lambda sensor in...

Geplaatst: 10.02.2009 - 10:40
door Iroll
Ik zou je lambda eerst eens doormeten. Zonde om zomaar iets te vervangen als je niet zeker weet of dat de oorzaak is. Vaak is de lambda idd de oorzaak van te rijk lopen. Mocht je lambda defect zijn, koop dan de originele Bosch lambda. Andere merken veroorzaken meestal problemen.
De fabrieksinstelling van de MAF was iets van 400ohm, dat is soms te mager. Probeer eens rond de 600 ohm.

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:26
door EvolvE
Evt wil het lostrekken van een vacuumslangetje op het inlaatspruitstuk ook
wel eens helpen ;) niet zo netjes, maar werkt wel.

Geplaatst: 12.02.2009 - 17:48
door t_w
Iroll, thanks voor de link en de waarde voor de weerstand, dat kan altijd nog een keer van pas komen ;)

De volvo loop in ieder geval weer prima met de nieuwe luchtmassameter!

Begon 'm ook al aardig te missen ondertussen ;)

Geplaatst: 12.02.2009 - 17:51
door Auk
Goed om te horen, het lag dus aan de LMM.

Geplaatst: 12.02.2009 - 17:51
door Wiebe
Volgende keer gewoon even een blok om en de motor even flink warm rijden,Dit helpt meestal wel.

Tenzij er iets stuk is natuurlijk

Geplaatst: 12.02.2009 - 18:05
door t_w
Krijg spontaan de hoop dat die 'chip' nu ook misschien wel weer werkt, zal 'm een dezer dagen eens een keertje omwisselen...

Geplaatst: 12.02.2009 - 18:26
door EvolvE
:D Ben benieuwd.

Kom je 1 maart ook naar de 480 meeting op de Posbank

Geplaatst: 12.02.2009 - 18:59
door t_w
Nope, zit ik in Finland voor't werk, winterbanden testen...

Geplaatst: 12.02.2009 - 19:23
door EvolvE
Je werkte @ Vredestein toch?

Heb nu ook Sportrac 3 bandjes klaar liggen, is dat wat?

Geplaatst: 12.02.2009 - 19:43
door t_w
EvolvE schreef:Je werkte @ Vredestein toch?

Heb nu ook Sportrac 3 bandjes klaar liggen, is dat wat?
Niet voor in de winter ;)

Maar zonder gein, hier kan ik natuurlijk nooit helemaal een 'onpartijdig' antwoord op geven...

Dus zoals je zou verwachten: inderdaad, prima band, het is zeker geen miskoop!
En ik vind dat het profiel goed geslaagd is. Onder een mooie auto horen natuurlijk mooie banden ;)

Geplaatst: 12.02.2009 - 19:45
door EvolvE
Haha, dat dacht ik al :P

Heb nu de Snowtrac 2 eronder ;) dus ik ben toch al een beetje Vredestein
minded. Kan iedereen de Snowtrac 2 / 3 zo aanraden. Hopelijk straks
ook de Sportrac 3.