Pagina 1 van 2

Alle 480 turbo's voorzien van geventileerde schijven?

Geplaatst: 09.02.2009 - 17:58
door Auk
Ik heb in m'n verleden een twee tal 88'r turbo's gedemonteerd die beiden geventileerde schijven hadden, maar nu hoorde ik van een mede forummer dat hij geen geventileerde schijven heeft op zijn 88'r turbo.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Geplaatst: 09.02.2009 - 18:10
door vang
geventileerde schijven zijn gekomen bij de intro van t "nwe" ABSsysteem, vlgs mj 92/93, voor die tijd deed de turbo het met massieve schijven

Geplaatst: 09.02.2009 - 18:13
door Auk
Kun je het wel verklaren waarom m'n twee oude turbo's ze wel hadden dan? Heb het volgens mij ook eerder bij 80'rs

Geplaatst: 09.02.2009 - 18:55
door vang
die hadden dan geen ABS. De exemplaren met t eerste type ABS hadden massieve schijven

Geplaatst: 09.02.2009 - 19:29
door EvolvE
Als ik in VADIS kijk zie ik dat er op chassisnr. verschil in kan zitten.

Mijn 480 Turbo is van '88, heeft geen ABS en massieve schijven.

Geplaatst: 09.02.2009 - 20:13
door PICHT
Mijn 480 turbo uit '90 met ABS heeft massieve schijven.

Geplaatst: 09.02.2009 - 22:59
door Auk
Nu snap ik er niks meer van! :D

Ik kan volgen dat de P2 modellen Turbo geventileerde hadden, maar de eerste met ABS/Zonder Niet/Wel? Ik volg 'm niet meer...

Geplaatst: 09.02.2009 - 23:14
door t_w
Mijn turbo van 1990 zonder ABS heeft ook massieve schijven...
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik ook geventileerde had (ergens gelezen) maar blijkbaar toch niet...

Geplaatst: 09.02.2009 - 23:35
door Ramon&Ramon
Alle voor de europese markt geproduceerde 440&460 modellen hebben massieve schijven...

Geplaatst: 10.02.2009 - 17:57
door Blade
Raar, ik heb geventileerde (1993)

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:14
door EvolvE
Mijn 440 1.8 van '91 en 460 1.8 van '94 hadden ook allebei massieve schijven

Dan zal het bij de 480 wel op P1 en P2 verschillen.
Binnenkort ook maar eens kijken voor andere (geventileerde) klauwen en schijven.

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:28
door Iroll
Geventileerde schijven hebben vnl nut bij flink scheuren en veel remmen. Bij dagelijks gebruik hebben de massieve schijven het voordeel dat ze beter aangrijpen als geventileerde, je staat eerder stil. Maar als ze heet zijn werken geventileerde beter, die hebben minder last van fading en ze trekken niet krom.

Geplaatst: 11.02.2009 - 17:37
door DeNNiS_
"88 turbo met abs massief

Geplaatst: 11.02.2009 - 17:46
door Auk
DeNNiS_ schreef:"88 turbo met abs massief
In jouw geval. Ik heb het nagevraagd aan een vriend van me, tevens met een 480 Turbo uit 88 zonder abs.. hij heeft geventileerde.

Kan niemand mijn geval en de andere gevallen verklaren?

Geplaatst: 11.02.2009 - 23:42
door Ramon&Ramon
Dat was indertijd een optie voor de amerikaanse markt,maar voor europese modellen werd dit niet toegepast,je kon ze wel bestellen en ze er later op monteren!

Geplaatst: 12.02.2009 - 00:44
door Auk
Ramon&Ramon schreef:Dat was indertijd een optie voor de amerikaanse markt...
:D

Als dit over de 4xx serie gaat heb jij kennis van zaken!

Geplaatst: 12.02.2009 - 00:59
door Ramon&Ramon
Dat mag ook wel na 30 jaar Volvo sleutelen!:)

Geplaatst: 12.02.2009 - 13:05
door Blade
Dus mijn 440 was bedoelt voor de amerikaanse markt ? :lol: Wist niet eens dat die dingen daar rond reden.. Of er later dus opgezet, wat ik niet geloof.

Geplaatst: 12.02.2009 - 13:37
door Auk
Ramon&Ramon schreef:Dat mag ook wel na 30 jaar Volvo sleutelen!:)
Was sarcastisch :wink:

We hebben het hier over de 480, die is nooit naar de VS gegaan. Hoe het met de 440/460 zit weet ik niet, die zijn daar geloof ik ook niet verkocht.

Geplaatst: 12.02.2009 - 21:41
door 480S60
Met de standaard LM velgen van de 480 kunnen GEEN geventileerde schijven gecombineerd worden. Hiervoor komen de armen van de vijfspaaks velgen te ver naar binnen. Hiervoor zijn later speciale platte vijfspaaksvelgen gemaakt. Bij mijn weten waren geventileerde schijven vanaf MY92 leverbaar.