Pagina 1 van 3

Gisteren 42 nieuwe paardjes in de 2.0D-weide laten plaatsen

Geplaatst: 10.02.2009 - 08:01
door Pritchard
Gisteravond kreeg ik telefoontje dat de tuning gebeurd was en dat de wagen mocht opgehaald worden. Ik sprong natuurlijk direct in mijn S80 huurwagen om mijn eigenste V50 op te halen.
De wagen was nog warm van een testritje, dus ik mocht direct eens testen. De wagen lijkt sneller wakker te worden, lijkt lichter... Alleen jammer van het slechte weer, want dan is het niet zo verantwoord om eens echt goed door te trekken, dus hopen op snel een beetje beter weer.
Wat ik wel opmerkte: toen ik net was gaan tanken en alles had gereset, dan steeg mijn gem verbruik terwijl ik wachtte voor het stoplicht, ik heb dit vroeger wel nooit opgemerkt (en getuned zou wagen minder moeten verbruiken, daarmee dat ik er op lette). Of is dit normaal als de wagen nog maar weinig waardes heeft (had pas 1km gereden).

Geplaatst: 10.02.2009 - 08:03
door Paul
Mijn auto geeft niks aan als ik stil sta voor een stoplicht.

Geplaatst: 10.02.2009 - 08:06
door ewing
Paul schreef:Mijn auto geeft niks aan als ik stil sta voor een stoplicht.
Ik wou net hetzelfde zeggen.

Daarnaast: lekker he dat extra koppel! I know the feeling :D

Geplaatst: 10.02.2009 - 08:18
door Pritchard
Het huidig verbruik duidde --,-- aan als ik stilstond, terwijl gem verbruik van 8,1 steeg naar 8,2 en 8,3, vond dat een beetje vreemd... Zal het in het oog houden.

Geplaatst: 10.02.2009 - 08:27
door Popoll
pritchard, wat is de kostprijs van zo'n tuning?

Geplaatst: 10.02.2009 - 08:28
door Pritchard
Popoll, Ik dacht iets van een 580€, excl Btw.

Geplaatst: 10.02.2009 - 09:39
door Popoll
Zou dit ook kunnen bij een v50 d5 geartronic, ik bedoel, kan de versnellingsbak die toename van pk en koppel wel aan of ga je daar vroeg of laat problemen mee krijgen?

Geplaatst: 10.02.2009 - 09:50
door rsnhakan
Ik denk het wel.
Irene, heeft een T5 met geatronic (230 pk standaard), zij heeft haar auto naar 270 pk laten chippen.

Geplaatst: 10.02.2009 - 10:06
door Elveka
Wel logisch dat je gemiddeld verbruik de hoogte ingaat ...
Geprikkeld door nieuwsgierigheid - maken die extra paardjes écht iets uit ? - heb je nu een zwaardere voet, en ja hoor, dat kost brandstof !

Geplaatst: 10.02.2009 - 10:06
door Pritchard
@Popoll: stuur een mailtje naar rica, ik denk dat je vlug antwoord terug zal krijgen, maar zoals hakan zegt, ik denk dat dat normaal geen probleem mag zijn. Maar je krijgt natuurlijk meer koppel en waarschijnlijk hierdoor ook vlugger en meer slijtage...

Geplaatst: 10.02.2009 - 12:55
door BG_V50
ivm de D5 geartronic,

probeer eens het typenr vd geartronic te achterhalen en dan googelen.

ik heb dat es gedaan voor de 6 bak van de 2.0D, en ik kreeg een tech spec sheet boven, stond in dat die bak vrijgegeven is tot 400Nm, zal wel wat marge inzitten, maar 380Nm is er toch wel wreed kort bij.

Als je daar wat te onstuimig mee omgaat trek je de boel krom vroeg of laat.

Wat ik me ook afvraag, als je laat chippen, moet je dan de inlaat of uitlaat ook niet vergroten?

Geplaatst: 10.02.2009 - 14:04
door Franswa
Natuurlijk gaat je gemiddelde verbruik bij het wachten voor een stoplicht omhoog, je motor verbruikt brandstof maar je maakt geen afstand.
Dit is je opgevallen omdat je hem net gereset had. Normaal valt dit niet op.

Geplaatst: 10.02.2009 - 14:27
door Pritchard
@Franswa: Ik had dat ondertussen al vernomen van mijn schoonbroer, die verwees me terug naar de schoolbanken... ;)

@Elveke: Die extra paardjes vallen inderdaad op hoor, 136 was niet min, maar nu is het nog leuker rijden...

@BG_V50: ewing zijn V50 is getuned tot zelfs 405Nm...

Geplaatst: 10.02.2009 - 15:03
door Rob Bakker
Een geartronic heeft bij een T6 ook al heel wat te verstouwen, en deze worden ook nog wel getuned. Oude 4-bak had al 272 pk te verwerken, en het is iets meer geworden bij de nieuwe versie :)
Bij een diesel zullen inderdaad de Nm's de maatgevende belasting zijn denk ik.

Geplaatst: 10.02.2009 - 15:45
door daf46
Pritchard schreef:@Franswa: Ik had dat ondertussen al vernomen van mijn schoonbroer, die verwees me terug naar de schoolbanken... ;)
8)

Geplaatst: 10.02.2009 - 16:02
door Pritchard
daf46 is dus mijn schoonbroer ;)

Geplaatst: 10.02.2009 - 16:31
door Delta
Als je en paar km's getuned rond hebt gereden moet je toch eens wat meer (uitgebreider) vertellen over welk verschil de tuning maakt.
Ik ben nieuwsgierig.
Pieter

Geplaatst: 10.02.2009 - 17:50
door Stevys88
Ik ben jaloers, ik durf het namelijk niet. Maar zou het wel willen. Ik ben te bang dat ik de aandrijflijn in stukjes trek.

Geplaatst: 10.02.2009 - 23:01
door pieter007
dat gemiideld verbruik heb ik ook al gehad , bij stilstaan aan de lichten

Geplaatst: 18.02.2009 - 20:10
door deevijf
dat bij stilstaan je gemiddeld verbruik stijgt is logisch. je rijd geen meter, toch verbruik je brandstof. op dat moment heb je een oneindig hoog verbruik in liters per km. daarom laat het huidig verbruik -- zien bij stilstaan. (een vorige auto gaf bij stilstaan 99L/100km aan)