Pagina 1 van 2

Welke Turbo versie? 2.4T of T5?

Geplaatst: 10.02.2009 - 17:35
door arnoldbaas
Ik ben nieuw op het forum en volg al een tijdje met plezier de diverse topics. Vind het een gezellig forum met enthousiaste mensen en nuttige informatie : compliment hier voor!

Ga binnenkort op zoek naar een V70 en ben er (mede dankzij dit forum) al redelijk uit waar ik op moet letten bij de aanschaf. Het moet in ieder geval een Turbo versie worden want ik wil graag een auto met pit
Ik zit te twijfelen tussen een 2.4T en de T5... Mijn concrete vragen zijn:
* zijn de onderhoudskosten van een T5 hoger dan die van een 2.4T?
* zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Geplaatst: 10.02.2009 - 18:07
door V70 T5 assen
Hoi,

Ik zou zeggen T5 omdat ik die zelf ook rijd :D al zou 200 pk ook wel genoeg zijn die de 2.4 T heeft .

Er zal waarschijnlijk wel een verschil in rijden zijn 2.4 lage druk turbo? ( zelf geen ervaring) deze komt er wat geleidelijker in , en bij de T5 (eigen ervaring) pas bij +/_ 3000 toeren .

Merk het verschil heel goed als ik in mijn bedrijfswagen rij (turbodiesel) dat de turbo bij 1800 toeren in komt , en met de T5 echt moet door trappen tot 3000 toeren en dan komt de turbo in (wel een feest!!) dus meer een auto met 2 gezichten .

Groetjes Jerry

Geplaatst: 10.02.2009 - 18:11
door T5je
Ik rij een V70 T5 die sinds een paar weken gechiptuned is.
Tot nog toe alleen na de aanschaf kapotte bobines gehad. Kosten ca 70 euro per stuk en je hebt er 5 van nodig want ze zitten direct op je bougie vanwege milieu eisen. Verder heb ik in het jaar dat ik met T5 rij geen enkel probleem gehad.

Kosten voor een beurt kunnen varieëren. Een beurt bij de Volvo-dealer in het dorp kost ca 450 euro die bij mijn ex Volvo-dealer (nu Seat maar doet ook nog Volvo) 250 euro. Is dus met navragen ook wat te verdienen.

Heb zelf ca 40k km gereden met deze T5. Staat nu op 195 k km.

Hoe het met een 2.4 T zit kan ik je niet vertellen. Heb daar geen ervaring mee.

Wil je een auto met pit dan is een T5 te overwegen. Heeft meer pit dan de 2.4 T
Wil je nog meer pit dan een R kopen.

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:00
door aertssenhjc
de 2.4T heeft pit genoeg. de cilinders zijn alleen iets kleiner (2400 cc ipv 2500cc) verder heeft de 2.4T een iets zuiniger verbruik.

als het gaat om de turbo zou ik bijna zeggen dat die van de T5 iets later pakt en ook wat langer doorzet. (hoge druk) 2.4T pakt em eerder er is erook sneller mee klaar.

Maare.... mij hoor je niet klagen over "maar" 200PK.

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:51
door BartS
aertssenhjc schreef:de 2.4T heeft pit genoeg. de cilinders zijn alleen iets kleiner (2400 cc ipv 2500cc) verder heeft de 2.4T een iets zuiniger verbruik.
De eerste jaren had de T5 zelfs een 2.3 liter motor, pas later is het een 2.5 geworden, waarbij er enkele pk's zijn bijgekomen en het maximale koppel iets hoger is geworden.

Ik deel de mening dat de beer bij een T5 pas rond de 3000 toeren echt los is. Het ruwe snelheidsgevoel wordt met Geartronic versie overigens wel gefilterd omdat je het gaspedaal voor de echte versnelling diep moet intrappen, met handbak is dat m.i. wat makkelijker te sturen.

Geplaatst: 10.02.2009 - 21:32
door DUTCHFRENCH
Avond,

Moet zeggen geen ervaring met T5, maar 2.4T 200Pk is ruim voldoende, verbruik snelweg rond 9L/100Km, gemengd verbruik rond 10,5L/100Km.

Onderhoud, behalve 20Km beurten (rond 350 Euro) geen problemen sinds bijna drie jaar.

Hiervoor V40 T4 gehad, iets meer race auto, maar met familie in langzaam stadsverkeer redelijk stuiterig..

groet

Geplaatst: 10.02.2009 - 21:44
door Black 2.4T awd
Een gechipte 2.4 T kan aardig meekomen met een T5. Tegen de tijd dat de T5 3000 toeren draait en de turbo begint te werken. Dan heeft de 2.4 T al de maximale trekkracht. De turbo begint al bij 1800 toeren mee te blazen. Dus veel meer trekkacht onderin (schakelluier rijden).

Geplaatst: 10.02.2009 - 21:53
door eddy3
T5 is nooit een 2.5 geweest.
Jaar en dag een 2.3,de laatste versies een 2.4,(2401 cc om juist te zijn.
Spijtig dat ze zoiets niet meer in hun programma hebben,was echt de ziel van Volvo.
Enkel een kleine zuinige 6 in lijn van ong.2.5 liter met hogedrukturbo zou de funfers kunnen doen vergeten!
Maar ja,het is al eco wat de klok slaat,de rest blijft op hun honger,en word elders gestuurd,spijtig.
Grtn Eddy

Geplaatst: 10.02.2009 - 23:04
door aertssenhjc
en de 2.5 T dan? dat is toch echt een 2500cc (2521 cm3) om precies te zijn. dit is de "moderne" T5 (na 2003 dacht ik)

correct me if i'am wrong

Geplaatst: 10.02.2009 - 23:10
door Thuurc
En de V50/C30/S40/C70 worden nog steeds met T5 aangeboden. In de V70 wordt de motor inderdaad (jammer genoeg) niet meer aangeboden. De 2.5T, is dit een lagedruk turbo? Als vervanging van de 2.4T?

Geplaatst: 11.02.2009 - 00:00
door Jan W
Inderdaad -"mijn" T5 meet toch ècht 2,3 liter, hoor.

Maar goed: een T5 is een toerenmotor en "piekt" pas bij 4.250+'; bij pakweg 3.000 komt de Turbo (met hóófdletter!) er in en blijft dan doorgaan. Onder de 3.000 toeren gebeurd er nauwelijks iets. Da's bij een 2.4T (met soft turbo) wel anders, want bij deze begint de turbo al dik onder de 2.000 toeren. Even voor de beeldvorming: bij een T5 heb je ruimschoots de 200 km/u bereikt in de tijd dat een 2.4T nèt de 180 bereikt heeft.... Terwijl dat toch óók geen langzame sloeber is....

Het is maar net waar je voor kiest: zoek je een adequate motorisering die daarnaast ook nog hard zàt gaat: kies dan een 2.4T (of 2.5T, die is nieuwer maar qua karakter gelijk aan zijn voorganger). Zoek je daarentegen een "wolf in schaapskleren" c.q. een snelheidsbeul: ga dan voor de T5 (èchte "die-hards" zoeken nog verder en gaan voor een "R", maar da's feitelijk een heel andere automobiel).

Bij gebruik als caravan/paardentrailer zou ik een 2.4T aanbevelen. En, bij gebruikt kopen: een goede, nette 2.4T met mooie specs (leder, RTI etc) is volgens mij te prefereren boven een tamelijk basic T5 (hoewel deze normaliter aan de top van de markt opereerden en zodoende vaak van van alles & nog wat zijn voorzien). Goed zoeken en vergelijken dus.

Qua verbruik voor een T5: ruwweg iets tussen de 1:7,5 en 1:10, afhankelijk van de gasvoet en het soort verkeer -op "Oberhausen Straight" is óók 1:5 haalbaar, net zoals 1:12,5 binnendoor in Frankrijk op de Routes Nationales.

Qua beurten: recht-toe, recht-aan" beurt bij de dealer: iets tussen de € 600 en € 900, afhankelijk van wat er moet gebeuren of wat er vervangen moet worden. Laatste beurt was ik € 680 incl. een nieuwe voorste motorsteun kwijt bij de lokale Volvodealer. Volgende beurt zal in de prijzen vallen, want dan komt de distributie weer n's aan de beurt. Reken dan maar op iets van € 1.250 zonder verder ernstige bijzonderheden.

Inzake banden zijn ze volgens mij gelijkwaardig qua kosten. Vanwege het (feitelijk tè) hoge vermogen van een T5, is de slijtage van de voorbanden in principe forser dan bij de zwakkere broer (idee: 20.000 km met een paar voorbanden -daarna zijn ze, bij mij althans, kaal).
Ga wel voor kwaliteitsbanden -de auto verdient dat!

Succes!
JanW

Geplaatst: 11.02.2009 - 07:20
door BartS
eddy3 schreef:T5 is nooit een 2.5 geweest.
Jaar en dag een 2.3,de laatste versies een 2.4,(2401 cc om juist te zijn.
Je hebt gelijk, het latere T5-blok in de V70, de B5244T5, was 2401 cc. Ik was een paar cc te enthousiast. :)
Het blok daarvoor was de B5234T3 (2319 cc). Nu zijn we volledig! :wink:

Geplaatst: 11.02.2009 - 13:00
door arnoldbaas
Wow wat een reacties! Bedankt allemaal! :D Het moet er 1 worden uit het bouwjaar 2000 - 2002 met max. 175.000 km op te teller.

Het benzineverbruik maakt me niet zo heel veel uit : het hangt natuurlijk af van je rechtervoet en als je echt zuinig wilt rijden moet je een Smart o.i.d. kopen! Was met name benieuwd naar het verschil in de onderhoudskosten : heb vroeger in een automaterialenzaak gewerkt en daar gezien dat de onderdelen van snelle versies vaak duurder zijn. Zo waren de remonderdelen van een Golf GTI zwaarder uitgevoerd en dus vaak duurder.

Dat "Wolf in schaapskleren" staat me wel heel erg aan... lachen als je voor het stoplicht staat naast zo'n gepimpte auto met spoilers, lexuslichten etc.etc. en een "scheefzittend petje" achter het stuur! :lol:

Lees alleen wel in de test van de T5 dat de wegligging super is zolang je rechtdoor rijdt ; in de bochten is de auto ietwat zoekerig aldus de test (autoweek.nl). Zijn er nog grote verschillen qua onderstel tussen de 2.4T en T5?

Geplaatst: 11.02.2009 - 13:12
door degids
Onderdelen zijn inderdaad duurder...

Moest onlangs een luchtmassameter hebben. Normaal gezien ben je daar zo'n 100+ euro voor kwijt ongeveer.
T5 luchtmassameter was natuurlijk weer 200+...
De T5 zal wel duurder in onderhoud zijn dan de 2.4T

Geplaatst: 11.02.2009 - 15:48
door T5je
@ arnoldbaas: Als je voor april een besluit neemt en met een T5 aan komt zetten dan kan je nog gebruik maken van de chiptune actie bij Tunex. Wil nu geen discussie hier op gang brengen over bij wie chiptunen, maar mijn ervaring is dat door het tunen de motor nu makkelijker oppakt. Daar waar deze eerst de trap gaf bij 3000 rpm begint dat nu veel eerder. Denk vergelijkbaar aan een 2.4T dus zo rond de 2000 rpm. Daarmee heb je dus veel sneller vermogen en ook meer tot je beschikking. Om een vergelijk te geven, zat laatst naast een Mazda MX5. Hij trok eerder op en ik bleef er een beetje naasthangen. Tot ik volgas gaf en gewoon wegspoot bij de Mazda. Weet wel dat de MX5 ca. 140 pk heeft dus de helft van wat ik heb, maar indicatie is toch wel dat je gewoon makkelijk wegtrekt onder het wegrijden door.

Uit de reacties kun je het verbruik ook een beetje halen. Reed zelfs zo rond de 1:9.3 voor de tuning en nu 1:10.4 bij zelfde rijgedrag. Banden gaan ca. 35k Km mee. Kun je bepalen wat mijn rijstijl is.
Onderhoudsbeurt 2.4T rond de 350 euro (DutchFrench) en ik had het voor 250 euro. Beetje zoeken had ik al aangegeven. Mar wel bij orgineel (ex) volvo-dealer. Onderdelen? 5 x bobine kostte mij 350 euro. Verder geen ervaring nog met onderdelen.

Als ik je reacties zo inschat zou ik het advies geven te gaan voor een T5. Maar kan niet in je knip kijken.

Succes met je zoektocht.

Geplaatst: 11.02.2009 - 15:54
door BartS
arnoldbaas schreef:
Lees alleen wel in de test van de T5 dat de wegligging super is zolang je rechtdoor rijdt ; in de bochten is de auto ietwat zoekerig aldus de test (autoweek.nl). Zijn er nog grote verschillen qua onderstel tussen de 2.4T en T5?
De T5 heeft standaard het dynamic chassis. Verwacht er niet te veel van in die zin dat het geen harde sportauto is. Het blijft een op comfort gerichte auto die in recht lijn snel is maar het bochtenwerk is niet zijn (of haar) ding.

Geplaatst: 15.02.2009 - 23:07
door RVF
wil ook even mijn bescheiden mening neerpennen, hoewel ik totaal geen ervaring met een t5 heb...

met enkel aandrijving op de voorwielen is de 200pk van mijn 2.4t vaak al te veel. het minste druppeltje water dat uit de lucht valt of eventjes vlot door de bocht met het gas erop, of de wielen beginnen al te spinnen en de dsc zit er al tussen... en ik rij zelfs met automaat.

Geplaatst: 15.02.2009 - 23:33
door V70 T5 assen
RVF schreef:wil ook even mijn bescheiden mening neerpennen, hoewel ik totaal geen ervaring met een t5 heb...

met enkel aandrijving op de voorwielen is de 200pk van mijn 2.4t vaak al te veel. het minste druppeltje water dat uit de lucht valt of eventjes vlot door de bocht met het gas erop, of de wielen beginnen al te spinnen en de dsc zit er al tussen... en ik rij zelfs met automaat.
Heel herkenbaar , met deze temperaturen en natte wegen is het met de T5 op zomerbanden (michelin premacy) in de derde versnelling nog uitkijken .
Blijft een rare ervaring om op hogere snelheden nog een wielspin te krijgen.
Laatst er nog uitgereden door een jaguar diesel !! (2.7 v6) omdat er gewoon geen grip is!! maar is met een 2.4T met voorwiel aandrijving niet anders denk ik.
Maar onder goede omstandigheden is het leuk om golfjes en leon,s voor schut te zetten , let wel op de snelheid met dit soort actie,s binnen de bebouwdekom zit je in een tel op zeer illegale snelheden..

Verder onderhoud , remblokken voor 90 euro verder alleen nog maar banden voor 140 euro per stuk 2X .
Voor de zomer nieuwe distributie ivm met leeftijd en uitlaat is niet best meer .
Betaal alleen onderdelen inkoopprijs , dus redelijk te doen .


En vandaag apk gekeurd voor de lieve duit van 5 euro en 5 cent :D

Geplaatst: 16.02.2009 - 22:59
door crackedtooth
arnoldbaas schreef:Wow wat een reacties! Bedankt allemaal! :D Het moet er 1 worden uit het bouwjaar 2000 - 2002 met max. 175.000 km op te teller.

Het benzineverbruik maakt me niet zo heel veel uit : het hangt natuurlijk af van je rechtervoet en als je echt zuinig wilt rijden moet je een Smart o.i.d. kopen! Was met name benieuwd naar het verschil in de onderhoudskosten : heb vroeger in een automaterialenzaak gewerkt en daar gezien dat de onderdelen van snelle versies vaak duurder zijn. Zo waren de remonderdelen van een Golf GTI zwaarder uitgevoerd en dus vaak duurder.

Dat "Wolf in schaapskleren" staat me wel heel erg aan... lachen als je voor het stoplicht staat naast zo'n gepimpte auto met spoilers, lexuslichten etc.etc. en een "scheefzittend petje" achter het stuur! :lol:

Lees alleen wel in de test van de T5 dat de wegligging super is zolang je rechtdoor rijdt ; in de bochten is de auto ietwat zoekerig aldus de test (autoweek.nl). Zijn er nog grote verschillen qua onderstel tussen de 2.4T en T5?
T5.... heerlijk
T5+rica .... perfect

( en in de winter is winterbanden een goede remedie voor goede grip)

Geplaatst: 17.02.2009 - 10:37
door Black 2.4T awd
Heel herkenbaar , met deze temperaturen en natte wegen is het met de T5 op zomerbanden (michelin premacy) in de derde versnelling nog uitkijken .
Blijft een rare ervaring om op hogere snelheden nog een wielspin te krijgen.
Laatst er nog uitgereden door een jaguar diesel !! (2.7 v6) omdat er gewoon geen grip is!! maar is met een 2.4T met voorwiel aandrijving niet anders denk ik.
Waar praat je over, daar heb ik nu helemaal geen last van. Poot op het gas en gewoon vertrekken. Ik heb toendertijd ook met T5 proefgereden met een geartronicbak en daarna met mijn huidige V70 2.4T AWD. Ok, qua sprint en versnelling is een T5 sneller. Maar de AWD rijdt veel stabieler, koersvaster als op rails. Ik vond de T5 veelste zoekerig rijden. Ook op de autosnelweg, op het moment dat je gas geeft om te versnellen voel het in de voortrein bewegen. De AWD is hiervan geheel van gevrijwaard.