Wat is een normaal olieverbruik van een V70 2.4 T ?
Ik heb vandaag naar de oliepeil gekeken sinds we de auto hebben.
We hebben er ruim 7000 km mee gereden.
De oliepeil zat onder aan de peilstok. Toen we de auto kochten zat ie tot het max (Heeft toen een grote beurt gehad)
Ik kon er ruim 1,3 liter olie bij gooien :shock: Dat was wel ff schrikken.
De km stand van onze auto is nu 149563.
Hij verbruikt denk ik 1 liter olie op 5000 km.
Is dit normaal ?
En wat is jullie olieverbuik bij een 2.4T of 2.5T ?
Alvast bedankt
Oliebruik Volvo V70 2.4T
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
- Locatie: Oegstgeest
Ha Froggy81,
Mijn auto gebruikt ook wat olie (S60, 2.4T, 2001, 210.000 km). Ik heb berekend dat ie ongeveer 1 liter olie per 4000 km gebruikt. Navraag bij de dealer heeft geleerd dat dat vrij ongebruikelijk is, maar niet schrikbarend. De dealer legt de limiet bij 1 liter per 2000 km.
De voornaamste oorzaak van oliegebruik schijnt toch je rechtervoet te zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal mogelijke mechanische oorzaken aan te wijzen, maar navraag heeft ook geleerd dat dat erg moeilijk te vinden is. En daarom dus tijdrovend, dus duur.
Ik zou zeggen: houd in je achterhoofd dat het wellicht aan je rijstijl ligt, en houd in de gaten of het verbruik niet toeneemt!
Gr. Ive
Mijn auto gebruikt ook wat olie (S60, 2.4T, 2001, 210.000 km). Ik heb berekend dat ie ongeveer 1 liter olie per 4000 km gebruikt. Navraag bij de dealer heeft geleerd dat dat vrij ongebruikelijk is, maar niet schrikbarend. De dealer legt de limiet bij 1 liter per 2000 km.
De voornaamste oorzaak van oliegebruik schijnt toch je rechtervoet te zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal mogelijke mechanische oorzaken aan te wijzen, maar navraag heeft ook geleerd dat dat erg moeilijk te vinden is. En daarom dus tijdrovend, dus duur.
Ik zou zeggen: houd in je achterhoofd dat het wellicht aan je rijstijl ligt, en houd in de gaten of het verbruik niet toeneemt!
Gr. Ive
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
- Locatie: Oegstgeest
Heeft kleine afstanden rijden zoveel invloed op het oliegebruik? Ergens ook wel logisch, aangezien een koude motor wat meer speling zal hebben... maar toch.
Ik rijd iig gemiddeld een kleine 20 km per rit, vooral korte stukken dus.
Ik rijd iig gemiddeld een kleine 20 km per rit, vooral korte stukken dus.
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
Ik dacht met name aan korte ritten met veel verkeerslichten, etc....
Uit diverse topics maak ik op dat enig olieverbruik bij de vijfcilinders niet ongebruikelijk is. Zolang het niet echt buiten proporties is, zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.
Uit diverse topics maak ik op dat enig olieverbruik bij de vijfcilinders niet ongebruikelijk is. Zolang het niet echt buiten proporties is, zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
hoi froggy81
Als ik jou was ging ik eens een flush programma van Forte doen ..
die maakt de zuigerveren los ...Het zou zo kunnen
zijn dat die aangekoekt zijn en niet meer goed schrapen ..En als je er eens een flush progje doet ( ook wel op het forum te zien) kunnen die wel los gaan ...
Ook wil wel helpen ,dat je de carterontluchting schoonmaakt/vervangt
het komt vaak voor bij turbo dragende motoren
Als ik jou was ging ik eens een flush programma van Forte doen ..
die maakt de zuigerveren los ...Het zou zo kunnen
zijn dat die aangekoekt zijn en niet meer goed schrapen ..En als je er eens een flush progje doet ( ook wel op het forum te zien) kunnen die wel los gaan ...
Ook wil wel helpen ,dat je de carterontluchting schoonmaakt/vervangt
het komt vaak voor bij turbo dragende motoren
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
Mijn ervaring is dat van de max tot halverwege op de peilstok realtief snel ging.
Vervolgens bleef het peil heel lang op halverwege staan.
Weet je zeker dat ie op max stond?
Vervolgens bleef het peil heel lang op halverwege staan.
Weet je zeker dat ie op max stond?
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Bijna 100% zeker.AlexV70 schreef:Mijn ervaring is dat van de max tot halverwege op de peilstok realtief snel ging.
Vervolgens bleef het peil heel lang op halverwege staan.
Weet je zeker dat ie op max stond?
Ik ga het daarom nu ook bij houden.
De teller staat bijna op 150000 km.
Dan zorg ik dat de oliepeil precies op max. staat en dan ga ik het bijhouden per 1000 km.
Het schilt dat we ongeveer 10.000 km per jaar rijden.
Mijn vriendin rijdt het meeste in de auto. En een retourtje van haar werk is 35km.
Ik rijd een te korte stuk voor de Volvo.
Daarom rijd ik in de Polo
Maar als ik in de Volvo rijd gebruik ik het vermogen wel iets meer dan mijn vriendin

Welke olie gebruiken jullie ?
Ik heb er nu vol syntheet 10W40 ingegooid
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
idd, ik zou ook niet verder dan iets over de helft vd peilstokAlexV70 schreef:Mijn ervaring is dat van de max tot halverwege op de peilstok realtief snel ging.
Vervolgens bleef het peil heel lang op halverwege staan.
Weet je zeker dat ie op max stond?
bijvullen.
dit omdat je wel vaker hoort dat wat daarboven bijgevuld is,
ook snel weer verbruikt is.
geen glans zonder wrijving
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Als jullie zulke korte afstanden rijden dan is het niet verwonderlijk dat de motor vervuild raakt. Een lange rit zal de motor goed doen.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- DUTCHFRENCH
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 23:28
- Locatie: Vleuten/Parijs
Over korte afstanden kan ik niets meedelen (25.000 per jaar, kortste rit 50Km)maar de V70 2.4T verbruikt tot nu toe(tussen 56.000km en 115.000km bijna nul olie, echt waar. Het geheim ligt waarschijnlijk ook aan de kwaliteit olie, een goede volvodealer kun je even raadplegen wat de beste oliekeus is naast de standaaard olie van volvo.
Overigens mijn V40 T4 verbruikte wel ruim een liter per 6.000 Km, volledig toe te rekenen aan mijn rechter voet (in de V40 veel zwaarder dan de V70:-))
maar goed verbruik per 1000 km bijhouden en ook controleren op zweetplekken onde de motor kan geen kwaad
groet
Overigens mijn V40 T4 verbruikte wel ruim een liter per 6.000 Km, volledig toe te rekenen aan mijn rechter voet (in de V40 veel zwaarder dan de V70:-))
maar goed verbruik per 1000 km bijhouden en ook controleren op zweetplekken onde de motor kan geen kwaad
groet
from France but Dutch
V70 2.4T Summum 2002 for sale in 2010..
V40 T4 Black (very sporty..)
440 GLE 2.0 AUTO
440 GLE 1.8
340 GLE
340 Variomatic
V70 2.4T Summum 2002 for sale in 2010..
V40 T4 Black (very sporty..)
440 GLE 2.0 AUTO
440 GLE 1.8
340 GLE
340 Variomatic
- philipxc70
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28.07.2008 - 23:00
Mijn 2.4T XC70 van 04-2002 heeft inmiddels 214.000 kilomter gelopen. Verbruik is 1 liter op de 20.000 KM. Kan ik goed mee leven. Ik rijd met name langere afstanden. Bij een lage buitentemperatuur bedien ik zelf de Gertronic zodat het toerental met koude motor niet te ver oploopt. Goed warm rijden zou ik zeggen voor je extra prestaties vraagt.
Volvo XC70 2.4T Geartronic Ash Gold 2002
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Ik heb de oliepeil tussen de min en max gezet.
Zoals hierboven geadviseerd is.
Ik ga het nu bijhouden.
Heb hem met een koude motor gepeild.
Tussen de min. en max. zit 1,5 liter.
Deze info heb ik uit het volvo-boekje.
De olie die ik erin heb gedaan is van Shell vol-syntheet 10w40.
Zoals hierboven geadviseerd is.
Ik ga het nu bijhouden.
Heb hem met een koude motor gepeild.
Tussen de min. en max. zit 1,5 liter.
Deze info heb ik uit het volvo-boekje.
De olie die ik erin heb gedaan is van Shell vol-syntheet 10w40.
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Dat zal ik binnenkort eens doenjanpie schreef: Ook wil wel helpen ,dat je de carterontluchting schoonmaakt/vervangt
het komt vaak voor bij turbo dragende motoren

# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
hier kan mischien ook wel het olieverbruik verklaard worden.Froggy81 schreef:
Mijn vriendin rijdt het meeste in de auto. En een retourtje van haar werk is 35km.
Ik rijd een te korte stuk voor de Volvo.
Daarom rijd ik in de Polo
Maar als ik in de Volvo rijd gebruik ik het vermogen wel iets meer dan mijn vriendin![]()
als jij nog kortere stukjes dan je vriendin rijd,en je gaat veel vermogen vragen,dan lijkt mij dat niet zo gezond voor de motor,omdat
deze bij lange na nog niet op bedrijfstemp. is
geen glans zonder wrijving
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een verbruik van 1 liter op de 20000km is geen verbruik.
Een liter op de 7500 km is normaal bij de 5 cilinders..
Een liter op de 7500 km is normaal bij de 5 cilinders..
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Als ik de volvo intrap dan doe ik het pas als ie warm is en niet als ik een klein stukje rijd.toppertje schreef:
hier kan mischien ook wel het olieverbruik verklaard worden.
als jij nog kortere stukjes dan je vriendin rijd,en je gaat veel vermogen vragen,dan lijkt mij dat niet zo gezond voor de motor,omdat
deze bij lange na nog niet op bedrijfstemp. is
Op dat gebied ben ik ook zuinig met auto's.
Daarom schrok ik van de olieverbruik!
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
- 2001 2.4T
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11.02.2009 - 03:04
- Locatie: Twente
Hoi Froggy 81,
heb je al naar de keerring van de retourleiding van je turbo gekeken? Deze willen nog wel eens gaan lekken en behoorlijk ook! Is een bekend euvel. De mijne had het ook, dat ontdekte ik een dag na aanschaf. (veel olie op de bodemplaat, en er hingen druppels aan).
De keerring is vervangen door de garage en sindsdien:
Bodemplaat droog, olieverbruik 0,00 (kan niet, ik weet het, maar na een rit van 2200 km naar Frankrijk, niet meetbaar).
Hoop voor je dat het dat is, keerring is kwartjes werk, wel wat werk koelvloeistof moet worden afgelaten omdat er een leiding in de weg zit, maar verder een vrij simpele klus.
Succes,
2001 2.4T
heb je al naar de keerring van de retourleiding van je turbo gekeken? Deze willen nog wel eens gaan lekken en behoorlijk ook! Is een bekend euvel. De mijne had het ook, dat ontdekte ik een dag na aanschaf. (veel olie op de bodemplaat, en er hingen druppels aan).
De keerring is vervangen door de garage en sindsdien:
Bodemplaat droog, olieverbruik 0,00 (kan niet, ik weet het, maar na een rit van 2200 km naar Frankrijk, niet meetbaar).
Hoop voor je dat het dat is, keerring is kwartjes werk, wel wat werk koelvloeistof moet worden afgelaten omdat er een leiding in de weg zit, maar verder een vrij simpele klus.
Succes,
2001 2.4T
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Thnx voor de tip.2001 2.4T schreef:Hoi Froggy 81,
heb je al naar de keerring van de retourleiding van je turbo gekeken? Deze willen nog wel eens gaan lekken en behoorlijk ook! Is een bekend euvel. De mijne had het ook, dat ontdekte ik een dag na aanschaf. (veel olie op de bodemplaat, en er hingen druppels aan).
De keerring is vervangen door de garage en sindsdien:
Bodemplaat droog, olieverbruik 0,00 (kan niet, ik weet het, maar na een rit van 2200 km naar Frankrijk, niet meetbaar).
Hoop voor je dat het dat is, keerring is kwartjes werk, wel wat werk koelvloeistof moet worden afgelaten omdat er een leiding in de weg zit, maar verder een vrij simpele klus.
Succes,
2001 2.4T
Aankomend weekend peil ik de olie ff.
Kijken wat ie verbruikt heeft.
Zal hem binnenkort is ff op de brug rijden en kijken wat er aan de hand is.
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Ik heb de olie vandaag gepeild.
Hij is nu 1500 km verder en heeft 0,4 liter olieverbruikt :shock:
Dus 1 liter op ongeveer 3750 km.
Hij heeft nu ook wat langere afstanden gereden.
De oliedruk is volgens mij goed. Als de oliedop los is gedraaid blijft ie gewoon liggen en gaat niet zweven.
Heb net ff op de knieen gezeten en zag dat de onderkant wel wat vochtig was. Misschien toch zo'n lekke keering
Dinsdag neem ik hem mee naar het werk en zet ik hem op de brug.
Ik ben dus echt niet blij!!!! :-x
Hij is nu 1500 km verder en heeft 0,4 liter olieverbruikt :shock:
Dus 1 liter op ongeveer 3750 km.
Hij heeft nu ook wat langere afstanden gereden.
De oliedruk is volgens mij goed. Als de oliedop los is gedraaid blijft ie gewoon liggen en gaat niet zweven.
Heb net ff op de knieen gezeten en zag dat de onderkant wel wat vochtig was. Misschien toch zo'n lekke keering

Dinsdag neem ik hem mee naar het werk en zet ik hem op de brug.
Ik ben dus echt niet blij!!!! :-x
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor