Ja dat is zeker een optie, zo'n regelventiel noem je een bleedvalve. Er zijn 2 mogelijkheden, je zet hem tussen je regelklep en de wastgate en je stelt hem heel voorzichtig af, of je monteert daar weer een bleedvalve, zodat je van uit de auto zelf de druk kunt bij regelen.
Je zou het ook nog met een elektrisch klepje kunnen regelen, of een professionele boostcontroler kopen, dat geeft heel veel geinige mogelijkheden gekoppeld aan toerental, diverse instellingen etc, maar is ook weer erg prijzig.
Wat betreft een DV, als je een externe DV monteert MOET je zorgen dat er een afdekplaatje op de geintegreerde DV komt.
Gebruik je een closedloop externe DV, dan heb je 2 T-stukken nodig. Eentje tussen de IC en je gasklephuis voor de DV en eentje tussen LMM en compressor voor de gedumpte lucht
Gebruik je een gewone dan heb je een 2-zuiger DV nodig en 1 T-stuk, namelijk tussen IC en gasklephuis.
2-zuiger betekent dat er behalve de zuiger nog een veiligheidsklepje op zit met een extra veer die de DV dicht houdt als de zuiger openstaat. (Dit gebeurd als je stationair draait, dan trekt het vacuum de zuiger open)
Qua werking van een DV....:
De druk van een DV wordt bepaald door 2 zaken, de veerdruk en het vacuum. De veerdruk is normaal bij een T4 en een T5 tussen de 0.8 en 0.9 bar. Als er vacuum is, trekt deze tegen de veer in en gaat de DV makkelijk open.
Op het moment dat er lucht ontsnapt, wordt de druk lager en op gegeven moment is de druk zo laag dat de DV dicht gaat. Als je in de tussentijd gas geeft, dan veranderd het vacuum in een overdruk. Bij een T4 is een overdruk van 0.3 tot 0.4 bar heel normaal. De veerdruk 0.8 plus de overdruk van 0.4 zorgt er voor dat de compressor pas lucht gaat dumpen boven de 1.2 bar.
Overigens heeft een turbo 2 dump-mechanismes, de DV en de Wastegate. DV bemoeit zich alleen met de compressor kant (buitenlucht) en de wastegate bemoeit zich alleen met de turbine kant (uitlaatgas). Het turbodruk regelventiel bemoeit zich met de turbine kant, die zorgt ervoor dat uitlaatgas door een veiligheidsklep, de wastegate, gedumpt kan worden, ZONDER door de turbine te gaan. Op deze manier probeer je te voorkomen dat de compressor te hoge toeren draait.
De DV zorgt ervoor dat je niet een te hoge luchtdruk op je gasklep kan zetten.
Mijn orginele T4-turbocompressor is overleden als gevolg van overtoeren. Doordat er lucht lekte uit de turboslangen en luchtbuis tussen compressor en gasklephuis, bleef de turbine zo hard mogelijk draaien om aan de vereiste 1.2 bar piekdruk te komen, maar omdat er luchtlekkage was haalde je die druk nooit.
Chiptuning, waardoor een iets hogere piekdruk bediend kon worden helpt dan natuurlijk niet, maar het ligt niet aan de tuning, maar aan het defect wat al in dit systeem zat.
Vervolgens heb ik de wastegate strakker gezet, zodat hij makkelijker op druk kon komen, dit zet de chip gedeeltelijk buitenspel (waardoor in mijn geval de turbocompressor nog sneller te overleiden kwam).
Inmiddels alles opgelost, een nieuwe T4 op de plank en een H4 gemonteerd

.....