Pagina 1 van 1
Adaptieve Bi-Xenon lampen
Geplaatst: 15.02.2009 - 05:29
door Johan
Volgens de gebruiksaanwijzing draaien de koplampen tot 15 gr mee in bochten. Op mijn oprit sta ik tegenover een glazen gevel waarin de voorzijde is gespiegeld. Zo kan ik 's avonds de auto goed zien.
Als ik nu het stuurwiel van de ene naar de andere uiterste stand beweeg dan verwachtte ik een draaing van de lampen te kunnen waarnemen.
Dit is echter niet het geval. Klopt dit?
Geplaatst: 15.02.2009 - 06:56
door asta
Ik denk dat deze alleen meedraaien als je in beweging bent, want wat heb je aan draaiende lampen als je stilstaat?
Ik heb het eens mee mogen maken met een mercedes, zonder dat ik het wist van te voren merkte ik het op bij rotondes.
Of probeer eens je auto in de versnelling te zetten, wellicht dat hij het dan wel doet.
Geplaatst: 15.02.2009 - 10:59
door arnoud
Volgens mij heb ik inderdaad ergens gelezen dat ze dit niet doen als je stil staat.
Uit de handleiding:
De led brandt, wanneer de functie actief is. Bij een storing knippert de led en verschijnt er een foutmelding op het informa-tiedisplay. De functie is uitsluitend actief bij schemer of donker en dan alleen als de auto rijdt.
Geplaatst: 15.02.2009 - 13:00
door Paul
Hij doet het inderdaad alleen in het donker, om die motoren wat minder te laten slijten. Verder werkt het bij ons ook als je vrijwel stil staat.
Geplaatst: 15.02.2009 - 13:15
door aatsvolvo
Stilstaand werkt dit echt niet. Maak in het donker in een rustig straatje maar een een bocht en stop halverwege die bocht, dus met stuuruitslag.
Je zult dan zien dat de lichten teuggaan naar recht vooruit schijnen.
Geplaatst: 15.02.2009 - 15:47
door Johan
@aartsvolvo
Dat gaan we eens proberen.
Geplaatst: 15.02.2009 - 21:44
door Paul
Kan ook zijn dat hij uitstaat, maar wat ook kan is dat je lichtknop op de NUL stand staat. Want je merkt echt niet dat hij het doet?
Geplaatst: 15.02.2009 - 22:43
door Gast
bij adaptief bi-xenon heeft de lichtshakelaar 4 standen i.p.v. 3
1 extra voor het adaptieve gedeelte van de verlichting (helemaal maar rechts).
Werkt alleen als het donker is (lichtsensor, display wordt ook gedimd) en als je rijdt.
Probeer maar eens op een kronkelige buitenweg.
Erg leuk, handig en nuttig hier in Duitsland. Als je namelijk de afrit van de snelweg neemt, is die vaak niet verlicht en er zit een scherpe bocht in.
Kijk je zo de hele bocht in.
Geplaatst: 15.02.2009 - 22:47
door Paul
Ja dat is bij de V50, die vierde knop, S60 niet.
Geplaatst: 15.02.2009 - 22:53
door Gast
sorry, zie het, hij heeft een S60. Alleen de werking zou hetzelfde moeten zijn.
Geplaatst: 16.02.2009 - 12:42
door Johan
@Paul,
Nee knop staat aan en groene led brand in de knop op de console.
Geplaatst: 16.02.2009 - 14:53
door EvolvE
Verlichting moet aan staan dan. En ik meen dat je bij de XC90 iig minstens
30km/h zou moeten rijden voor het systeem werkt.
Merk je wel onder het rijden dat het systeem werkt? Heb eens in een V70 (my07 of

gereden die het had, en was echt duidelijk te zien! ook op hoge
snelheid.
Geplaatst: 16.02.2009 - 15:00
door Fulaks
Is inderdaad te zien, maar in ons oververlichte Belgiƫ is het een redelijk overbodige extra. Wel handig op kronkelweggetjes op vakantie waar er minder kwistig met openbare verlichting wordt omgesprongen.
Om het te zien moeten drie voorwaarden vevruld zijn : je moet rijden, de lichten moeten branden, en het moet donker zijn.