Pagina 1 van 2

HELP !! Kenteken aanhangergewicht klopt niet !! (UPDATE)

Geplaatst: 15.02.2009 - 22:43
door Bornfree
Op 2 jan wezen kijken bij de dealer, prijslijst mee van 10 november 2008.
Op 5 januari een 2.0 benzine besteld, in alle gegevens stond dat deze auto 1500 kg mocht trekken. Op 11 feb geleverd, echter nu staat er op het kenteken 1320 kg !!!. Het blijkt dat Volvo en het RDW iets anders hebben bepaald. Ik ben nu dus mooi de L@#$%L.
Volgens de importeur is in week 45 (oktober dus iets gewijzigd, puur administratief want de auto zijn nog steeds gelijk). Nu komt het leuke , op de originele website van Volvo staat nog steeds 1500 kg. maar in mijn boekje wat je krijgt bij aflevering en op het kenteken staat 1320 kg.

Wie heeft in oktober t/m december een V70 geleverd gekregen waarbij nog 1500 op het kenteken staat ( de 2.0 benzine). Gaarne snel reactie, anders kan ik mijn caravan verkopen.

Eric
:-x

Geplaatst: 16.02.2009 - 22:17
door Bornfree
Heeft er nog niemand een 2 liter benzine ??? aub neem even contact op ???

Geplaatst: 21.02.2009 - 20:40
door V70-Ed
Mijn V70 2.0 benzine is op 29 juli 2008 tenaamgesteld en mag volgens het kentekenbewijs 1500 kg geremd trekken (net nog even nagekeken). Ik zou dus nog even wachten met het verkopen van je caravan !

Geplaatst: 21.02.2009 - 23:18
door Bornfree
Het wordt hoog opgespeeld inmiddels, dealer en importeur hebben het bij Volvo Sweden neergelegd. Zal nog wel een poosje duren ben ik bang.

Geplaatst: 22.02.2009 - 10:38
door Msuidgeest
Er moet toch een reden voor zijn om dat trekgewicht te verlagen?
Als ik de motorgegevens bekijk dan is 145 PK in een auto van 1,5 ton niet overdreven. Dan lijkt net mij logisch dat het trekgewicht maar 1300 KG mag bedragen. Echt reserves heb je natuurlijk niet met deze combinatie.
Overigens wel raar (daar ging het om) dat het trekgewicht veranderd is.

Geplaatst: 22.02.2009 - 11:18
door Bornfree
Het vreemde is dat op de Volvo site, bij car configurator er nog steeds 1500 kg staat. Alleen bij aflevering staat er 1320 kg op het kenteken, zonder ook maar op enige manier de consument te informeren.

Geplaatst: 13.03.2009 - 23:35
door Bornfree
Vandaag een mail ontvangen van de dealer, zie onderstaande tekst.

"Zojuist met Volvo Nederland gebeld, zij kunnen mij vertellen dat er maandag een telefoontje naar ons gepleegd zal worden met instructies hoe te handelen.
Het duurt allemaal iets langer omdat er juridische aspecten aanzitten.

Ik kan en mag je nog niets toezeggen, maar het KAN ingrijpend worden.

Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet, "

Geplaatst: 14.03.2009 - 00:17
door FrankS60
Ben je mooi klaar mee, hopen op het beste... Wat weegt je caravan eigenlijk?

Geplaatst: 14.03.2009 - 04:39
door xc-men
balle, heel raar dit geval. Ik denk dat ze het wel gaan oplossen want Volvo NLD zit goed fout. Misschien een optie: motor laten tunen en herkeuring aanvragen bij RDW. Het licht echt alleen aan het lager vermogen van je auto.

Geplaatst: 14.03.2009 - 09:28
door bart simpson
Wat ik begrepen heb is dat VNL geen partij is in deze Europese typegoedkeuringsmutatie, vervelend en onverwacht is het iig wel.
Het heeft NIETS met het vermogen te maken

Geplaatst: 14.03.2009 - 09:54
door Bornfree
Ik ga er ook van uit dat het wordt opgelost, ben alleen benieuwd opwelke wijze.
Ik ben nog steeds blij met mijn V70 2.0 B, alleen mijn caravan is nu 60 kg te zwaar. (in theorie op papier dan)

Geplaatst: 14.03.2009 - 09:59
door marsm104
Erg vervelend dit. Over het algemeen wordt er bij de goedkeuring 'onderhandeld' over het trektgewicht. Buiten Europa kunnnen hele andere gewichten gelden.

Maar ja, zoiets gaat toch met een typegoedkeuring? Vreemd dat het dan zo wijzigt.

Maar hoeveel weegt je caravan leeg? En heb je B-E?

Geplaatst: 14.03.2009 - 10:04
door Bornfree
Het staat er al, mijn beladen Caravan is 60 kg te zwaar 1380, ipv 1320. Terwijl de auto tijdesn de koop op papier volgens de spec's 1500 kg mocht trekken. Rijbewijs type heeft hier niets mee te maken,

Geplaatst: 14.03.2009 - 10:08
door bart simpson
marsm104 schreef:Erg vervelend dit. Over het algemeen wordt er bij de goedkeuring 'onderhandeld' over het trektgewicht. Buiten Europa kunnnen hele andere gewichten gelden.

Maar ja, zoiets gaat toch met een typegoedkeuring? Vreemd dat het dan zo wijzigt.
In principe wordt door Volvo in Spanje een Europese typegoedkeuring aangevraagd, de afgegeven getallen gelden dus voor heel Europa

Geplaatst: 14.03.2009 - 10:09
door marsm104
Dan heeft er niks mee te maken.

Maar ik dacht van:
1478kg leeggewicht + 702kg laadvermogen = 2180kg
Met Rijbewijs B mag je max. 3,5 ton trekken. (En leeggewicht van de auto hoger dan max gewicht aanhanger, is hier niet belangrijk)
3500kg minus 2180kg = (toevallig?) 1320kg

Geplaatst: 14.03.2009 - 11:35
door Franswa
Mijn V50 2.0 met 145 pk mag 1350kg trekken, volgens het kentekenbewijs.
Het is typisch dat een V70 die duidelijk van zichzelf zwaarder is, minder mag trekken.

Geplaatst: 14.03.2009 - 14:53
door KaleFietsbel
Bornfree schreef:Ik ga er ook van uit dat het wordt opgelost, ben alleen benieuwd opwelke wijze.
Ik ben nog steeds blij met mijn V70 2.0 B, alleen mijn caravan is nu 60 kg te zwaar. (in theorie op papier dan)
Je weet dat je het laadvermogen van een caravan bij het RDW kan laten aanpassen?

Geplaatst: 14.03.2009 - 15:29
door Jan W
KaleFietsbel schreef: Je weet dat je het laadvermogen van een caravan bij het RDW kan laten aanpassen?
Klopt.
Maar één punt is dan wel van belang: hou je dan, na zo'n aanpassingsexercitie, nog wel een acceptabel laadvermogen over???

In veel gevallen blijkt het door de betreffende caravanfabrikant opgegeven leeggewicht (significant) af te wijken dan het werkelijke leeggewicht -in opwaartse zin dan :cry:
Als je dan óók nog eens de caravan in een toestand weegt vóórdat alle vakantiebagage er in komt (dus inclusief de gewichten van voortent, reservewiel, gasflessen, stroomdraad, deels gevulde watertank, serviesgoed, tafel met stoelen, parasol et cetera), begint de schrik er bij de meeste caravanners al vaak toe te slaan.... Tel dan daar het gewicht van de kleding, proviand en overige zaken bij op.... :cry: :cry:

In de praktijk praat je bij een gezin van 4 personen dan toch al gauw op zo'n 250 kg essentiële bijladingsbehoefte -bovenop het feitelijke leeggewicht, wel te verstaan.... Dan zie je dat een "teruggewogen" caravan -hoe verleidelijk dat ook moge zijn- vaak géén optie is.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 14.03.2009 - 15:55
door KaleFietsbel
Dat ligt er aan hoe je er tegen aan kijkt.

Als optie 1 leidt tot een treingewicht van 1500 kg, waardoor de bestuurder een BE rijbewijs moet hebben om hem met de auto te mogen trekken, en derhalve niet verzekerd is als er met een B rijbewijs wordt gereden

of

optie 2 leidt tot een treingewicht van 1400 kg, waarbij overbelading een reeele optie is en tot een bekeuring kan leiden,

dan wist ik het wel.

Geplaatst: 14.03.2009 - 15:57
door Oceanracer
Het aanpassen van het gewicht op papier van de aanhanger is alleen zinvol wanneer het aanhangergewicht anders boven het eigen gewicht uitkomt. Hiermee is te voorkomen dat BE noodzakelijk is.

Het verkopen van de caravan is ook niet noodzakelijk. Als de caravan op papier maximaal 1380 mag wegen en de auto maximaal 1320 mag trekken, zorg je er voor dat je caravan niet boven die 1320 kilogram komt. Of de caravan meer aan gewicht mag hebben, doet niet ter zake!

Dan nog even een tip: Er wordt bij controle altijd gekeken naar het asgewicht. Als je kogeldruk 75 kilo is, mag ie bij de as dus 1320 kilo wegen. In totaal (3-puntsmeting) mag je dan 1395 kilo wegen. Nog even los van de 10% regeling die veelal wordt toegepast.

Praktisch gezien is er dus helemaal niets aan de hand! Maar ik begrijp dat het je dwars zit. Het moet ook gewoon opgelost worden. Al was het alleen al voor het idee.