Pagina 1 van 1
Incompleet stuur? (claxon werkt niet)
Geplaatst: 15.02.2009 - 22:53
door DrBumQuist
Een aantal maanden geleden heb ik het hele dashboard van mijn Amazon uit elkaar gehad. Dit is inmiddels allemaal gefixed en alles werkt weer naar behoren.
De claxon heb ik getest voordat ik het stuur er weer opzette door het koperen knopje vanuit de stuurkolom te verbinden met de massa. Na het stuur er weer opgezet te hebben functioneert de claxon niet. Ik weet niet waar dit aan ligt, maar ik heb het gevoel dat ik een onderdeel mis.
Ten eerste: Ik heb dit type stuur;
Ik heb het 'zwarte' gedeelte eerst over de pen heengeschoven. Daarachter zit een veer en een zilverkleurig stuk wat je om de pen heenschuift. Aan het zwarte gedeelte zit aan de achterkant een pennetje, wat hierin steekt.
Aan de voorkant zit een grote moer, waarmee je het zwarte gedeelte vastzet op de stuurkolom. Nou goed, alles vast en prima. Richtingaanwijzer werkt ook.
Het zilverkleurig gedeelte wat ik voor de claxon gebruik zet ik met twee schuine schroefjes vast (deze zijn verdiept in het zwarte gedeelte). Ik heb nu geen functionerende claxon helaas. Ik denk dat er tussen de grote moer en zilverkleurig gedeelte nog een onderdeel hoort. Maar wat dat is, dat weet ik niet. Aan de zijkanten van de grote moer zitten namelijk nog twee ruimtes om een moer/schroef in te draaien. Daar zit op dit moment niets in.
Mis ik iets?? Ik kan helaas geen goede technische afbeeldingen vinden in de bekende handleidingen.
Helaas heb ik geen verdere foto's voorhanden, maar voor de kenner moet dit herkenbaar zijn.
Geplaatst: 16.02.2009 - 00:15
door volvo hans
dr bum quist
als je stuur er af hebt gehaald ,heb je dan ook gekeken of aan de claxonring 2 metalen plaatjes zitten?
je maakt massa doormiddel van deze twee plaatjes .
het wil wel eens gebeuren dat deze plaatjes geen goed kontakt maken
met aarde .
je kunt dit controleren door de ring van het stuur te halen 2 schroeven en met een multimeter deze plaatjes door te meten, ze moeten namelijk gescheiden van elkaar zijn,als je de ring beweegt maken ze contakt en doet je claxon het ,ze zijn van elkaar gescheiden met een soort kit ,deze droogt door ouderdom vaak uit en willen de plaatjes geen kontakt meer maken.je kunt het volgende doen: haal de ringen van elkaar,verwijder de kit en vul dan de ruimte op met ringen van dubbelzijdig plakband.
zoveel dat de ringen niet op elkaar zittenzet de boel weer inelkaar en kontroleer of wanneer je de ringen beweegd er kontakt is tussen de plaatjes klaxonring weer monteren en je klaxon doet het weer
succes Hans
Geplaatst: 18.02.2009 - 17:59
door DrBumQuist
Hans, bedankt voor je reactie.
Inmiddels werkt het geheel weer. Een bekende was zo vriendelijk een foto van zijn gelijksoortig stuur te mailen. Zo was dus duidelijk dat ik geen onderdeel miste. Ik heb de twee metalen delen welke het contact maken (zie onderstaande foto) met de staalborstel behandeld. Ook het koperen contactpunt vanuit de stuurkolom behandeld, evenals de binnenkant van het chromen gedeelte waar dit op aansluit. Na deze behandeling funtioneert alles perfect!
Het is tenslotte toch een APK punt en daar gaat ie maandag voor

Geplaatst: 16.08.2010 - 16:54
door Remon
Ik heb precies hetzelfde stuur als op bovenstaande foto`s. De claxon van mijn amazon is op dit moment met een aparte niet originele schakelaar geschakeld. Ik wil dit graag weer origineel gaan herstellen. De draden naar de drukknop ontbreken in mijn geval. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om het in de orignele staat te herstellen.
De kabel die door de stuuras moet, waar komt deze onder het dashboard uit? Is dat ter hoogte van de hendel van de richting aanwijzer of nog lager? Ik kan nergens een gat vinden waar de kabel doorheen kan.
Hoe maak ik de schakeling op de bovenstaande foto? Waar moet ik de kabels aan bevestigen? Heeft hier misschien iemand een foto van hoe dit geschakeld is?
Alvast bedankt.
Geplaatst: 16.08.2010 - 18:39
door oudevolvo
Er loopt een draad helemaal door de stuurstang en het stuurhuis heen.
In jouw geval ontbreekt die draad waarschijnlijk ook. Het is soms een lastig klusje om hem erdoor te krijgen.
De claxon schakeling is als volgt:
- 12V op de claxon (even in het schema opzoeken waar die vandaan hoort te komen, maar waarschijnlijk zit die al wel goed)
- draad van andere aansluiting op claxon door stuurstang
- stuur op massa
Je hebt een speciale bovenkant nodig op he claxondraad in je stuur. Door op de binnenkant van je stuur te drukken maak je dan verbinding met die bovenkant en dus het stuur (=massa) en is de stroomkring rond.
Als je het heel mooi wilt doen kun je nog de claxon(s) met een relais schakelen en niet direct via de draad in je stuurkolom.
Bij jou is het waarschijnlijk een kwestie van draad van de claxon af die naar je claxon-schakelaar gaat en vervangen door de hierboven beschreven schakeling.
Wel even checken of die claxon-schakelaar aan de andere kant inderdaad massa heeft.
(En niet andersom, dat ie via daar juist de 12V krijgt).
Geplaatst: 16.08.2010 - 20:48
door Remon
Komt de draad van ter hoogte van de verbreding onder het dashboard te voorschijn uit de stuur kolom? De kabel kan ik volgens mij gewoon schakelen via de huidige kabels die aan de externe schakelaar zitten.
Van de claxon heb ik alleen het deel zoals op de foto van DrBumQuist te zien is (2e foto). Mis ik dan nog onderdelen of is dit verder compleet?
Heb je misschien nog een foto van de plek waar de kabel uitkomt om het e.e.a te verduidelijken voor mij en mede forum gebruikers?
Bedankt voor je snelle reactie trouwens. Het forum staat door zulke postings!
Geplaatst: 18.08.2010 - 08:13
door oudevolvo
Volgens mij zou is die inset/binnenring voldoende moeten zijn.
Fototje duurde even, want ik moest hem even maken.
Is met m'n telefoon, dus niet heel scherp, sorry.
Hopelijk is het wel goed te zien.
De kabel komt namelijk niet onder het dashboard er al uit, maar onder de motorkap.
Het is dus dat zwarte draadje.
Dit heeft te maken met het feit dat de stuurstang natuurlijk ongestoord rond moet kunnen draaien (en Volvo het niet met een sleepcontactje heeft opgelost).
Geplaatst: 18.08.2010 - 17:07
door Remon
Kijk eens aan. Dit maakt een heleboel duidelijk. Ik begin nu wel de oplossing van een externe schakelaar te begrijpen trouwens.
De kabel trekken
Zojuist heb ik geprobeerd om de kabel te leggen. Eerst met een touwtje die ik in het gaatje heb gedrukt en vervolgens aan de stuurkant met een stofzuiger dit touwtje naar boven te zuigen. Het ging een heel eind goed (ongeveer 1,5 meter) maar kwam op een gegeven moment niet verder. Daarna heb ik met een stevige ijzerdraad geprobeerd om deze door de stuurbuis te drukken vanaf de stuurkant. Helaas is dit niet gelukt. Er kwam wel wat olie uit het gaatje van het stuurhuis. Heeft hier iemand een verklaring voor? Momenteel is het ijzerdraad uit de stuurbuis en is ook het lekken van olie gestopt. Heb ik iets beschadigt met het ijzerdraad?
Bedankt voor de foto en info.
Geplaatst: 18.08.2010 - 23:30
door admiral
Remon schreef:Kijk eens aan. Dit maakt een heleboel duidelijk. Ik begin nu wel de oplossing van een externe schakelaar te begrijpen trouwens.
De kabel trekken
Zojuist heb ik geprobeerd om de kabel te leggen. Eerst met een touwtje die ik in het gaatje heb gedrukt en vervolgens aan de stuurkant met een stofzuiger dit touwtje naar boven te zuigen. Het ging een heel eind goed (ongeveer 1,5 meter) maar kwam op een gegeven moment niet verder. Daarna heb ik met een stevige ijzerdraad geprobeerd om deze door de stuurbuis te drukken vanaf de stuurkant. Helaas is dit niet gelukt. Er kwam wel wat olie uit het gaatje van het stuurhuis. Heeft hier iemand een verklaring voor? Momenteel is het ijzerdraad uit de stuurbuis en is ook het lekken van olie gestopt. Heb ik iets beschadigt met het ijzerdraad?
Bedankt voor de foto en info.
Met een lasdraad gaat het beter, dus gril d'r uit en door het stuurhuis drukken dan ff pielen bij de hardy schijf en als de drukknop van je stuur d'r af is zal je het lasdraadje daar uit zien komen. Gan niet met een stofzuiger in de weer want je zuigt de olie omhoog en dat vindt de stofzuiger niet lekker maar dan zit er ook te weinig olie in het stuurhuis. En nee je hebt niets kapot gemaak door met dat ijzerdraadje te rommelen.
Geplaatst: 20.08.2010 - 20:34
door Remon
Jaja, vandaag is het gelukt. De draad voor de kabel heb ik inmiddels door het stuur liggen. Ik moet nu nog even een goede stroomdraad ophalen. Het stuur mechanisme heb ik even uit elkaar gehaald en de kit is totaal uitgehard. Hier ga ik schuim tussen plakken.
De draad trekken
Om andere Amazon gebruikers met hetzelfde probleem te helpen heb ik de draad er op de volgende manier door getrokken:
Eerst een stuk flexibel ijzerdraad met een lusje aan de voorkant bij het stuurhuis naar binnen duwen en deze laat je vrij ver onderaan liggen. Daarna ga je met een stuk ijzerdraad waar een haakje aan gebogen word naar beneden laten zakken. Een beetje draaien en vissen totdat je het lusje van het andere draad te pakken hebt. Nu trek je deze naar boven toe en de draad die je eerst aan de onderkant erin gedrukt hebt komt vanzelf mee naar boven. Daarna is de rest kinderspel.
Geplaatst: 21.08.2010 - 15:45
door admiral
Remon schreef:Jaja, vandaag is het gelukt. De draad voor de kabel heb ik inmiddels door het stuur liggen. Ik moet nu nog even een goede stroomdraad ophalen. Het stuur mechanisme heb ik even uit elkaar gehaald en de kit is totaal uitgehard. Hier ga ik schuim tussen plakken.
De draad trekken
Om andere Amazon gebruikers met hetzelfde probleem te helpen heb ik de draad er op de volgende manier door getrokken:
Eerst een stuk flexibel ijzerdraad met een lusje aan de voorkant bij het stuurhuis naar binnen duwen en deze laat je vrij ver onderaan liggen. Daarna ga je met een stuk ijzerdraad waar een haakje aan gebogen word naar beneden laten zakken. Een beetje draaien en vissen totdat je het lusje van het andere draad te pakken hebt. Nu trek je deze naar boven toe en de draad die je eerst aan de onderkant erin gedrukt hebt komt vanzelf mee naar boven. Daarna is de rest kinderspel.
Zo kan het ook, maar moet je mazzel hebben dat je het lusje net te pakken krijgt, die mazzel had je deze keer, ik ben meer een voorstander van een lasdraad door het stuurhuis direct door te duwen naar het stuur. Maargoed het belangrijkste is dat de klus geklaard is.
Geplaatst: 22.08.2010 - 18:34
door Remon
Zo is dat Admiral. Ik heb er even wat foto`s van gemaakt. Gister heb ik even met Nordicar gebeld voor de onderdelen die aan het stuur zitten (zoals het veermechanisme wat aan de kabel komt). Wat een goede service want ze hebben de gevraagde onderdelen uit een sloopauto gehaald en worden opgestuurd. De claxonring in het stuur ga ik vervangen voor een nieuwe originele en niet voor een eigen gepruts met schuim. Iets goed doen gaat immers altijd met meer plezier dan half werk.

Aan het groene draadje knoop ik de kabel om deze erdoor te trekken

Nu komen straks de onderdelen binnen en moet ik nog even de claxon gaan aansluiten. Ik heb even wat foto`s gemaakt om de situatie in beeld te brengen. Kan ik de zwarte kabel vlak na de claxon gaan onderbreken met de nieuw te trekken kabel door de stuurstang? Aan welke kant is de relais geschakeld? Plus of min?
Geplaatst: 14.09.2010 - 20:45
door Remon
Kan iemand mij bovenstaand verhaal bevestigen? Ik wil hier graag morgen mee aan de slag.
Is de relais die links zit op bovenstaande foto van het groot licht? De grootlicht hendel aan het stuur werkt niet en deze wil ik tegelijk met de claxon werkend maken. De schakelaar zit er al, de draden weet ik niet. Hoe ga ik dit schakelen?
Geplaatst: 21.09.2010 - 19:34
door Remon
Afgelopen zaterdag de kabel getrokken. De draad die voorheen de schakeldraad was heb ik weggehaald. Nu werkt de claxon weer via het stuur dus is het geheel weer origineel. Binnen kort zal ik hier foto`s van plaatsen. De groot licht hendel werkt inmiddels ook weer. De kap die om het stuur zit gaf niet genoeg ruimte om de hendel helemaal naar je toe te trekken. Opnieuw gemonteerd en goed opgelet hoe deze hoort te zitten en ook deze hendel maakt weer contact voor het groot licht signaal.