Pagina 1 van 1

3 vragen S80 2.4 turbo 2000

Geplaatst: 16.02.2009 - 14:24
door sportfan27
Hallo , vandaag ben ik gaan kijken naar een S80 2.4 Turbo automaat uit 2000 met 180.000 km . Lange proefrit gemaakt en er kwamen 2 dingen naar voren die nageken moeten worden namelijk:

1: Bij acceleratie trekt de auto naar rechts toe , bij uitrollen, gelijke snelheid en remmen spoort ie gewoon goed rechtdoor , alleen bij gasgeven trekt ie naar rechts. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?
Auto heeft geen schade verleden.

2: Bij stationair toerental was er een snel tikkend geluid te horen bij het sturen, bij de maximale stuur uitslag was het met de motorkap open hoorbaar , het getik klinkt als een relais wat heel snel rikketikke doet . Dit tikken kwam niet uit de motor vandaan maar ergens naast het luchtfilterhuis , daar lopen 3 slangetjes die voelbaar trilden op de maat van het getik. Vreemde is dat terug bij de garage na het opnieuw starten ineens weg was. Het is een wat vage beschrijving maar misschien herkent iemand het.

3: Waar kan ik de peilstok vinden van de automatiche versnellingsbak ?
Wil namelijk de kleur van de bak olie checken.

alvast bedankt voor de hulp.

Geplaatst: 16.02.2009 - 14:40
door Summum
Bij je technische vragen kunnen anderen je wellicht helpen. Ik wijs je er allen op dat er in de S80 in 2000 geen 2.4 met turbo is geleverd.

In 2000 was er de keuze uit 2 verschillende vijfcilinder 2.4 motoren met 140 resp. 170 pk, maar beiden zijn ongeblazen. Dan was er nog de 2.9 zescilinder met 200 pk en de T6 met 272 pk. Die laatste is de enige turbomotor (diesels daargelaten).

Misschien is de info van de aanbieder onjuist, maar zorg dus dat je goed weet waarmee je te maken hebt!

Geplaatst: 16.02.2009 - 14:51
door EvolvE
1) Misschien een keer laten uitlijnen? Hoe ziet de slijtage van de banden eruit?

2) Enige wat ik zou kunnen denken is dat je de olie in het suurbekrachtigings cirquit
een zou kunnen controleren. Of da het de injectors zijn (maar dan zou die het ook
moeten doen onafhankelijk van de stuurhoek)

3) Heeft ie volgens mij niet. Alleen een aftapplug, als je deze eruit draait
zie je de kleur van de olie vanzelf :P

@ Summum, kan het niet een 2.5T zijn dan? Of is deze later pas gekomen?

Geplaatst: 16.02.2009 - 17:20
door hadico
1 mogelijk voortrein rubbers of rv onderste motorsteun ingezakt.

2 snelle tik bij de drie slangen is het EVAP relais wat damp afzuigt hoorbaar met kap open .

3 peilstok automaat zit voor op de bak half verstopt onder de waterslang (hij is geel ongeveer 20cm lang) en word door een klip in de bak gehouden.

Geplaatst: 16.02.2009 - 18:05
door sportfan27
Summum schreef:Bij je technische vragen kunnen anderen je wellicht helpen. Ik wijs je er allen op dat er in de S80 in 2000 geen 2.4 met turbo is geleverd.

In 2000 was er de keuze uit 2 verschillende vijfcilinder 2.4 motoren met 140 resp. 170 pk, maar beiden zijn ongeblazen. Dan was er nog de 2.9 zescilinder met 200 pk en de T6 met 272 pk. Die laatste is de enige turbomotor (diesels daargelaten).

Misschien is de info van de aanbieder onjuist, maar zorg dus dat je goed weet waarmee je te maken hebt!
Hoi, volgens carbase klopt jou info niet hoor , bekijk deze link maar eens
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 4&cache=no
De 2.4 turbo was leverbaar vanaf augustus 2000 en deze is uit oktober :D , staat oook 2.4T achterop de auto en de kenteken check staat ook turbo dus de info over de auto klopt wel.

Geplaatst: 16.02.2009 - 18:07
door Summum
Nog even gecheckt: Er is in MJ 2001 (vanaf zomer 2000 dus) wel degelijk een S80 2.4T (200pk) Limited Edition geleverd.

Het zal dus om een auto uit de tweede helft van 2000 gaan.

EDIT: Je was me net voor, klopt inderdaad.
Zie hier de prijslijst van modeljaar 2001:

[link=prijslijst]http://www.volvocars.com/nl/Documents/M ... 2837b7.pdf[/link]

Geplaatst: 16.02.2009 - 18:20
door sportfan27
hadico schreef:1 mogelijk voortrein rubbers of rv onderste motorsteun ingezakt.

2 snelle tik bij de drie slangen is het EVAP relais wat damp afzuigt hoorbaar met kap open .

3 peilstok automaat zit voor op de bak half verstopt onder de waterslang (hij is geel ongeveer 20cm lang) en word door een klip in de bak gehouden.

Bedankt voor de duidelijke info Hadico . :D
Dat EVAP relais, is de omschrijving van mij normaal of moet dit na gekeken worden ? ( sorry , ben echt een leek :lol: )

Kan je bij de peilstok komen als de auto gewoon op straat staat of kan dat alleen op de brug ?

Groeten Sportfan :wink:

Geplaatst: 16.02.2009 - 18:21
door sportfan27
Summum schreef:Nog even gecheckt: Er is in MJ 2001 (vanaf zomer 2000 dus) wel degelijk een S80 2.4T (200pk) Limited Edition geleverd.

Het zal dus om een auto uit de tweede helft van 2000 gaan.

EDIT: Je was me net voor, klopt inderdaad.
Zie hier de prijslijst van modeljaar 2001:

[link=prijslijst]http://www.volvocars.com/nl/Documents/M ... 2837b7.pdf[/link]
Haha, geeft niet hoor , je hulp word op prijs gesteld :D :D

Geplaatst: 16.02.2009 - 18:31
door sportfan27
EvolvE schreef:1) Misschien een keer laten uitlijnen? Hoe ziet de slijtage van de banden eruit?

2) Enige wat ik zou kunnen denken is dat je de olie in het suurbekrachtigings cirquit
een zou kunnen controleren. Of da het de injectors zijn (maar dan zou die het ook
moeten doen onafhankelijk van de stuurhoek)

3) Heeft ie volgens mij niet. Alleen een aftapplug, als je deze eruit draait
zie je de kleur van de olie vanzelf :P

@ Summum, kan het niet een 2.5T zijn dan? Of is deze later pas gekomen?
Denk niet dat het met uitlijnen te maken heeft anders moet de auto ook met gelijke snelheid en uitrollen naar rechts trekken, het is alleen bij versnellen. Banden zijn gloednieuw, vredestein wintrac .
Ik denk idd dat het iets met de ophangrubbers of motorsteun is zoals Hadico aangeeft. Ik heb deze punten laten opnemen in het koopcontract , heb alleen een aanbetaling gedaan, verder afgesproken met de garage dat ik op de dag van aflevering eerst weer een proefrit ga maken om te kijken of de punten verholpen zijn. Mocht de auto dan in orde zijn dan betaal ik het resterende bedrag.

Geplaatst: 22.02.2009 - 22:45
door sportfan27
Hallo heren, afgelopen vijdag de auto opgehaald en de garage heeft alle punten keurig in orde gemaakt , auto stuurt super strak , geen gebonk meer of wat dan ook uit de voor trein, wegligging is echt stukken beter nu, ook trekt de auto niet meer naar rechts bij acceleratie, ze hebben alleen bij het uitlijnen het stuur niet helemaal 100% recht gezet bemerkte ik maar dat komt later nog wel bij een beurtje. Verder was de olie van de automaatbak nog mooi schoon en donkerrood van kleur , die zal in het recente verleden al vervangen zijn vermoed ik .

groeten van een gelukkige S80 rijder ! :D

Geplaatst: 23.02.2009 - 07:56
door plim
gefeliciteerd ! Nu willen we alleen nog wel foto's van je nieuwe auto zien !
Fijne motor he, die 2.4T in combinatie met de automaat !

Geplaatst: 23.02.2009 - 10:54
door sportfan27
plim schreef:gefeliciteerd ! Nu willen we alleen nog wel foto's van je nieuwe auto zien !
Fijne motor he, die 2.4T in combinatie met de automaat !
Idd een fijn motortje , alleen het verbruik in de stad is wel heel erg hoog, ik heb de laatste jaren altijd groot en zwaar gereden maar zoveel als dit blok zuipt is voor mij ook een mijlpaal en dan rijd ik nog rustig , op de snelweg valt het gelukkig wel mee en dat rijd ik het meest .
Foto,s volgen deze week, moet wel eerst de zon gaan schijnen. :D

Geplaatst: 23.02.2009 - 11:09
door bart simpson
ik had altijd een gemiddeld verbruik van 1 op 10 met die combinatie