Pagina 1 van 2
Twee nieuwe vijfcilinder dieselmotoren van Volvo
Geplaatst: 17.02.2009 - 09:27
door Ben
Nu officieel:
Sterker en groener
Volvo versterkt zijn dieselaanbod met twee volledig nieuwe vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotoren. Die bieden een aantrekkelijke combinatie van méér vermogen en een gunstigste brandstofconsumptie en CO2-emissie in hun klasse.
De 2.4D-motor met enkele turbo, goed voor 175 pk vermogen en 420 Nm koppel.
De op prestaties gerichte twinturbo D5-motor met 205 pk en 420 Nm koppel.
Beide motoren zijn vanaf de lente van 2009 leverbaar in de modellen S80, V70, XC60 en XC70. In Nederland krijgen de meeste uitvoeringen een groen energielabel.
Het complete bericht is te vinden op www.volvo-plaza.nl
Geplaatst: 17.02.2009 - 09:31
door Walter
aanvullend: de 2.4D komt in de XC60 en XC70 als FWD, waardoor een groen label mogelijk is! Iets wat tot nu toe alleen de Q5 heeft.
Geplaatst: 17.02.2009 - 09:33
door Volvoman
Heel leuk, maar al iets bekend over groenere benzine motoren?
Geplaatst: 17.02.2009 - 09:42
door Walter
alleen dat ze komen, weet niet wanneer dat bekend gemaakt gaat worden en per wanneer fabricage start. Komen oa een 1.6T en een 2.0T met hele mooie prestaties, zuinig en lage uitstoot. Details weet ik helaas ook verder niet
Geplaatst: 17.02.2009 - 09:44
door Volvoman
Bedankt, we gaan geduld hebben....
Geplaatst: 17.02.2009 - 10:00
door xc-men
waarom niet voor de XC90?
Geplaatst: 17.02.2009 - 10:14
door Thuurc
En de C30/C70/S40/V50... Blijven dus behoorlijk wat modellen met de 'oude' D5. Misschien kostentechnisch niet zo handig, om dit halverwege de levenscyclus nog te veranderen.
Geplaatst: 17.02.2009 - 10:30
door michel-C30
Volvo ververst het gamma vijfcilinder diesels. Onlangs werd de D5 twinturbo al aangekondigd voor de S80, maar ook de andere modellen krijgen die krachtbron. En ook de 2.4 D gaat erop vooruit.
De nieuwe D5 met twinturbotechnologie levert 205 pk en 420 Nm. Het blok heeft piëzo-injectoren, verbeterde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en voldoet aan de Euro 5 emissienormen. In de S80 zorgt de nieuwe D5 voor een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer. In de V70 ligt het verbruik een fractie hoger, namelijk 6,4 liter. Ook de stationwagon heeft een B-label.
D5 ook voor XC60´s
Net als de V70 krijgen de XC60 en de XC70 in de lente ook de beschikking over de D5 met twee turbo´s. Aan de S60, die volgend jaar vervangen wordt, gaan de nieuwe diesels voorbij. Voor de twee XC-modellen geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van 7.0 liter per 100 kilometer en dat is een CO2-uitstoot van 185 gram per kilometer (D-label XC60, C-label XC70). Wat de modellen met 205 pk en 420 Nm presteren, vermeldt Volvo nog niet.
XC70 met voorwielaandrijving
De 2.4D met enkele turbo beschikt eveneens over piëzo-injectoren maar deze krachtbron ligt de nadruk meer op een laag brandstofverbruik. Het blok levert 175 pk en het koppel is met 420 Nm net zo hoog als bij de D5. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan de S80 en V70 en aan de voorwielaangedreven versies van de XC60 en de XC70. Dat laatste is nieuw, tot nu was de crosscountry er alleen met 4WD.
In de S80 en V70 scoort de nieuwe 2.4D een gemiddeld verbruik van respectievelijk 5,8 en 5,9 liter per 100 kilometer. Ook dit is goed voor een B-label. In de XC60 en XC70 levert het 6,0 liter per 100 kilometer op en daarmee stoten ze 159 gram CO2 per kilometer uit
Autoweek
Iets uitgebreider en tevens xc70 met voorwielaandrijving!
Geplaatst: 17.02.2009 - 10:33
door Hans
Mooi nieuws allemaal. Even sparen dus maar weer

Geplaatst: 17.02.2009 - 11:35
door Sorcerer
Heb gelezen dat de voorwielaangedreven XC60 2.4D zelfs een C-label krijgt!
Enige waar Volvo nu nog wat aan moet doen zijn die onefficiënte Geartronic-bakken. Kost je al gauw 1L/100km extra vergeleken met een handbak en ook de prestaties blijven achter bij die van andere fabrikanten.
Maargoed, waar ik vooral van schrok is dat deze D5 niet in de nieuwe S60 komt... Waarom niet???
Geplaatst: 17.02.2009 - 11:37
door bart simpson
"nu niet" betekend niet "nooit niet"
Geplaatst: 17.02.2009 - 11:55
door xc-men
een XC met alleen voorwiel aandrijving mag toch geen XC naam voeren, wat een afgang.
Geplaatst: 17.02.2009 - 12:10
door volvov70r
een xc70 met voorwielaandrijving
wou ik typen maar ik zie dat xc-men me voor is
dat ze dat nou doen met de xc60 is tot daar aan toe, is toch een beetje een "mode" model, maar blijf van de "echte" volvo-s af...
Geplaatst: 17.02.2009 - 12:38
door bart simpson
xc-men schreef:een XC met alleen voorwiel aandrijving mag toch geen XC naam voeren, wat een afgang.
in 2002 was er voor de US al een 2.5T FWD XC90 leverbaar, de steeds strengere emissie-eisen vragen nu eenmaal om eigenaardige oplossingen
Geplaatst: 17.02.2009 - 13:28
door Walter
In SE is die fwd versie van de XC90 volgens mij ook gewoon leverbaar (geweest). En heb er zelfs in DE wel eens over gehoord.
Geplaatst: 17.02.2009 - 15:34
door MartijnEV
Sorcerer schreef:Maargoed, waar ik vooral van schrok is dat deze D5 niet in de nieuwe S60 komt... Waarom niet???
Goed lezen: de nieuwe D5 komt niet in de huidige S60. Maar dikke kans dat ie wel in de MY 2011 (=nieuwe) S60 komt.
Geplaatst: 17.02.2009 - 16:46
door bart simpson
de huidige S60 is al uit productie
Geplaatst: 17.02.2009 - 17:02
door Thuurc
bart simpson schreef:de huidige S60 is al uit productie
Begrijp ik dat deze dus alleen nog maar uit voorraad te bestellen is? Hoe zit dat met opties etc. die je via de car configurator samen kan stellen? (Beetje off topic, maar uit nieuwsgierigheid)
Geplaatst: 17.02.2009 - 17:29
door bart simpson
je hebt de keuze uit wat er staat c.q. onderweg is en daarmee is het klaar
Geplaatst: 17.02.2009 - 17:36
door Thuurc
bart simpson schreef:je hebt de keuze uit wat er staat c.q. onderweg is en daarmee is het klaar
Hmmm, oke begrijpelijk. Raar dat er dan nog keuze is qua pakketten (ik neem aan dat de kleurkeuze wel afgestemd is op het nog bestaande aanbod).