In mijn zoektocht naar een voorbeeld om mijn eigen amazon te customizen vond ik de volgende op het net:
Nu is mijn vraag, weet iemand wat er allemaal aan de onderstaande amazon is gedaan en waar ik de schitterende velgen kan krijgen die onder deze ama zitten.
Ik schat zelf in dat het volgende is gedaan:
Verlaagd
Nieuwe velgen (15"?) met whitewall banden
Achterklephendel eraf gehaald en dichtgelast (en wellicht een systeem om de kofferbak van binnen op te maken gemonteerd)
Bumperrozetten verwijderd
Kenteken + licht verplaatst onder de bumper (is dit legaal in NL?)
Ik hoor graag of mensen meer kunnen zien/schatten wat er gedaan is aan deze wagen.
Gr, Jules
Custom Amazon
- volvov40t4
- 3rd Gear member
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Wat me verder opvalt is dat de achterreflectoren eraf zijn. Officieel mag dit niet in NL (maar Project Red Lady is er ook mee weg gekomen bij de APK).
Volgens mij mag je je nummerplaat wel verplaatsen, zolang hij van achteren zichtbaar blijft, niet uitsteekt en verlicht is (maar ken de details (APK) eisen niet). Hierbij mag de verlichting overigens niet wit naar achteren schijnen.
Dat eraf halen van kofferbak grepen etc heet "shaven", veel over te vinden met een Google op shaven "Volvo Amazon".
Een shaved deur kit (die dan dus je achterklep opent) is niet eens zo heel duur. Zie bijvoorbeeld: Camco shaved door kit.
Verder zitten er aparte "kroontjes" in de achterlichten. Heb geen idee hoe dat eruit ziet als het aan staat. Zat ook ooit op een Amazon die ik eens kocht, maar weet niet of ik dat nog heb.
Volvo Klassiekers - Dries Bakkenes heeft wel wat alternatieve brede velgen.
Zie http://www.volvo-klassiekers.nl/html/velgen.htm.
Ook met die van die bolle wieldoppen zoals hierboven.
Dat zijn echter dichte velgen dus niet geschikt voor auto's met schijfremmen (voor) in verband met de ventilatie die die nodig hebben.
Verlagingsveren voor de Amazon zijn overigens goed te krijgen. Zaag geen bestaande veren af (zoals ze in Zweden nog wel eens doen).
Wat zijn jouw plannen?
Groeten Lars
Volgens mij mag je je nummerplaat wel verplaatsen, zolang hij van achteren zichtbaar blijft, niet uitsteekt en verlicht is (maar ken de details (APK) eisen niet). Hierbij mag de verlichting overigens niet wit naar achteren schijnen.
Dat eraf halen van kofferbak grepen etc heet "shaven", veel over te vinden met een Google op shaven "Volvo Amazon".
Een shaved deur kit (die dan dus je achterklep opent) is niet eens zo heel duur. Zie bijvoorbeeld: Camco shaved door kit.
Verder zitten er aparte "kroontjes" in de achterlichten. Heb geen idee hoe dat eruit ziet als het aan staat. Zat ook ooit op een Amazon die ik eens kocht, maar weet niet of ik dat nog heb.
Volvo Klassiekers - Dries Bakkenes heeft wel wat alternatieve brede velgen.
Zie http://www.volvo-klassiekers.nl/html/velgen.htm.
Ook met die van die bolle wieldoppen zoals hierboven.
Dat zijn echter dichte velgen dus niet geschikt voor auto's met schijfremmen (voor) in verband met de ventilatie die die nodig hebben.
Verlagingsveren voor de Amazon zijn overigens goed te krijgen. Zaag geen bestaande veren af (zoals ze in Zweden nog wel eens doen).
Wat zijn jouw plannen?
Groeten Lars
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik even gegoogled op 'shaven' maar ben maar snel gestopt. Vanavond verder.
- volvov40t4
- 3rd Gear member
het begrip shaven was mij inderdaad even ontschoten. Je ziet het ook vaak bij de deuren, maar zover wil ik niet gaan, bovendien zijn amazon handvaten schitterend. Iets wat ik persoonlijk niet kan zeggen van de achterklep-blok.
Die reflectoren vielen mij vanmiddag ook op (hij is mijn desktop op het moment :oops: . ) staat wel fraai zonder, maar ik vrees inderdaad APK. Hoewel voor de APK ook pas veel verplicht is na '67. De mijne is van '66, dus ga ik zeker even checken.
Achterlichten vindt ik niet dermate special dat ik andere ga steken, wellicht dat ik de knipperlichten een klein rood kleurtje geef. Hoewel ook dit niet mag van de APK.
De achterlichten lijken niet gefrenched oid. Ook mooi, maar mij te prijzig.
De voorbereiding continues.
Gr, Jules
Die reflectoren vielen mij vanmiddag ook op (hij is mijn desktop op het moment :oops: . ) staat wel fraai zonder, maar ik vrees inderdaad APK. Hoewel voor de APK ook pas veel verplicht is na '67. De mijne is van '66, dus ga ik zeker even checken.
Achterlichten vindt ik niet dermate special dat ik andere ga steken, wellicht dat ik de knipperlichten een klein rood kleurtje geef. Hoewel ook dit niet mag van de APK.
De achterlichten lijken niet gefrenched oid. Ook mooi, maar mij te prijzig.
De voorbereiding continues.
Gr, Jules
- Goelette
- 3rd Gear member
- Contacteer:
reflectoren is geen probleem, heb ik ook niet op een van mn auto's. Ik heb wel een setje met E-keur klaarliggen in de auto met zelfklevende plakband, als er steekproef komt plak ik ze er snel op.
Voor wat betreft nummerplaat: die mag je rustig verplaatsen, als hij maar in het midden van de auto zit (qua breedte gezien) of links van het midden (als je erachter staat, aan de bestuurderskant dus). Andere kant mag niet. Hoe hoog of laag maakt in principe niet uit, als er maar verlichting op zit, en als ik me niet vergis is er ook iets met de hoek waaronder hij zit. Hij mag niet te vlak liggen. Zoals op het plaatje boven lijkt mij al erg riskant in NL.
Voor wat betreft nummerplaat: die mag je rustig verplaatsen, als hij maar in het midden van de auto zit (qua breedte gezien) of links van het midden (als je erachter staat, aan de bestuurderskant dus). Andere kant mag niet. Hoe hoog of laag maakt in principe niet uit, als er maar verlichting op zit, en als ik me niet vergis is er ook iets met de hoek waaronder hij zit. Hij mag niet te vlak liggen. Zoals op het plaatje boven lijkt mij al erg riskant in NL.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
het merk van deze velgen is denk ik cragar
en het type smoothie ..
zeker ben ik wel niet ..
en het type smoothie ..
zeker ben ik wel niet ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- volvov40t4
- 3rd Gear member
Ik zie trouwens regelmatig bumper zonder rozetten. Zijn deze eenvoudig te verwijderen of zijn het echt andere bumpers?
De velgen vond ik inderdaad via de link van Volvo-klassiekers. Echter staat hierbij de mededeling dat deze alleen geschikt zijn voor trommels. Nu is mij Ama voorzien van schijven aan de voorkant, maar hebben die paar gaatjes in de standaard velg echt zoveel invloed op het rem gedrag? Ik ben niet van plan om met de ama te gaan racen, tis meer een cruiser-idee.
Gr, Jules
De velgen vond ik inderdaad via de link van Volvo-klassiekers. Echter staat hierbij de mededeling dat deze alleen geschikt zijn voor trommels. Nu is mij Ama voorzien van schijven aan de voorkant, maar hebben die paar gaatjes in de standaard velg echt zoveel invloed op het rem gedrag? Ik ben niet van plan om met de ama te gaan racen, tis meer een cruiser-idee.
Gr, Jules
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Ze zijn erg eenvoudig te verwijderen. In feite is een rozet niet anders dan een geavanceerde moer
.
Op deze foto kun je ziet hoe dat zit (waar de rozet al is losgebroken van de 'schroefplaat').

Is een kwestie van de rozet loshalen en vanaf de voorkant een bout met een mooie chromen kop door het gat steken (die ook aan de zijkant van de bumperhoek gebruikt wordt) en een moet aan de binnenkant gebruiken.
Wat betreft de velgen, je remschijven hebben de ventilatie en koeling nodig. Voel maar eens aan je schijf direct na het remmen. Dat heeft niet veel met racen te maken. Ook bij gewoon rijgedrag moet je wel eens stevig remmen.
Als ze geen koeling krijgen blijven ze te heet en zullen ze bovendien sneller krom trekken.

Op deze foto kun je ziet hoe dat zit (waar de rozet al is losgebroken van de 'schroefplaat').

Is een kwestie van de rozet loshalen en vanaf de voorkant een bout met een mooie chromen kop door het gat steken (die ook aan de zijkant van de bumperhoek gebruikt wordt) en een moet aan de binnenkant gebruiken.
Wat betreft de velgen, je remschijven hebben de ventilatie en koeling nodig. Voel maar eens aan je schijf direct na het remmen. Dat heeft niet veel met racen te maken. Ook bij gewoon rijgedrag moet je wel eens stevig remmen.
Als ze geen koeling krijgen blijven ze te heet en zullen ze bovendien sneller krom trekken.
- 5th Gear member
volvov40t4 schreef:Ik zie trouwens regelmatig bumper zonder rozetten. Zijn deze eenvoudig te verwijderen of zijn het echt andere bumpers?
Gr, Jules
Dit zijn mijn bumpers, naad dichtgelast aan de buitenkant en binnenkant uitgevuld met strijktin en afwerken met 2 comp plamuur en silver spuiten maar. Dit is voor mij een tijdelijke oplossing bumpers waren niet mooi meer. En oh ja de boutkoppen zijn niet meer zichtbaar heb ik alleen nog geen foto van.

-
- Starter
Hallo jongens en meisjes
Je amazon customize is geen probleem als je weet waar je moeten.
Velgen van usa ford,s met de steek 5x4.5 passen gewoon,smoothies kosten 125euro p.s bij tyra,ik heb mijn velgen zelf gemaakt van een chrysler voyager door de harten er uit te halen en de velgen om te draaien dit kost 100euro voor de velgen moet je het wel zelf maken.verder heb ik de bumper rozette er afgehaald ook de reflectors en de grille deze heb ik gemaakt van 7 bumper rozette.het onderstel is 100mm verlaagd met bmw stuurhuis en een polo stuurcolom.dit moest in verband met het plaatsen van een 3.9lvol aluminium rover V8 blok met een lt77 b-bak en een aangepaste omega 3000 aandrijfas.deze hele ombouw heeft ongeveer 6 weken geduurd en rijd super.heb in tussen ook de voor ruit verander met een nep splitwindow lijst en de ruitewissers gaan nu van buiten naar binnen.ik wil alleen de achterklep nog strak maken.
Bij vragen bel gerust
gr wingman 06-17240204
Velgen van usa ford,s met de steek 5x4.5 passen gewoon,smoothies kosten 125euro p.s bij tyra,ik heb mijn velgen zelf gemaakt van een chrysler voyager door de harten er uit te halen en de velgen om te draaien dit kost 100euro voor de velgen moet je het wel zelf maken.verder heb ik de bumper rozette er afgehaald ook de reflectors en de grille deze heb ik gemaakt van 7 bumper rozette.het onderstel is 100mm verlaagd met bmw stuurhuis en een polo stuurcolom.dit moest in verband met het plaatsen van een 3.9lvol aluminium rover V8 blok met een lt77 b-bak en een aangepaste omega 3000 aandrijfas.deze hele ombouw heeft ongeveer 6 weken geduurd en rijd super.heb in tussen ook de voor ruit verander met een nep splitwindow lijst en de ruitewissers gaan nu van buiten naar binnen.ik wil alleen de achterklep nog strak maken.
Bij vragen bel gerust
gr wingman 06-17240204
- admiral
- 5th Gear member
plaats alsjeblieft wat foto's ook van het technische gedeelte please please pleasewingpalace schreef:Hallo jongens en meisjes
Bij vragen bel gerust
gr wingman 06-17240204
- volvov40t4
- 3rd Gear member
Same here.
Wellicht als het wat mooier weer wordt, dat ik je ride wel eens in het echhie wil zien. Dat geeft mij een goede indruk van het detail werk.
Voorlopig eerst maar even de winter afwachten, want de Garage is nog niet klaar. Maar Foto's zijn zeer welkom...Alles om ideeen op te doen.
Gr, Jules
Wellicht als het wat mooier weer wordt, dat ik je ride wel eens in het echhie wil zien. Dat geeft mij een goede indruk van het detail werk.
Voorlopig eerst maar even de winter afwachten, want de Garage is nog niet klaar. Maar Foto's zijn zeer welkom...Alles om ideeen op te doen.
Gr, Jules