Pagina 1 van 2

Gat in de uitlaat

Geplaatst: 18.02.2009 - 17:17
door Shockwave
Een goedemiddag, ik sinds een paar dagen een erg hard en irritant geluid bij de auto. Ik denk dat dit komt doordat een gat in de uitlaat. Het gat zit terhoogte van de wielophanging, in de bocht waar de uitlaag omhoog gaat. Ik heb toen gelijk een stuk aluminium met een aluminium tierip eromheen gekocht. Probleem is dat deze te groot is in niet vast kan worden gezet om de uitlaat. Kan ik nu het beste een pasta kopen om daarmee het gat te dichten of naar de garage gaan en een heel nieuw stuk uitlaat erin laten zetten? Dat laatste zou ik ook zelf kunnen doen maar dat lijkt mij een nogal moelijke operatie.

gr. martjan

Geplaatst: 18.02.2009 - 17:21
door verwe760
Mijn idee is even naar de sloop en een ander stuk uitlaat ophalen.. Dat gat dicht smeren is ook maar tijdelijk. En dicht lassen trouwens ook daar het metaal om het gat dun is..

Geplaatst: 18.02.2009 - 18:14
door Shockwave
ja, daar heb ik ook aan zitten denken. Maar het leek dat dat stuk uitlaat aan een kant vastzit met bouten/schroeven maar de andere kant met een lasnaad? Dan gaat dat lastig worden om bij de sloop een nieuw stuk te halen. Of zit het toch anders in elkaar?

Geplaatst: 18.02.2009 - 18:33
door Wiebe
Gewoon nieuw dempertje :)

Geplaatst: 18.02.2009 - 18:43
door wpee
nieuwe demper, de meite die je doet voor reparatie is maar voor een maand, dan heb je net erlangs weer een gat. Ik heb der ervaring mee...

Geplaatst: 18.02.2009 - 18:48
door Wiebe
Precies! En zo'n dempertje kost toch niet eens zoveel,voor dat geld zou ik niet gaan prutsen met wat ijzer en lasapparaten of iets anders.

Geplaatst: 18.02.2009 - 19:03
door Shockwave
oke, maar wat is dan de demper precies? Het gat zit toch echt een gewoon stuk buis, niets speciaals aan. De demper is toch dat gedeelte waar de buis in verdwijnd en aan de andere kant erweer uit komt (ovaal vormig geheel).

Geplaatst: 18.02.2009 - 19:16
door Melvin
Deze buis zit aan de demper vast. Je koopt de demper als geheel met de bocht over de achteras er aan vast.

Geplaatst: 18.02.2009 - 20:04
door Wiebe
Afbeelding
Zo zit het uitlaatsysteem in elkaar.

Geplaatst: 19.02.2009 - 00:42
door evanmandos2
kleine toevoeging, als het gat in een *redelijk* recht stuk buis zit, kun je bij de bouwmarkt/brezan o.i.d. van gun gum ook 'matjes' krijgen, welke je nat maakt en eromheen wikkelt en vastzet met ijzerdraad.

dit werkt best wel lang(>1 jaar op een opeltje) als je het gat een beetje groter maakt met een vijl/boor(vanwege roest en rot).

dit spul werkt in mijn ervaring voor gaatjes tot +- 1 cm.

Wel ben ik het met de voorgangers eens dat als je de wagen nog langere tijd wilt rijden, je best een dempertje kunt vervangen. gewoon op de oprit met assteuntjes maximaal 2 uurtjes werk(ligt aan hoe vast het zit). dempertje kost via fleebay een paar tientjes, ook bij de materialenhandel niet extreem duur.

bij montage wel even wat uitlaatkit of gungum in de pijpverbinding, nieuwe pijp op oude pijp sluit anders nooit goed aan...

Ten slotte, dat alu dingetje wat je gehaald hebt is ultieme prut, sluit nooit gasdicht af, en dat is nou net weer een APK eis :D

Geplaatst: 19.02.2009 - 07:53
door Shockwave
owke, nog even voor de duidelijkheid: het gat zit in de laatste bocht van onderdeel U22696, gezien van de kant van onderdeel U92048. (zie tekening hierboven).

Moet ik dan niet onderdel U22696 vervangen? Of is dat de demper, sorry maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Geplaatst: 19.02.2009 - 08:16
door wpee
Je moet even kijken onder de auto waar het aan vast zit.
De bocht loopt over de achteras en deze zit vast aan de demper (achterdemper)

Geplaatst: 19.02.2009 - 15:54
door evanmandos
ALs het gat in de pijp zit die vast zit aan de middendemper(22696) dan moet je 22696 vervangen, en niet de einddemper(226109).

je meot even kijken welk type motor je precies hebt, maar ik denk dat je deze nodig hebt:

http://cgi.ebay.nl/Mittelschalldaempfer ... 240%3A1318

en ziehier, een middemdemper(met aangehechte stukken pijp) kost net iets minder dan niks...(in auto-onderdeel-termen dan)

En ik zou het echt zelf gewoon doen, ben je minder kwijt aan onderdelen, en het koste je geen arbeid. auto op brug is het makkelijkst, maar gewoon op assteunen is het ook zeker te doen hoor!

[edit] zoek wel zelf nog ff verder op ebay, de een heeft veel lagere verzendkosten dan de ander :P, ook even informeren wat je bij de automateiralenhandel kwijt bent[edit]

Geplaatst: 19.02.2009 - 22:09
door Shockwave
ALs het gat in de pijp zit die vast zit aan de middendemper(22696) dan moet je 22696 vervangen, en niet de einddemper(226109).
Dat bedoel ik ja, zo klopt het.
Die link naar het pijp met middendemper lijkt te kloppen. De vorm is in iedergeval zoals die onder de auto te zien is. Vermeld op de website:
440 1.8i (KAT) Schragheck
Bj.91-97
1794ccm 90PS 66 KW Motor/ B18U
Dit type heb ik dus geregeld! Bedankt voor de info! Dan weet ik wat ik moet hebben. Kzal nog wel even gaan zoeken naar leverancier in de buurt :-)

Geplaatst: 20.02.2009 - 16:18
door Shockwave
Oja, voordat ik het vergeet, ik ga een brug huren als het onderdeel binnen is, maar die middendemper met pijp vervangen is een kwestie van de oude losschroeven, de nieuwe er tegenaan en die vastschroeven? Of zie ik dat de simpel?

Geplaatst: 20.02.2009 - 16:41
door Ramon&Ramon
makkelijker is naar Kwik Pruts gaan denk ik.:)

Geplaatst: 20.02.2009 - 22:57
door Iroll
@ Shockwave,
als ik afga op je vragen heb je heel weinig sleutel ervaring. Als ik jou was zou ik gewoon naar een uitlaatspecialist gaan en kijken hoe ze het doen. Zonder ervaring kan het een drama worden als je het zelf doet. Dan ben je meer tijd=geld kwijt aan het huren van de brug dan dat je bespaart door het zelf te doen. Meestal zitten de uitlaatdelen flink aan elkaar vastgeroest en is het een drama om los te krijgen zonder de goede delen te beschadigen.

Geplaatst: 21.02.2009 - 09:35
door Shockwave
makkelijker is naar Kwik Pruts gaan denk ik
zou ik gewoon naar een uitlaatspecialist gaan
Naar goed advies moet je altijd luisteren :-)
Dus doen we dat maar.

Geplaatst: 24.02.2009 - 16:04
door Shockwave
Ik heb de mogelijkheid om alleen een nieuw stuk pijp van de middendemper te krijgen. Dus niet de complete demper. Wat is verstandiger, de hele demper + aangehechte pijpen te vervangen of alleen het stuk pijp met roest erop?

De garage wordt eind van de week omdat het nog erg druk is, vandaar dat ik het nog even vraag.

Geplaatst: 24.02.2009 - 17:18
door Iroll
Verstandig is om alles te vervangen, je kan ervan uitgaan dat de rest van dat uitlaatgedeelte ook gaar is. Het is vervelend om als je alleen de pijp hebt vervangen na een paar weken weer een gat hebt en dat je dan alsnog het hele gedeelte moet vervangen. De uitlaat roest meestal van binnenuit door en kan je daardoor moeilijk beoordelen hoe het ervoor staat. Maar als je krap bij kas zit kan je natuurlijk de gok wagen, aan jou de keus. Ik heb bij Wouter een hele goede 2e hands uitlaat gekocht voor €100 vanaf de cat tot en met de einddemper. Dat is de originele Volvo uitlaat, waar hitteschilden op de dempers zitten. Dat scheelt weer een hoop warmte in het interieur 's zomers. Universele dempers hebben de hitteschilden meestal niet.