Pagina 1 van 2

D5 houdt in bij volgas

Geplaatst: 19.02.2009 - 14:03
door edraket
Iemand wel eens meegemaakt: bij volgas voel je dat de auto vermogen afbouwt en weer op en weer af. Het vermogen komt er dus golvend uit. Ik heb het gevoel dat de auto zelfs harder trekt als voorheen, dus het lijkt wel alsof er ergens een begrenzer in werking treedt (boost pressure). Enig idee waar ik het moet zoeken?

Geplaatst: 19.02.2009 - 14:52
door bert67
airco?
Klinkt vreemd, maar ik weet dat die invloed kan hebben bij voluit accelereren.

Geplaatst: 19.02.2009 - 16:20
door edraket
Airco wordt uigeschakeld bij volgas door de ECU, en bovendien doet deze het niet onder de 4 graden. Lijkt me dus niet de orozaak.

Geplaatst: 19.02.2009 - 17:25
door 24AB2
heb weleens de neiging om in z'n 2 door te trekken tot nabij de 5000 RPM
gaat in 1 vloeiende versnelling

zou het in eerste instantie zoeken in het overdruk mech. van de turbo

Geplaatst: 19.02.2009 - 19:47
door toppertje
ed,zou het mischien de lmm kunnen zijn die wat minder wordt?
en ik zou de laaddruksensor ook niet willen uitsluiten.

Geplaatst: 19.02.2009 - 19:56
door edraket
Dat waren ook de twee zaken waar ik aan dacht. Heb de laaddruk sensor (MAP sensor) er gisteren even uit gehad, en deze heeft statisch nog wel de juiste meetwaarde.
Maar even laten uitlezen.
Nog iemand anders een suggestie?

Geplaatst: 19.02.2009 - 22:01
door toppertje
evt. brandstofdruksensor
of regelventiel voor de brandstofdruk deze moet ong 3ohm zijn.
(weet aleen niet of dit bij een tuning ook aangepast wordt)

Geplaatst: 19.02.2009 - 22:08
door edraket
Zal daar ook eens naar kijken.

Geplaatst: 01.03.2009 - 18:10
door ICEFOX
Heb zelf gehad dat het stuk "rubber" buis waar de carterontluchting in uit komt, het stuk voor de turbo, bij hoge toerentallen en flink accelereren vacuum gaat trekken. (links op het plaatje, linkerkant van de turbo, dus niet op de pijltjes letten) Dit had tot gevolg dat het net lijkt of er een begrenzer ingrijpt.
Door de olie welke een klein beetje meekomt vanuit het carter wordt dit stuk buis week en kan "dichtklappen" wanneer er veel lucht word aangezogen.

Bij de dealer een nieuwe slang laten plaatsen en de motor had weer "lucht" ... en 65 euro verder.

Geplaatst: 01.03.2009 - 20:28
door euerw
waarom niet iets simpel als de het luchtfilter, of brandstof van slechte kwaliteit

Geplaatst: 01.03.2009 - 20:46
door ICEFOX
euerw schreef:waarom niet iets simpel als de het luchtfilter, of brandstof van slechte kwaliteit
Omdat met een vuil luchtfilter de klacht zich meestal niet als onderstaand manifesteerd dacht ik. Maar brandstof kan ook nog wel eens vreemde klachten geven.
edraket schreef:...bij volgas voel je dat de auto vermogen afbouwt en weer op en weer af. Het vermogen komt er dus golvend uit...

Geplaatst: 01.03.2009 - 22:51
door edraket
ICEFOX schreef:Heb zelf gehad dat het stuk "rubber" buis waar de carterontluchting in uit komt, het stuk voor de turbo, bij hoge toerentallen en flink accelereren vacuum gaat trekken. (links op het plaatje, linkerkant van de turbo, dus niet op de pijltjes letten) Dit had tot gevolg dat het net lijkt of er een begrenzer ingrijpt.
Door de olie welke een klein beetje meekomt vanuit het carter wordt dit stuk buis week en kan "dichtklappen" wanneer er veel lucht word aangezogen.

Bij de dealer een nieuwe slang laten plaatsen en de motor had weer "lucht" ... en 65 euro verder.
Heb die slang toevallig vervangen vrijdag. heb alle slangen los gehad en goed bekeken. Alles was nog erg schoon van binnen. Was wel anders voordat ik de EGR heb dicht gezet!
De slang aan de inlaat van de turbo was inderdaad erg "mushy". Heb deze daarom vervangen. De slang kostte maar liefst 66 euro ex btw! Verder zag alles er goed uit. Nog wel de voorste, onderste motorsteun vervangen. Deze vond ik verdacht. Geen resultaat.
Ik heb de auto geprobeerd te laten uitlezen bij mijn (Bosch)garage. Deze kregen geen connectie met de auto. Maandag is de eigenaar er weer, dan nog maar eens proberen.

Overigens heb ik mijn twijfels bij het brandstof tekort. De auto doet het alleen bij het middentoerengebied, juist als de turbo er flink in komt. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand.

Geplaatst: 01.03.2009 - 23:41
door Gast
Alle vinnen van de turbo waren nog goed?

Geplaatst: 02.03.2009 - 01:58
door 24AB2
beschouw dit als een "shot in the dark "

motorsteunen etc krijgen hun vacuüm door de vacuüm pomp
etc staat dus ook voor de klep die de variabele opening van de turbo regelt

die klep werkt nog zonder haperingen ?
vacuüm pomp werkt nog binnen toleranties ?

Geplaatst: 02.03.2009 - 09:39
door edraket
AlexV70 schreef:Alle vinnen van de turbo waren nog goed?
Bedoel je daarmee dat ze er allemaal nog aan zitten? Ik neem aan van wel, anders was de turbo allang stuk gedraaid. Als er onbalans ontstaat bij meer dan 100.000 toeren blijft het niet lang functioneren!

Geplaatst: 02.03.2009 - 09:41
door edraket
24AB2 schreef:beschouw dit als een "shot in the dark "

motorsteunen etc krijgen hun vacuüm door de vacuüm pomp
etc staat dus ook voor de klep die de variabele opening van de turbo regelt

die klep werkt nog zonder haperingen ?
vacuüm pomp werkt nog binnen toleranties ?
Op zich een goede redenering. Ik sluit dit zeker niet uit. Probeer zometeen de auto opnieuw te laten uitlezen. Anders maak ik even aan afspraak bij Hooftman.

Geplaatst: 02.03.2009 - 13:28
door edraket
Update. Even de auto laten uitlezen. Mijn garage kreeg het met zijn Bosch kast van 10.000 euro niet voor elkaar, terwijl de ecu van Bosch is... Hij had ook nog een handlezer liggen en daarmee ging het wel. Het moet niet gekker worden.

Er zat één storing in: brandstofdruk te hoog. Deze gewist, een stuk gereden, en kwam ook niet meer terug.

Ga nu eerst even ultimate of Vpower tanken, busje Forte diesel reiniger erin en kijken of het dan beter gaat. Verder nog het brandstof filter vervangen.

Geplaatst: 02.03.2009 - 17:19
door Gast
Ik bedoel eigenlijk beschadigingen aan de vinnen.
Maar ik heb ze ook wel gezien met afgebroken schoepen!

Geplaatst: 02.03.2009 - 17:37
door edraket
Wat bedoel je dan met vinnen?

Geplaatst: 02.03.2009 - 17:44
door Gast
edraket schreef:Wat bedoel je dan met vinnen?
Sorry, nog even terug gelezen.
Schoepen = vinnen. :oops: