Pagina 1 van 1
Doorgezakte progressieve veren?!
Geplaatst: 19.02.2009 - 15:29
door caputtski
Gentlemen,
Ik heb laatst een set verzwaarde originele volvo achterveren voor m'n V40 1.8 (Ph1) gekocht. Breng ik 'm naar de garage om ze erop te laten zetten: zitten exact dezelfde veren er al onder! Zelfde nummer en alles. Volgens de garagist zien deze er nog zo netjes uit dat ze niet al te oud kunnen zijn.
Nu mijn vraag: ondanks die verzwaarde veren die er blijkbar al onder zitten hangt de achterkant een beetje laag - dankzij een LPG tank. Niet heel erg, maar ik vind 'm bij snel genomen verkeersdrempels wel wat zacht aanvoelen en krijg ik onbeladen de veren wel tot aan de aanslag. Moet ik overigens wel wat m'n best doen.
Heeft iemand er ooit eerder van gehoord dat ook de verzwaarde veren snel doorzakken?? Wel gehoord van de originele veren, maar van de versterkte / progressieve veren...???
Geplaatst: 19.02.2009 - 20:57
door eouwehand
Na jouw aanraden (via p.m.) heb ik toevallig deze week een setje gekocht bij de dealer. En ben van plan om ze er dit weekend onder te zetten (als ik voldoende tijd kan vrijmaken).
Ik hoop eigenlijk niet dat er bij mij ook al progressieve onder zitten want ik heb de zelfde symptomen als jij, doorzakken e.d. Zal proberen wat foto's te maken.
Ps. de veren die ik gekocht zijn trouwens blauw, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze altijd blauw van kleur zijn.
Groet Ed
Geplaatst: 19.02.2009 - 21:22
door caputtski
Ho, ja, nou, wacht even hoor.. ik heb alleen maar gezegd dat je ze goedkoop in Duitsland kan krijgen, ik heb niet gezegd dat ze goed zouden werken. Zou ook wel raar zijn want ik _DACHT_ in ieder geval dat ik ze er niet onder had zitten - en de nieuwe zitten er nog steeds niet onder...
Maar ik ben erg benieuwd wat jouw bevindeningen zijn zodra je ze eronder hebt! Mijn garage heeft ze er, zonder te overleggen, NIET onder gezet. Jammer, want het is me het proberen wel waard nu ik die dingen toch heb.
Interessant detail: bij de Volvo dealer hebben ze eerder al eens naar m'n veren gekeken. Reactie: Huh, wat een rare veren, kennen we niet. Dat waren dus mijn blauwe originele verzwaarde Volvo veren...
Geplaatst: 01.03.2009 - 20:47
door eouwehand
Gisteren de veren eronder gezet, en wat een verschil zeg.
Als ik nu hard over een vluchtheuvel ga blijft de achterkant mooi hoog (voorheen sloeg ie helemaal door). Verder merk ik weinig tijdens het rijden. De auto staat wel iets hoger aan de achterkant ik gok zo'n 2 cm. Maar dat kan geen kwaad want met de oude veren stond ie er altijd een beetje doorgezakt bij. Nu achter een fractie hoger dan aan de voorkant.
De montage is goed zelf te doen met een paar as-steunen en verenspanners kom je een heel eind. Bij de originele Volvo-veren zit een gebruiksaanwijzing die erg duidelijk en handig is. Ik denk dat ik zo'n 3 uur bezig ben geweest.
Geplaatst: 06.03.2009 - 23:48
door caputtski
Update: ik heb mijn nieuwe veren er nu ook onder zitten. Geen enorm verschil qua hoogte van de kont, voor wie een LPG tank heeft zou ik, als je de keuze hebt, toch nog wat zwaardere veren aanbevelen van een ander merk. Maar ik had Volvo's zwaardere progressieve veren nu eenmaal, dus vooruit. Resultaat: kont dus niet veel hoger, nauwlijks merkbaar zelfs, maar het doorslaan is wel voorbij. Al met al toch geen slecht resultaat.
Bovendien heb ik dus nu kunnen constateren dat deze veren zwakker worden als ze ouder worden, net als de originele V40 achterveren.
Geplaatst: 08.03.2009 - 23:41
door FrankS60
Al die 40's lijken een beetje te gaan hangen met de jaren, wel of geen zwaardere veren. Volgens mij zou het ook wel schelen als je er een paar nieuwe schokbrekers bij plaatst als je alles toch los hebt.
Geplaatst: 12.03.2009 - 16:24
door v40pokemon
beoordelen van de leeftijd van de veren op het uiterlijk is gevaarlijk. Ik heb in de laatste 2 jaar van mij V40 zeker 150k gereden en die veren zagen er nog mooi blauw uit. Echter helemaal doorgezakt.. Op een gegeven moment zijn ook de progressieve veren moe. Schokbrekers gaan in mijn beleving van de 40's niet veel langer mee dan 200k, vervangen dus! kosten ook niet echt heel veel en je merkt pas dat ze versleten waren als je nieuwe hebt...
Geplaatst: 02.04.2009 - 11:54
door Jooston
Volgensmij zijn die van mij ook doorgezakt, mijn auto hangt met de onderkant van de originele sideskirts bij benadering 10cm boven het wegdek, erg vervelend met al die verminkte drempels in Eindhoven. Heb bij Vos in Veghel geïnformeerd naar de prijs van nieuwe veren en schokbrekers rondom en dat werd minimaal 600€ aan materiaalkosten alleen al. Volgens Vos heb ik de originele veren van het comfort onderstel. Goedkopere alternatieven iemand?
Geplaatst: 04.04.2009 - 17:01
door eouwehand
Jooston schreef:Volgensmij zijn die van mij ook doorgezakt, mijn auto hangt met de onderkant van de originele sideskirts bij benadering 10cm boven het wegdek, erg vervelend met al die verminkte drempels in Eindhoven. Heb bij Vos in Veghel geïnformeerd naar de prijs van nieuwe veren en schokbrekers rondom en dat werd minimaal 600€ aan materiaalkosten alleen al. Volgens Vos heb ik de originele veren van het comfort onderstel. Goedkopere alternatieven iemand?
Ik denk dat je voor €300,- een aardig eind gaat komen.
€100,- voor een set veren bij de dealer, en nog eens €100,- per schokdemper (volgens
www.hbase.nl).
Mijn ervaring met automaterialenzaken is dat deze meestal duurder zijn dan de Volvo-dealer.
Net nog even opgemeten en vanaf onderkant zijskirt tot de grond meet ik 20cm.
Grt Ed.