Pagina 1 van 1
Distributie vervangen of niet??
Geplaatst: 21.02.2009 - 19:56
door Hajvb
Hallo allemaal,
Na mij net even te hebben voorgesteld in het daarvoor bestemde gedeelte zal ik jullie meteen gaan lastigvallen met wat vragen. Ik heb mijn zinnen gezet op een Volvo 460 1.8I uit 1996. In het mooi groen is niet lelijk kleurtje, compleet met airco, halfleder interieur, airbag, trekhaak enz. Helaas niet met de stoelverwarming, maar goed je kan ook niet alles hebben. De auto heeft 193000 km gereden wat, ook volgens meerdere mensen op dit forum, geen problemen op zou moeten leveren. Waar ik wel achter ben gekomen is dat de distributieriem vervangen is bij 131000 km. Nou heb ik begrepen dat dit eigenlijk iedere 90000 km gedaan moet worden (ook volgens meerdere mensen op dit forum). Dus mijn vraag is eigenlijk deze:
Distributie vervangen (90000 + 90000 = 180000km) of
Distributie niet vervangen (131000 + 90000 = 221000km)
Wat zou jullie advies zijn? Ik ben gelukkig niet vies van vette handen dus zelf zou ik het wel kunnen, maar als het nog niet perse hoeft.....
Met vriendelijke groet,
Henk van Blitterswijk.
Geplaatst: 21.02.2009 - 20:22
door 440rijder
Nieuwe riem bij 131 = bij 220 weer eens vervangen, of na 7 jaar...
Geplaatst: 21.02.2009 - 20:38
door Hajvb
Hoi,
Bedankt voor de reactie. Ik weet genoeg, dinsdag noem ik hem / haar (nader te bepalen) de mijne.
Mvg,
Henk.
Geplaatst: 21.02.2009 - 21:13
door Iroll
Vervangen die distributie. Daar moet je absoluut geen risico mee nemen. Als de riem springt ben je zwaar de klos. Je weet niet welk merk riem eromheen zit. De 90dkm 7 jaar geldt voor een originele Volvo riem, maar als er een ander merk riem omzit dan kunnen ze al bij 60dkm springen. Doe gelijk rollen en riem. Eerste klus als je een 4xx koopt en het is niet helemaal duidelijk welke riem er wanneer om gezet is de riem EN rollen vervangen.
Geplaatst: 22.02.2009 - 01:22
door Ramon&Ramon
die gaan om de 90000km of maximaal 6 jaar
Geplaatst: 22.02.2009 - 01:23
door Ramon&Ramon
Een orginele riem van Volvo is dezelfde als een Gates riem of een SKF riem,daar zit geen verschil in,
dat is dus een broodje aap verhaal,dat er verschil in zou zitten.
Geplaatst: 22.02.2009 - 10:01
door Iroll
Toch heb ik verschillende verhalen gelezen van mensen waarbij de riem veel eerder is gesprongen als volgens planning. En die weten het aan een B merk riem. Als ze allemaal hetzelfde zijn en dezelfde materialen gebruiken kan ik het grote prijsverschil niet verklaren. Verder weet je niet of de auto een langere tijd heeft stil gestaan, daar heeft de riem erg van te lijden door uitdroging en vervorming. Dat verkort de levensduur aanmerkelijk. Maar goed aan ieder de keus: vervangen of niet vervangen.
Geplaatst: 22.02.2009 - 10:27
door Hajvb
Ik zie dat de meningen toch wel wat uiteenlopen. Ik weet wel dat de auto dagelijks is gebruikt om van en naar werk te gaan, dus daar zal de riem in ieder geval niet van gaan uitdrogen. Verder staat de vervanging van de riem in het onderhoudsboekje, dus dan mag ik aannemen dat er gebruik is gemaakt van originele Volvo onderdelen. Ik heb toch besloten de auto te kopen, ook omdat ik hem voor een leuke prijs kan krijgen. Wat betreft de riem, die ga ik wel goed in de gaten houden, dat wil zeggen om de zoveel tijd controleren op haarscheurtjes en alert zijn op vreemde geluiden. Het zou zo kunnen zijn dat ik tegen de zomer toch besluit om de riem preventief te gaan vervangen. Wie weet komt er tegen die tijd dan ook een leuke fotoreportage / handleiding op dit forum. Voor nu is het denk ik genoeg om de wielkasten schoon te gaan maken en te tectyleren, en de motor een lekker onderhoudsbeurtje te geven.
Mvg,
Henk.
Geplaatst: 22.02.2009 - 11:02
door Iroll
Wie weet komt er tegen die tijd dan ook een leuke fotoreportage / handleiding op dit forum.
Hier en
hier heb je een paar interessante sites wat onderhoud betreft.
Geplaatst: 22.02.2009 - 11:33
door 4pr80
ik denk in hoofdlijnen mee op de manier van Iroll, bij onbekendheid over het vervangen van de diverse delen van distributie (riem en 2x rol): altijd vervangen door de gehele set, dus riem en beide rollen.
de verhalen over geknapte riemen ken ik ook, ik denk zelf dat zo'n riem wel s geknapt kan zijn door een vastgelopen rol omdat die niet gelijktijdig met de riem is vervangen.
bij twijfel niet inhalen, bij twijfel het hele spul vervangen
Geplaatst: 22.02.2009 - 11:34
door Hajvb
Hartelijk dank! Ze staan al bij mijn favorieten.
Mvg,
Henk.